BARZOK CULTURAL CENTER, Amir  Hossein Alavizadeh
ویلای باغبان، اثر حمید و مجید فتوره‌چیانی

ساختمان مرز، اثر مرتضی علی‌نیا مقدم، حمید بابایی و هیوا ابن عباس

فرم از عملکرد پیروی می کند
این شعار از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری مدرن بود و پس از لوئیس سالیوان نیز در بسیاری از پروژه‌های معماری، مبنای طراحی و قضاوت قرار گرفت. ماهیت این شعار بدین گونه بود که فرم کلی ساختمان با توجه به عملکرد آن تعریف می‌شد و بدین ترتیب فرم‌های مشخصی برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، فرهنگی و … شکل می‌گرفت.
این ویژگی تا سالیان زیادی سرلوحه‌ی طراحی پروژه‌های معماری بود. اما با گذشت زمان و نیازهای اجتماعی و فرهنگی جدید و همچنین پیشرفت تکنولوژی، پروژه‌ها با عملکردهای مختلف، ماهیت جدیدی به خود گرفتند. رم کولهاس در کتاب S.M.L.XL پروژه‌های معماری را از لحاظ مقیاس مورد ارزیابی قرار داد و فرم پروژه‌ها را متاثر از تاثیرات اجتماعی و مقیاس آنها در نظر گرفت.
زمینه – سایت – برنامه
ساختمان تجاری و مسکونی مرز در شهر مرزی بانه در استان کردستان واقع شده است. شهر بانه در دامنه‌ی شمالی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و دارای اقلیمی کوهستانی می‌باشد. بافت شهر به صورت متراکم و فشرده بوده تا از اتلاف حرارتی جلوگیری شود. بیشترین مصالح مصرفی در ساختمان‌های شهر سنگ می‌باشد و اکثر ساختمان‌ها دارای طیف رنگی کرم- خاکی می‌باشند.
سایت پروژه در یکی از بلوارهای اصلی شهر قرار گرفته و در نبش یک کوچه می‌باشد. زمین پروژه دارای مساحتی 500 متر‌مربعی می‌باشد که از تجمیع 3 بلوک کنار هم شکل گرفته است. برنامه ی پروژه به گونه‌ای شکل گرفته بود که یک طبقه زیر زمین (پارکینگ و تجاری)، طبقه‌ی همکف و یک نیم طبقه‌ی (تجاری) و یک طبقه روی آن که یک واحد مسکونی به صورت تخت را شامل می‌شد. کارفرما خواستار ارتباط واحد تجاری زیرزمین با واحد تجاری طبقه ی همکف و همچنین ورودی کاملاً مجزا برای واحد مسکونی بود. بدین ترتیب برنامه ی پروژه در یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی خلاصه می‌شد.
طرح
با توجه به برنامه‌ی پروژه (یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی) و مقیاس پروژه نسبت به بافت ریزدانه‌ی شهری، مهم ترین مسئله ی پروژه قرارگیری و هم‌پوشانی این دو عملکرد در کنار یکدیگر بود. سوال مطرح شده به گونه‌ای بود که پروژه باید بتواند خود را به صورت یک حجم یکپارچه در بافت شهری نمایان کرده و همچنین واکنشی باشد به شعار اصلی معماری مدرن (فرم از عملکرد پیروی می‌کند).

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: تجاری، تفریحی

___________________________________________________

نام پروژه ـ عملکرد: ساختمان مرز (تک واحدی)، تجاری ـ مسکونی
شرکت ـ دفتر طراحی: دفتر معماری هرم
معماران اصلی: مرتضی علی‌نیا مقدم، حمید بابایی، هیوا ابن عباس
همکاران طراحی: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، فاطمه اسد سلیمانی،
اندیشه اسکویی، احسان کازرونی، سحر بیگدلی
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری هرم
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: تاسیسات به صورت کولر آبی و گرمایش از کف و پکیج،
اسکلت بتنی
آدرس پروژه: کردستان، بانه، میدان فرمانداری، خیابان شاهد، نبش کوچه ی خیام
مساحت کل ـ زیربنا: 502 متر‌مربع، 1608متر‌مربع
کارفرما: ایوب فتاحی
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1398 - 1396
عکاسی پروژه: علی اسدی
وب سایت: www.heramarchitect.com
ایمیل: info@heramarchitect.com

MAARZ BUILDING, Morteza Alinia Moghadam, Hamid Babaei, Hiwa Ebne Abbas

Project’s Name ـ Function: MAARZ (1 unit) building, Commercial &
Residential, Commercial & Residential
Office ـ Company: HERAM ARCHITECTS
Lead Architect: Morteza Alinia Moghadam, Hamid Babaei, Hiwa Ebne Abbas
Design Team: Bahareh Sheisi, Marziyeh Golshahi, Fatemeh Asad Soleymani,
Andishe Oskouei, Ehsan Kazerooni, Sahar Bigdeli
Interior Design: HERAM ARCHITECTS
Mechanical Structure ـ Structure: Facility Watercooler & Floor Heating,
Concrete Structure
Location: Khayam Alley, Shahed St., Farmandari Sq., Baneh, Kurdistan
Total Land Area ـ Area Of Construction: 502 m2, 1608 m2
Client: Ayoob Fatahi
Date: 2017  -  2019
Photographer: Ali Asadi
Website: www.heramarchitect.com
Email: info@heramarchitect.com

The form follows the function
This motto was one of the main features of modern architecture, and has since been the basis of design and judgment in many architectural projects after him. The nature of this motto was that the overall form of the building was defined according to its function and thus specific forms for residential, commercial, cultural and other buildings were formed.
Rome Callas in the book S.M.L.XL evaluated architectural projects in terms of scale and considered the form of projects to be influenced by their social impact and scale.
Context – site – application
Frontier Commercial and Residential Building is located in Baneh Frontier City in Kurdistan province. Baneh is located on the northern slope of the Zagros Mountains and has a mountainous climate. The texture of the city is compact to prevent heat loss. Most of the materials used in buildings are stone and most buildings have a cream-earth color spectrum.
The project site is located on one of the main boulevards of the city and is at the corner of an alley. The project area has an area of 500 square meters consisting of three blocks of adjacent blocks. The project plan was designed to include an underground (parking and commercial) a ground floor, and a half-floor (commercial) and one floor on which included a flat unit. The employer wanted the basement business to be connected to the ground floor business as well as a completely separate entrance to the residential unit. Thus the project plan was summarized in one commercial unit and one residential unit.
Design
Given the project plan (a business unit and a residential unit) and the scale of the project relative to the urban fine-grained texture, the most important issue of the project was the overlap between these two functions. The question was how the project should be able to present itself as an integrated volume in the urban context and also be a response to the main slogan of modern architecture (form follows function).