ویلای یزدیان، اثر مهرداد ایروانیان
ساختمان گلزار، اثر بهرام بادین‌راد و ترمه خلدی

ساختمان بهرام خان، اثر بهرام بادین‌راد و ترمه خلدی

در این پروژه با دو مسئله‌ی اصلی مواجه بودیم؛ ابتدا به دلیل آنکه پلان ساختمان از قبل طراحی شده بود و این طراحی به شیوه‌ای بود که نوع خطوط داخلی پلان با خطوط نمای بیرونی ساختمان، بدون هماهنگی و چشم‌انداز خاصی قرار گرفته بود، باید این ناهماهنگی به انسجام و رفتار هماهنگ با هم می‌رسید. پس در گام اول با استفاده از قرار دادن پوسته‌ای بر روی نما، به مخفی کردن خطوط ناهماهنگ پرداختیم و برای این کار، تصمیم گرفتیم که از متریال چوب در قالب بازشوهایی استفاده کنیم، تا هم احساسی از زندگی به ساختمان تزریق شود و هم با گشایش و بسته شدن این بازشوها، به نوعی به تغییر و حرکت همیشگی در نما برسیم، که این موضوع از ساکن بودن و یکنواختی نما جلوگیری می‌کرد.
مسئله‌ی دوم حیاط پروژه بود که به واسطه‌ی قرارگیری دو رمپ که به پارکینگ‌های ساختمان منتهی می‌شد، کل حیاط تحت‌تاثیر این دو رمپ قرار می‌گرفت، بنابراین شخصیتی بدون روح و فاقد حس زندگی و زیبایی‌شناسی داشت و از طرفی فاقد هرگونه فضای سبز بود. برای حل این مسئله، از میان شکاف دو رمپ فضایی برای جداسازی مسیر عبور انسان و ماشین در نظر گرفته شد که در نهایت به یک باغچه ی عمودی تبدیل شد. وجود این فضا کمک می‌کرد که هم حیاط دارای شخصیتی زنده و دارای روح زندگی گردد و هم با حضور این فضا، انسانی که با آن مواجه می شود، با عبور از میان آن، احساسی از طراوت و سرزندگی در بدو ورود و خروج از ساختمان تزریق شود.
این باغچه ی عمودی، بر روی نما هم کشیده شد و در نهایت به باغ کوچکی در پشت بام ساختمان منتهی شد. همچنین این فضای حیاط در جاهایی از درون دیوار حیاط، برای عابران پیاده هم رویت‌پذیر شد تا احساسی زیبا هم به پیاده‌راه تزریق شود و عابران از دیدن لحظه‌ای آن هم لذت ببرند.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: مسکونی

_______________________________________

 نام پروژه ـ عملکرد: ساختمان بهرام خان، مسکونی
شرکت ـ دفتر طراحی: گروه معماری باراد
معماران اصلی: بهرام بادین‌راد، ترمه خلدی
همکاران طراحی: ارسلان فیضی راد، آروین جنیدی، بیژن خرم دل مهربان
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: سرمایش: اسپلیت، گرمایش: گرمایش از کف،
اسکلت بتنی
آدرس پروژه: تهران، یوسف آباد، خیابان شانزدهم
مساحت کل ـ زیربنا: 450 متر‌مربع، 1150 متر‌مربع
کارفرما: آقای سردشتی
تاریخ شروع و پایان ساخت: مرداد ماه 1393 -   اسفند ماه 1394
عکاسی پروژه: دید استدیو، مرتضی مقدسی
ایمیل: Bahram.rad@gmail.com

BAHRAM KHAN BUILDING, Bahram Badinrad, Termeh Kholdi

Project’s Name ـ Function: Bahram Khan Building, Residential
Office ـ Company: Barad Architects Group
Lead Architect: Bahram Badinrad, Termeh Kholdi
Design Team: Arsalan Feizi Rad, Arvin Joneidi, Bijan Khoram Del Mehraban
Mechanical Structure ـ Structure: Cooling System: Split,
Heating System: Infloor Heating, Concrete Structure
Location: 16 St., Yousef Abad, Tehran
Total Land Area ـ Area Of Construction: 450 m2, 1150 m2
Client: Mr Sardashti
Date: August 2014  -   February 2016
Photographer: Deed Studio, Morteza Moghadasi
Email: Bahram.rad@gmail.com

In this project, two major problems were seen. Firstly, because the structural drawing was predesigned and this plan was in a way that the inner lines of drawing lay with outer lines of structure without harmony and specific view. Thus, this inharmony must be reached to a kind of solidarity and coordinated manner. Therefore, by locating a cover on the building facade, in the first step, inharmonious lines were hidden and to do this, using wood as a material in the form of pop-ups frame was decided, in order to inject a kind of sense of life , as well as reaching to the permanent change and movement in the building facade through openning and closing these pop-ups which avoid facade uniformity and static feature.

مدارک فنی

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 23 آوریل, 2020دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: , , ,