Parva House, Kambiz Eskandartabar, office Esco
Mosha's Twin Villa, Mojtaba Tadzah, Hossein Namazi, Special Space Design and Construction Group

ساختمان سرپرستی بانک ملت استان آذربایجان شرقی، اثر مهندسین مشاور تجیر

پروژه ساختمان مدیریت شعب و شعبۀ مرکزی بانک ملت آذربایجان شرقی، در شهر تبریز و در مجاورت بلوار ائل‎گلی واقع شده است. فاصلۀ نزدیک زمین پروژه تا مجموعه ارزشمند ائل‎گلی و نوساز بودن بافت محل و تأکید ساخت‎های جدید بر بلندمرتبه بودن ساختمان‎ها، همچنین دسترسی‎های سریع از طریق بلوارها و خیابان مجاور و وجود ایستگاه مترو در مجاورت زمین، از پتانسیل‎های مثبت جهت پیشرفت محل و انتخاب زمین به عنوان سایت مناسب پروژه می‎باشند.
سایت مذکور، زمینی تقریباً مستطیل شکل با کشیدگی در راستای شرق به غرب و به مساحت تقریبی 2374 مترمربع می‎باشد. با وجود احاطه شدن زمین از سه بر توسط خیابان (ضلع شرق به بلوار ائل‎گلی، ضلع جنوب به کوچۀ بن‎بست 6 متری و ضلع غرب به خیابان موجود 6 متری که در آینده عریض‎تر خواهد شد) و به وجود آمدن دسترسی‎های مناسب، اما عرض کم زمین در مجاورت بلوار ائل‎گلی به عنوان دسترسی اصلی مراجعان (حدود 40/26 متر) و کشیدگی آن به طول تقریبی 86 متر، تمهیدات معمارانۀ بسیاری برای جوابگویی به عملکردها و همچنین ایده‎های طراحی پروژه را اجتناب‎ناپذیر می‎نمود.
عملکردهای مورد درخواست کارفرما شامل یک شعبۀ اصلی، سالن اجتماعات چندمنظوره و ساختمان اصلی مدیریت شعب (ترجیحاً در 12 طبقه) بود. بنابراین در مرحلۀ اول با توجه به شرایط موجود و نیازهای آینده، برنامۀ فیزیکی پروژه توسط مشاور تهیه گردیده و پس از گفت و گوها و بررسی‎های فراوان سرانجام در جلسۀ شورایعالی معماری بانک تصویب شد و طراحی مرحله اول پروژه آغاز گردید. در این مرحله نکات اساسی که مورد نظر طراحان پروژه بود به شرح ذیل طبقه‎بندی گردید :
1- با توجه به اهمیت موضوع ساختمان، بنا بایستی دارای جلوه‎ای خاص بوده و شأن و موقعیت یک بانک مهم را بیان کند.
2- علیرغم قرار گرفتن زمین در مجاورت یک بلوار مهم شهری، به علت نامناسب بودن نسبت‎های طول و عرض آن، باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که در هنگام حرکت خودروها در جهات مختلف دید و منظر مناسبی فراهم گردد.
3- شعبه بانک هم به عنوان مکانی که مورد استفادۀ مراجعین در تمام ساعات اداری بوده و حتی عابربانک نیز در تمام ساعات شبانه‎روز قابل استفاده می‎باشد، باید دارای جلوه‎های خاص باشد. بنابراین ساختمان شعبه به گونه‎ای در نظر گرفته شد که تاحدودی متفاوت از ساختمان سرپرستی بوده و در مقیاس عابر پیاده طراحی گردد.
4- حل مسائل عملکردی، در زمینی محدود و خاص نیز از دلمشغولی‎های طراحان این مجموعه بود. این عملکردها به علت اهمیت چگونگی دسترسی به آنها و قرارگیری آنها در سطوح مختلف بارها و در جلسات گوناگون مورد بررسی قرار گرفت و چگونگی حل روابط بین عملکردها، کل حجم مجموعه را در مراحل مختلف تحت تأثیر خود قرار داد.
5- حل مسائل محیطی از قبیل سرما و گرما در شهری مانند تبریز و توجه به انرژی‎های پایدار نیز از نکات بسیار مهم و تأثیرگذار در طراحی مجموعه بود.
6- در کنار همۀ موارد مذکور، طراحان در کار خود ایدۀ یادمانی بودن بنا و کیفیت ماندگاری بنا را نیز مورد توجه قرار دادند و علاوه بر حجم خارجی در فضاهای داخلی نیز این ایده را دنبال نمودند به این امید که در آینده‎های دور نیز که احتمالاً عملکردهای یک بانک ممکن است دستخوش تغییر شود، کالبد کنونی جوابگوی تغییرات آینده باشد.
7- از طرفی با توجه به داخل نشستن ساختمان نسبت به برهای زمین، و در نتیجه داشتن نماهای چهارگانه (شمال، جنوب، شرق و غرب)، تمام نماها با دقت فراوان طراحی شد و به خصوص گوشه‎های محل تلاقی این سطوح مورد توجه بسیار قرار گرفت.
8- با توجه به نکات مذکور، مجموعه به صورت دو حجم مجزا طراحی گردید که در هم تنیده و با هم ادغام شده‎اند. چنین ادغامی یکی از مهمترین نکات طراحی در این پروژه بود.
