ویلای دماوند (خانه رویداد)، اثر حسین نمازی و مجتبی تسلط
مصاحبه ی اختصاصی فرزانه احسانی مؤید از دفتر هنر معماری با مایکل لیو، مدیر دفتر معماری میلیمتر در هنگ کنگ

ساختمان مسکونی الهیه، اثر عباس ریاحی فرد و فری ناز رضوی نیکو

تیپ ساختمان های پنج‌طبقه در سطح شهر تهران به‌وفور مشاهده می‌شود. خصوصیت اصلی ساختمان‌های مذکور معمولاً اتصال از دو وجه به همسایگان کناری و داشتن دو جبهه‌ی نمای اصلی است. در اکثر مواقع در این تیپ از پروژه‌ها، مالک و سازنده به دلیل تعجیل در اخذ جواز و شروع عملیات اجرایی، نقشه‌هایی را تهیه و شروع به ساخت می‌کنند و در حین ساخت، سعی می‌کنند با تغییر نما و اصلاح پلان‌ها، سلیقه‌ی شخصی و بازار را نیز در پروژه لحاظ نمایند.
هدف از بیان مقدمه این بود که پروژه‌ی مذکور از همین گونه بوده  است و کارفرما پس از اجرای اسکلت و سقف‌ها به ما مراجعه کرد و درخواست اصلاح پلان‌ها و نمای پروژه را از مشاور داشت. پروژه شامل چهار طبقه روی همکف بود که در طبقه‌ی همکف، لابی ورودی و یک واحد مسکونی قرار داشت و چهار طبقه‌ی فوقانی شامل آپارتمان‌های تک‌واحدی بودند. دو طبقه ی زیرزمین نیز به پارکینگ، استخر و انباری اختصاص یافت.
از آنجا که سازه‌ی پروژه شکل گرفته بود، هدف ابتدایی طرح، ایجاد هماهنگی و تطابق بین ستون‌های موجود در نما و تیغه‌های داخلی و نیز امتداد محورهای مذکور در محوطه و در مرحله‌ی بعد، حفظ یکپارچگی فضای داخل و خارج پروژه از طریق استفاده از متریال‌های همگون، ضمن لحاظ داشتن صرفه‌ی اقتصادی بود.
در طراحی نما از متریال سیمان و چوب استفاده شد و با در نظر گرفتن پوسته‌ای از لوور چوبی در جلوی بازشوها، سعی شد تا کیفیتی یکسان و یکپارچه در پوسته‌ی اصلی نما حاصل شود. جهت تأکید بر امتداد عمودی و ایجاد هماهنگی، بر روی جداره‌های سیمانی –در امتداد لوورها که برای کاشت گیاهان در نظر گرفته شده است- نیز بافتی عمودی لحاظ شد. بافت مذکور در سقف کاذب بخش مشاعات پروژه و در سنگ‌کاری کف رمپ محوطه نیز تکرار شده و مجموعه را از بافت و رنگی یکسان برخوردار کرده است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

___________________________________

نام پروژه: ساختمان مسکونی الهیه
دفتر / شرکت طراحی: شرکت طرح و ساخت ری را
معماران اصلی: عباس ریاحی فرد، فری ناز رضوی نیکو

کارفرما: مهندس مجتبی تنها و شرکا
طراحان: شرکت طرح و ساخت ری‌را (عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی‌نیکو)
تیم طراحی: نوید نصراللّه‌زاده، حامد تابش، یاسر کریمیان، امیر خادمی، سینا کریمیان
مشاور تأسیسات الکتریکی و مکانیکی: شرکت آزمایش و همکاران
اجرا: شرکت پرابلم
نظارت: شرکت طرح و ساخت ری‌را
تاریخ شروع و ساخت: 1390-1388
مساحت زیربنا: 1850 مترمربع
مساحت زمین: 6445 مترمربع
عکس: پرهام تقی‌اف
محل اجرا: خیابان شهید فیاضی، کوچه‌ی شبدیز، کوچه افشاری، پلاک 2.
وب سایت: www.ryrastudio.com
پست الکترونیک: info@ryrastudio.com

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 8 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: , ,