تـراس هـارلـم اثر استودیو حریری و حریری
پنت‌هاؤس ترای­بِکا، اثر استودیو حریری و حریری

رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا اثر حسین میرزایی، سروین به‌مرام

طرح برگزیده در بخش طراحی و معماری داخلی فضاهای عمومی سومین مسابقه طراحی و معماری داخلی هنر معماری

نوآوری‌ها و مزایای پروژه
به علّت محدودیت زمانی که کارفرما برای تیم اجرایی مقرر کرده بود، طراح می‌بایست در این زمان با تناسب به نوع خدمات، کانسپتی مناسب و قوی ارائه دهد و هم از متریال سریع‌الاجراء و پُرتابل استفاده کند و در ضمن به علّت محدودیت ارتفاعی موجود در فضا و برای اینکه این محدودیت بیش از حد به دید ناظر نیاید، از جلوی درب ورودی، سقف به‌صورت پلّکانی شکسته و با ارتفاع 10 سانتی‌متر، به پایین‌ترین حد خود که جلوی کانتر است می‌رسد؛ این سقف‌سازی باعث تأکید بیشتری از جلوی درب به سمت کانتر گردیده است و این محدودیتْ ما را به سوی پوسته‌سازی سقف که ایده‌ی اوّلیه آن از پوسته‌ی بدن خرچنگ، که یکی از غذاهای خاص دریایی این رستوران است، هدایت کرد.
کاربری قبلی و فعلی بنا
سوپر پروتئین در کاربری قبلی و رستوران در کاربری فعلی می‌باشد. در این طرح هیچ دخالتی در سازه‌ی قبلی و مجاورت‌های آن نشده است. تاریخ بهره‌برداری از این رستوران 15/10/1389 است. فضای موجود برای طراحی شامل دو طبقه با متراژ 50 متر مربع، که یک طبقه‌ی آن اختصاص به آشپزخانه دارد و طبقه‌ی همکف هم مختص سالن رستوران است.

ایده‌ی طراحی
خالق، ابتدا دریا را آفرید و سپس خشکی را از دل آن بیرون آورد؛ در اینجا هم سعی شده طراحی بازتابی از آن باشد. ایده‌ی اصلی این طرح اتصال دریا به خشکی به‌صورت فُرمال است. طراحی برای رستوران غذاهای دریایی این ایده را در ذهن ما پروراند. ایده‌ی اوّلیه از شکل «خرچنگ» گرفته شده و به‌صورت انتزاعی در فُرم جداره‌سازی‌های دیواره‌ها طرّاحی شده است. دریا شفافیت و پاکی را به روح هدیه می‌دهد. این شفافیت را در متریال‌ها طراحی کردیم که تداعی‌کننده‌ی این احساس در بیننده باشد. روانشناسی رنگ‌ها تأثیری ژرف در طراحی دارد. برای ایجاد عمق در فضا از کُنتراست رنگی سیاه و سفید استفاه شد. همچنین به علّت کوچکی فضا از خطوط گرافیکی کمک گرفته شد. رنگ قرمز ــ یادآورد رنگ خون ــ طراحی شده در فضا حیات موجودات را دو چندان می‌کند؛ این رنگ از طراحی نما شروع شده و به داخل فضای رستوران کشیده می‌شود گویا حیات و پویایی را به رستوران هدیه خواهد داد. وجود لوورهای فلزی در طراحی نما باعث ایجاد حس احاطه‌ی فضا توسط موجودات دریایی همچنین چنگال خرچنگ به‌صورت فُرمال می‌باشد. استفاده از مانیتورهای بزرگ در طراحی نما در جهت تسهیل تبلیغات این رستوران و همچنین حداکثر استفاده از متراژ کمِ بنای نما بوده است.

معماری معاصر ایران، تجاری

__________________________________

نام پروژه: رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا
گروه طراحی: حسین میرزایی، سروین به‌مرام (گروه معماران و طرّاحان رستاک)
نام پروژه: رستوران و فست‌فود سـه‌بِرا
کارفرما: آقای ناصری
تیم طرّاحی معماری: حسین میرزایی، سروین به‌مرام (گروه معماران و طرّاحان رستاک)
مجری: گروه معماران و طرّاحان رستاک
زیربنا: دو طبقه‌ی 50 متر مربّعی
سازه‌ی بنا: فلزّی
تأسیسات: داکت اسپیلیت جهت سرمایش و گرمایش
محلّ اجرا: تهران، شهرک غرب
تاریخ شروع: 30 آبان 89
تاریخ تکمیل: 30 آذر 89
جوایز: طرح برگزیده در بخش طرّاحی و معماری داخلی فضاهای عمومی

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 12 فوریه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,