پروژه­‌ی سوپوتریک 1 یا شوپاکیل طراحی از شرکت معماری سوپوتریک 1، معماران شرکت BIG و معماران شوپافِلِکس محله­‌ی نُوراپوق، کوپنهاگ، دانمارک، 2012 ترجمه­‌ی مهشید ارباب­‌زاده
فستیوال جهانی معماری 2012

ساختمان مسکونی الهیه
معماری از شرکت طرح و ساخت ری را (عباس ریاحی فرد، فری ناز رضوی نیکو)
تهران، 1390

تیپ ساختمان های پنج‌طبقه در سطح شهر تهران به‌وفور مشاهده می‌شود. خصوصیت اصلی ساختمان‌های مذکور معمولاً اتصال از دو وجه به همسایگان کناری و داشتن دو جبهه‌ی نمای اصلی است. در اکثر مواقع در این تیپ از پروژه‌ها، مالک و سازنده به دلیل تعجیل در اخذ جواز و شروع عملیات اجرایی، نقشه‌هایی را تهیه و شروع به ساخت می‌کنند و در حین ساخت، سعی می‌کنند با تغییر نما و اصلاح پلان‌ها، سلیقه‌ی شخصی و بازار را نیز در پروژه لحاظ نمایند.
هدف از بیان مقدمه این بود که پروژه‌ی مذکور از همین گونه بوده  است و کارفرما پس از اجرای اسکلت و سقف‌ها به ما مراجعه کرد و درخواست اصلاح پلان‌ها و نمای پروژه را از مشاور داشت. پروژه شامل چهار طبقه روی همکف بود که در طبقه‌ی همکف، لابی ورودی و یک واحد مسکونی قرار داشت و چهار طبقه‌ی فوقانی شامل آپارتمان‌های تک‌واحدی بودند. دو طبقه ی زیرزمین نیز به پارکینگ، استخر و انباری اختصاص یافت.
از آنجا که سازه‌ی پروژه شکل گرفته بود، هدف ابتدایی طرح، ایجاد هماهنگی و تطابق بین ستون‌های موجود در نما و تیغه‌های داخلی و نیز امتداد محورهای مذکور در محوطه و در مرحله‌ی بعد، حفظ یکپارچگی فضای داخل و خارج پروژه از طریق استفاده از متریال‌های همگون، ضمن لحاظ داشتن صرفه‌ی اقتصادی بود.
در طراحی نما از متریال سیمان و چوب استفاده شد و با در نظر گرفتن پوسته‌ای از لوور چوبی در جلوی بازشوها، سعی شد تا کیفیتی یکسان و یکپارچه در پوسته‌ی اصلی نما حاصل شود. جهت تأکید بر امتداد عمودی و ایجاد هماهنگی، بر روی جداره‌های سیمانی –در امتداد لوورها که برای کاشت گیاهان در نظر گرفته شده است- نیز بافتی عمودی لحاظ شد. بافت مذکور در سقف کاذب بخش مشاعات پروژه و در سنگ‌کاری کف رمپ محوطه نیز تکرار شده و مجموعه را از بافت و رنگی یکسان برخوردار کرده است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_____________________________________

کارفرما: مهندس مجتبی تنها و شرکا
طراحان: شرکت طرح و ساخت ری‌را (عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی‌نیکو)
تیم طراحی: نوید نصراللّه‌زاده، حامد تابش، یاسر کریمیان، امیر خادمی، سینا کریمیان
مشاور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی: شرکت آزمایش و همکاران
اجرا: شرکت پرابلم
نظارت: شرکت طرح و ساخت ری‌را
تاریخ شروع و ساخت: 1390-1388
مساحت زیربنا: 1850 مترمربع
مساحت زمین: 6445 مترمربع
عکس: پرهام تقی‌اف
محل اجرا: خیابان شهید فیاضی، کوچه‌ی شبدیز، کوچه افشاری، پلاک 2.
وب سایت: www.ryrastudio.com
پست الکترونیک: info@ryrastudio.com

منتشر شده در : جمعه, 24 جولای, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: , ,