به این ترتیب ساختمان مورد نظر به صورت دو حجم در هم تنیده، یکی به ارتفاع 2 طبقه و دیگری در 10 طبقه بر روی زمین و 2 طبقه زیرزمین به شرح ذیل طراحی گردید:
1-8) با توجه به لزوم ایجاد مجموعۀ خزانۀ مرکزی و صندوق امانات برای پروژه و همچنین ضرورت تأمین حداقل 80 عدد پارکینگ، زیرزمین‎ها در 2 طبقه هرکدام به مساحت تقریبی 2018 مترمربع طراحی گردید که در زیرزمین اول مجموعۀ خزانه مرکزی (شامل 3 پارکینگ ، حراست، فضای شمارش، فضای مسئولین ، خزانه بتنی و فضاهای خدماتی) و مجموعۀ امانات (شامل فضای پذیرش، کابین‎های اختصاصی، صندوق بتنی) به همراه 36 عدد پارکینگ مجموعه قرار گرفتند. در زیرزمین دوم نیز اتاق تأسیسات مرکزی (شامل موتورخانه، منابع آب، اتاق سرور، اتاق برق، اتاق دیزل‎ژنراتور) و تعداد 44 عدد پارکینگ طراحی گردیدند.
دسترسی به زیرزمین‎ها از طریق رمپ ماشین‎رو در ضلع غربی مجموعه تأمین می‎گردد.
2-8) طبقۀ همکف جهت جوابگویی به کاربری‎های دارای مراجع عام و به مساحت تقریبی 1450 مترمربع به فضاهای شعبه مرکزی، سالن اجتماعات (شامل فضاهای خدماتی، لابی و سالن اصلی به ظرفیت 250 نفر)، لابی اصلی ورودی ساختمان مدیریت شعب و فضای سبز اختصاص یافت. دسترسی به لابی ورودی مدیریت شعب و شعبه مرکزی از بلوار ایل گلی (بلوار اصلی) و دسترسی به سالن اجتماعات از کوچۀ 6 متری ضلع جنوبی طراحی گردید. ضمن اینکه جهت دسترسی به پارکینگ‎های مجموعه یک ورودی از خیابان 6 متری ضلع غربی تأمین شده است. با این تمهید، کشیدگی نامطلوب و نسبتاً زیاد زمین در راستای شرقی ـ غربی ، به پتانسیلی مثبت جهت تفکیک هر یک از فضاها تبدیل شده است.
3-8) طبقه اول به مساحت تقریبی 640 مترمربع به قسمت ارزی شعبه و فضاهای خدماتی قسمت آموزشی اختصاص یافته است.
4-8) طبقه دوم نیز به مساحت تقریبی 1122 مترمربع ضمن تفکیک کاربری‎ها، به مجموعۀ آموزشی بانک (شامل کلاس‎ها، سمعی بصری، کتابخانه، اداری) و همچنین قسمت‎های اداری ساختمان مدیریت شعب (مانند اداره بازرسی و اداره حقوقی) اختصاص یافته است.
5-8) از طبقه سوم به بعد، یکی از احجام اصلی به صورت یک ساختمان بلند و یکپارچه به مساحت تقریبی هر طبقه 690 مترمربع تا طبقۀ هشتم ادامه می‎یابد و ادارات زیر مجموعۀ مدیریت شعب مانند ادارات حسابداری، اعتبارات ساختمان، انفورماتیک و … را در بر می‎گیرد.
6-8) طبقۀ آخر (طبقه نهم) به قسمت مدیریت سرپرستی اختصاص یافته است و اتاق‎های مربوط به ریاست، 3 معاونت، اتاق کنفراس، رئیس دفتر و هال مراجعین را شامل می‎شود، ضمن اینکه جهت پذیرائی موقت از رؤسا معاونان سایر شعب اصلی، فضایی به صورت یک سوئیت در همین طبقه و در خارج از مجموعه مدیریت در نظر گرفته شده است.
7-8) لازم به توضیح است که تعداد 3 عدد آسانسور 15 نفره و 2 پلکان دسترسی از طبقۀ همکف لابی سرپرستی به طبقات اداری را امکان‎پذیر می‎کنند، ضمن اینکه دسترسی‎های داخلی جداگانه‎ای برای قسمت‎های آموزشی، سالن اجتماعات و شعبه در نظر گرفته شده است تداخلی در مسیرهای حرکت داخلی با توجه به زمان‎های متفاوت کاری و نوع فعالیت‎های متمایز قسمت‎های مختلف مجموعه صورت نپذیرد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: اداری و دولتی     

_________________________________________            

نام پروژه/عملکرد: ساختمان سرپرستی بانک ملت استان آذربایجان شرقی
شرکت طراحی: مهندسین مشاور تجیر
معماران اصلی: علی‌اکبر صارمی، جواد بنکدار.
همکاران طراحی: امیرعباس شیرازی، نیلوفر ایرانی‌شمیرانی.
طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسین مشاور تجیر و مهندس موسی بینا
نوع تاسیسات/ نوع سازه: اسکلت فلزی پیچ و مهره‌ای با پوشش ضد حریق
آدرس پروژه: تبریز، بلوار ایل‌گلی.
مساحت: 12000 متر مربع
کارفرما: اداره ساختمان بانک ملت
تاریخ شروع ساخت/پایان ساخت پروژه: 1393-1396
عکاسی پروژه: شرکت تهران سیویل
ایمیل شرکت: Tajeer_co@yahoo.com
وبسایت: www.Tajeerarch.com

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 22 دسامبر, 2018دسته بندی: اداریبرچسب‌ها: , ,