ویلا قلات، اثر محمدجعفر کاشف
ساختمان سفید، اثر آرین جواهری

ساختمان ساو

اثر مجتبی کاظمی

خلوص یک اثر را می­‌توان از رهگذر اقرار به محدودیت­‌ها و ناممکنی‌­ها، و جذب و بدل کردن آنها به نیروهایی برسازنده تضمین کرد. این اقرارها از هرچه بگویند، مشروط بر این که به برسازندگی و کنش­گر بودنِ بیان و بازنمایی متعهد بمانند، راهگشا خواهند بود؛ چه در مقیاسی خرد و موضعی از محدود بودن متریال و امکانات مادی و انسانی ­بگویند و چه در سطحی کلان و انسانی از تسلی‌­ناپذیریِ تکثرِ ذاتی و تنش­‌زای تجربه‌ی مدرن و گذرایی و شکنندگی لذت. اما در برملا کردنِ این ذات قطعه‌­وار و گذرا، که همواره برای گفتمان‌­های همسان­‌ساز قدرت تهدیدی به شمار می­‌آمده‌­اند، در بازنماییِ آنها در قالبی هارمونیک و زیباشناسانه، شاید بارقه‌ای از رهایی و داستانی برای گفتن وجود دارد-داستان‌­ها تسلی بخش‌اند.

نمای یک بنا متعلق به حوزه‌­ی عمومی است و جدای از برآوردن حس زیبایی استتیکی، می­‌تواند داستان‌­های دیگری هم برای گفتن داشته باشد. این ایده­‌ی اصلی طراحی نمای ساختمان ساو بوده است. مبنا قرار دادن بستر و اتکای حداکثری بر متریال بومی و مهم­‌تر از اینها برجسته‌­تر کردنِ هر چه تمام‌­تر این پیوند و همبستگی با زیست­‌بوم منطقه. این پیوند در نمای ساختمان ساو، به­ کمک گونه‌­ای آشنایی‌­زداییِ معکوس متحقق شده است. در واقع به جای استفاده از برش‌های معمول سنگِ نما، این آشنایی‌زدایی به واسطه­‌ی به کار گرفتنِ فرم­‌های اولیه­‌ی سنگ یا همان بلوک‌­های سنگ که در بستری دیگر، در بستری غیرتزئینی و روزمره، برای مردم بی­‌اندازه آشناست اتفاق افتاده است. سنگ­‌ها در محل ساخت و ساز به شکلی تراش داده شده‌­اند که در چیدمان نهایی، هر واحدِ نما بازنمای یک بلوک سنگ باشد؛ و البته با کمک بریدگی‌­های نامنتظم در گوشه­‌ها و زوایا در شکل و شمایلی زنده‌­تر و طبیعی‌­تر. تلاش بر این بوده است که آنچه به دست می‌­آید، وحدت زیباشناختی بخشیدن به این تکثر، و همچنین واجد تداعی­‌هایی از مشخصه­‌های طبیعی شهرستان آباده و بازنمای بخشی از حیات اجتماعی و طبیعی آن باشد.

تن دادن به محدود بودن امکانات اجرایی برای به دست دادنِ نمایی یک­دست و پیوسته در کلِ طول پیچش بلوار و به تبع آن تن دادن به جبرِ قطعه­‌وارگی و شکسته شدن نما، الهام­بخشِ رفتن به سوی آرایش طبیعت­‌گرایانه‌­ی نما شد. با ایجاد برش­‌­هایی کتره‌­ای در سنگ­‌ها و بدل کردن آنها به چندضلعی‌­هایی نامنظم، جبر قطعه‌وارگی و تکثر، به مرزهای گونه­‌ای اختیار رانده شد؛ اختیارِ هر چه نزدیک­‌تر کردنِ نما به جلوه‌­های طبیعیِ بستر. این تکه تکه شدن‌­ها و برش‌­های تصادفی، بسته به موقعیت ناظر، جهت تابش و شدت نور، و سایه­-روشن­‌ها تجربه­‌های بصری متنوع و متفاوت و زمانبندی را برای سوژه­‌ی رهگذر و سوژه­‌ی ساکن در ساختمان رقم می‌­زنند. در این معنا، در واقع این گسستگی فرمی در نما، ناهمسانی و تکثر موجود در کلیت­ زندگی شهری را در قالبی زیباشناختی، درونی و از خود کرده، و آنها را بازنمایی می‌­کند.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان مسکونی ساو / عملکرد: مسکونی
دفتر طراحی: دفتر طراحی چارک
معمار اصلی: مجتبی کاظمی
همکاران طراحی: زهرا عبداللهی، فرشاد بهروزی
مهندس سازه: محمدعلی نوروزی
طراحی و معماری داخلی: مجتبی کاظمی
مجری: مجتبی کاظمی، امین توکل
کارفرما: محم دتقی توکل
نوع تاسیسات: اسپلیت، رادیاتور
نوع سازه: عرشه فولادی
آدرس پروژه: فارس، آباده، بلوار استقلال
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1399 – 1397
مساحت زمین-زیربنا: 600 مترمربع، 2400 مترمربع
عکاس پروژه: محمدرضا شکیبایی
سایت دفتر: www.charak-arc.com
اینستاگرام: shakib

