رتبه‌ی سوم مسابقه ی بین المللی طراحی ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران، مهندسین مشاور تدبیر عمران ایرانیان با همکاری دفتر معماری نسرین سراجی از فرانسه
مهندسین مشاور شاخه‌ی تجربی معماری کلانشهر با همکاری شرکت وی.ام.ایکس از هلند

رتبه‌ی چهارم مسابقه ی بین المللی طراحی ساختمان مرکزی بورس اوراق بهادار تهران، مهندسین مشاور نقش جهان پارس با همکاری جی.ام.پی از آلمان

برنامه‌ی معماران برای این طرح در دو زیرمجموعه خلاصه می‌شد: برنامه‌ریزی و نقدینگی. طرح بنا هم با توجه به نشست در زمینه‌ی شهری و هم استقلال در طرح (ملهم از لوگوی شرکت) صورت گرفت. نمای فلزی، بازتاب‌دهنده‌ی نور خورشید و مزین به تراس‌های سبز است. تراس‌ها و پاسیوی داخلی، عایق‌های حرارتی عالی برای بخش اداری محسوب می‌شوند.
ساختمان که در مرز شرقی سایت بنا شده، باز، دعوت‌کننده و در عین حال بسیار ایمن است و ورودی اصلی آن در گوشه‌ی جنوب‌شرقی تدبیر شده و تالار طلایی‌رنگ بورس و حجم سالن کنفرانس، یک معماری بی‌مانند و به مثابه قلب ساختمان قلمداد می‌شود. اساس طراحی ساختمان، شکل مربع است که هم یک الگوی عالی معماری ایرانی و هم برگرفته از لوگوی مدنظر کارفرما می‌باشد. حیاط‌های سنتی، پاسیو و ایوان، در اینجا تفسیری مدرن به خود دیده‌اند. تالار معاملات و سالن کنفرانس در مرکز ساختمان واقع هستند. رنگ طلایی مکعب تالار، سمبلی از خلوص و روشنی گنج ایرانی می‌باشد و این مکعب سه‌طبقه با یک نماد طلایی پوشانده شده است. در سازه، این مصالح سازه‌ای بتن و فولاد هستند که سهولت، سرعت و ایمنی اجرا را تضمین می‌کنند.
کاربری‌های مهم عمومی شامل تالار بورس، سالن کنفرانس، موزه، کافه و اتاق‌های آموزشی، در سه طبقه‌ی اول و پایه‌ی ساختمان تعبیه شده‌‌اند و سایر طبقات فوقانی به کاربری اداری تخصص یافته است و سیمایی توأمان سنتی و مدرن دارد. در مرکز برج، یک پاسیو به ارتفاع تمام ساختمان وجود دارد که به واسطه‌ی ایوان و حیاط سبز روی پوسته، با بیرون مرتبط می‌گردد، ضمن آنکه نورگیری و تهویه‌ی عالی را نیز فراهم می‌سازد. امکانات نام‌برده، با چشم‌انداز بسیار خوبی که دارند، فرصتی عالی برای استراحت در اختیار کاربران می‌گذارند. نورپردازی در شب و عصرهنگام نیز درخشش و جلوه‌ای عالی به بنا می‌بخشد. نمای شیشه‌ای دارای تزئینات فلزی است که حکم سایبان را نیز دارند. نمای تزئینی با المان‌های ملهم از لوگوی شرکت طراحی شده است.
در بخش عملیات خاک، رفع معارض، خاک‌برداری، گودبرداری، تسطیح و رگلاژ طی یک‌ماه و عملیات تحکیم دیواره‌ی گود نیز طی یک‌ماه انجام خواهد شد. نمای فلزی، بازتاب‌دهنده‌ی نور خورشید است. ورودی اصلی در جنوب‌شرقی تعبیه شده که به تالار اصلی و سالن کنفرانس راه دارد و ورودی دوم در قسمت شمالی و مختص کارمندان و عملکردهای خصوصی است. بازه‌های درون نما و تراس‌های سبز دارای قاب طلایی‌رنگ از جنس پروفیل‌های آلومینیومیِ آنودایزشده هستند. سه طبقه‌ی اول، عمومی بوده و مجهز به پله و پله‌برقی است اما دسترسی به بخش‌های اداری بالا با پله و آسانسور و به طور خصوصی می‌باشد. پاسیوی داخلی و تراس‌ها طوری طراحی شده اند که مانند حائل حرارتی برای بخش اداری ساختمان عمل می‌کنند.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 15 آگوست, 2020دسته بندی: مسابقاتبرچسب‌ها: , ,