خانه‌ی خدماتی گذرگاه کروزبِرگ‌ اثر گروه معماران پِدویلا و گروه معماران ویلیت، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده
سالن زیبایی هستی صالحی، اثر محمود ابراهیمی، علی بهمنیار

ساختمان پزشکی حافظ، اثر مهدی سلیمی
رتبه نخست، بخش عمومی

مبانی نظری پروژه

مجتمع پزشکی حافظ درهمجواری خیابان اصلی شهر واقع در تقاطع خیابان حافظ به درخواست کارفرما با زیربنای 2475 متر مربع در زمینی به مساحت 465 متر مربع طراحی و اجرا گردید. درحیطه بندی فضاها، سه بخش آزمایشگاه و رادیولوژی (در زیر زمین)، داروخانه و لابی (در همکف) و مطب پزشکان (در سه طبقه با پلان تیپ) لحاظ گردید.

از دیدگاه روانشناسی محیطی، اتمسفر حاکم بر فضا می تواند حس ناخوشایند اضطرابی که افراد در مراجعه به فضاهای درمانی دارند را تحت الشعاع قرار دهد و نمونه باغ های شفابخش تاییدی بر این ماجرا است. در راستای این مهم، ایده کلی طرح، پاسخ به چگونگی کاهش اضطراب مراجعان به مجتمع پزشکی می باشد.

درگام نخست، در طراحی پلان به فضاهای نیمه باز (بالکن ها) با قابلیت تبدیل شدن به مکانی با کیفیت فضایی مطلوب در همجواری محیط کار توجهی ویژه شد. اختصاص میزان قابل توجهی از زیربنا (حدود 100 متر مربع) به فضای نیمه باز، به صورت مستقیم باعث آرامش هر چه بیشتر مراجعان در اتاق کار پزشک شده و به صورت غیر مستقیم با تاثیر بر افزایش نشاط کارکنان و بالتبع آن برخورد مناسب تر با مراجعان، به کاهش اضطراب آنها کمک می کند.

در گام دوم در طراحی پوسته خارجی، الگو برداری از فرم قوس های موجود در بناهای تاریخی درون شهر به ایجاد پوسته ای سه بعدی و سیال با ریتمی موزون همراه با نفوذپذیری بصری منجر شد. سیالیت فرم ضمن تاکید بر هویت، تاثیری بسزا در کاهش اضطراب مراجعان حین مواجهه با بنا دارد.

با درنظرگرفتن زمینه اثر، استفاده از مصالح آجر در پوسته بیرونی به دلیل همساز بودن با اقلیم، بوم آوردی،کاهش هزینه ساخت و صرفه جویی در مصرف انرژی در اولویت قرار گرفت. نهفته بودن حسی پدیدارشناسانه در آجر به سبب رجوع به خاطرات جمعی و فردی در شهر نیز قابل ملاحظه می باشد. استفاده از مصالح فولاد در حجم سایه بان ها، ضمن تقویت امتداد بصری افقی و تاکید بر سیالیت فرم با سایه اندازی بر پوسته، به حضور دوگانه سنت و مدرنیته در کنار یکدیگر اشاره داشته تا ضمن احترام به گذشته، نگاه به آینده نیز مورد توجه قرار گیرد.

به جهت قرارگیری نما در جبهه غرب و شمال، گره های آجری در ایجاد سایه بیشتر در پوسته، کنترل نور و کوران هوا در قسمت های نیمه شفاف به کار گرفته شد. با انتخابی سختگیرانه در مصالح آجر با ابعادی خاص (در ایجاد پیمون سه آجر به هم چسبیده) پیوستگی بافت آجری در نما میسر شد.

نیمه شفاف نمودن پوسته آجری در مجاورت بازشوها بر دوگانه نور و سایه، درونگرایی و برونگرایی، مشرفیت و محرمیت تاکید داشته و همچنین عنصر خاطره انگیز و تخیل آفرین فخر مدین تاثیری مضاعف بر هویت بنا داشته است.

فضاهای میانی (بالکن ها) درهمجواری پوسته نیمه شفاف، ضمن ایجاد محرمیتی نسبی، نگاه به مناظر شهری به صورتی منتخب از درون گره چینی ها را نیز امکان پذیر می سازد. همچنین مجاورت پوشش گیاهی خزان پذیر در کنار پوشش گیاهی همیشه سبز، ضمنِ تلطیف نمودن فضا و تاکید بر گذر زمان در قالب فصل ها، با پذیرا بودنِ نور کنترل شده طبیعی و کوران هوا، افزایش حس مکان و ایجاد اتمسفری مطلوب برای کارکنان در قالب معماری حسی را فراهم می نماید.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان پزشکی حافظ
عملکرد: درمانی
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: گروه معماری سلیمی
معماران اصلی: مهدی سلیمی
همکاران طراحی: نسیم صالح نیا
طراحی و معماری  داخلی: مهدی سلیمی، نسیم صالح نیا
مجری: شرکت سازندگان و بناکنندگان خانه سبز آپاتیه (علیرضا سلیمی، محمدرضا فرخی)
کارفرما: دکتر خلیل خان احمدی
نوع سازه: اسکلت بتنی، دوگانه قاب خمشی و دیوار برشی
نوع تاسیسات: گرمایش از کف، اسپیلت
نورپردازی: مهدی سلیمی
آدرس پروژه: استان فارس، شهر آباده، خیابان امام خمینی، تقاطع خیابان حافظ
مساحت زمین: 465 متر مربع
زیربنا: 2475 متر مربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: آبان ماه 1398 تا خرداد 1401
عکاس پروژه: محمدرضا شکیبایی
شماره تماس: 09177510894
ایمیل: salami_put@yahoo.com
اینستاگرام: @salimi.arch.studio

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 6 آگوست, 2022دسته بندی: عمومیبرچسب‌ها: , ,