Sav Apartment, Mojtaba Kazemi

Project Name: Sav Building \ Function: Residential \ Company: Charak
Lead Architect: Mojtaba Kazemi \ Design team: Zahra Abdollahi, Farshad Behrouzi
Structure Engineer: Mohammad Ali Norozi \ Interior Design: Mojtaba Kazemi
Excutive manager: Mojtaba kazemi, Amin Tavakol \ Client: Mohammad Taghi Tavakol
Structure: Steel Deck \ Mechanical Structure: Split, Radiator
Location: Esteghlal BLV. Abadeh, Fars \ Date: 2018- 2020 \ Plan area: 2400 Sq.m
Land area: 600 Sq.m \ Photographer: Mohammad Reza Shakibaie
Website: www.charak-arc.com \ Instagram: @shakib \ Email: mr.shakibaie@gmail.com

the authenticity of a work of art might be guaranteed through, first, its confession to the impossibilities and limitations it has faced during creation and, then, turning them into constructive motives. Whatever these confessions speak of, as long as they remain committed to the agency and the constructive power inherent in the acts of expression and representation themselves, they would be promising. They would be promising either, on a small and local scale, they speak about the limitations of material, construction skills and finance or, on a large and global scale, speak about the vulnerability and transience of pleasure and the inconsolability of innate multiplicity of modern experience and its following tensions. However, there might be salvation in exposing and aesthetically representing todays’ fragmented, fleeting experience of life; there might be stories to narrate and stories are always comforting.
The facade of a building belongs to the public sphere. So, besides satisfying the sense of aesthetic beauty, it can also have other stories to tell. This shaped the basic idea in designing the facade of Sav Building: giving precedence to the natural context and relying on indigenous materials and eventually representing and highlighting the correlation and solidarity that exist between the material and the environment in the facade. This correlation has been shown by means of a sort of reverse defamiliarization. In fact, instead of using the common cuts of face stone in rectangular shape, defamiliarization had been realized by the use of primitive forms of crude facade stone which, in a non-decorative context, is over-familiar to the local people and associates their everyday life. Stones have been cut in place so that, in their final configuration, each façade unit represent a crude stone block. And this has been accentuated by irregular cuts in the angles and corners of stone to give purer, more natural and lively associations. It was aimed to give an aesthetical unity to the unavoidable diversities, to have associations of the natural characteristics of Abadeh and its social life.
In Sav project, yielding to the construction limitations that hamper a uniform continuous façade along the cure of the boulevard where the building is located, yielding to the determined fragmentation and break of the façade, inspired a move towards a naturalist arrangement. By means of deliberately random cuts in the façade stones and turning them into irregular polygons, the determined fragmentation and multiplicity of the façade is pushed to the boundaries of free will; the will to make the facade as close as possible to the natural manifestations of the local context. Finally, the irregularity and fragmentation of the façade, depending on the observer’s point of view, the direction and intensity of light and the shadow-lights, provides both the casual passerby and the resident subject temporal fleeting visual experiences. In this sense, the disintegration of the façade actually internalizes the heterogeneity presents in urban life and then externalizes and represents it in an aesthetic form.

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 3 جولای, 2021دسته بندی: مسکونیبرچسب‌ها: ,