شرکت آژانس هواپیمایی دلتابان، گروه معماران و طرّاحان رستاک؛ سیّدحسین میرزایی
Cafee IVY, Neda Mirani

رؤیـاهـای استـــوایی
طرّاحی داخلی از سوزان لَشـانْـس، شرکت طرّاحی
داخلیِ سوزان لشانس، بوکا رِتـون، فلوریدا
متن از مارینـا بْـراؤن
عکّاسی از رابـرت بْـرَنتـلی، دِلْـرِی بیـچ، فلـوریدا
ترجمه‌ی حمید خُداپناهی

با اینکه دنیـس ؤِبْ ــ که به گفته‌ی خودش «دختری شهرستانی از ناحـیه‌ی گْرِیت پْلِینـز» است ــ به همراه شوهرِ سوارکارش، رابِرت، توانسته است شرکتِ خرید و فروش مبلمان خود را در مک‌الیستر، اُکلاهاما، به راه بیاندازد و در این شهر زندگی کنـد، همیشه دلش برای نسیم خُنک و روزهای خوشگـذرانی در فلوریدای جنوبی تنگ می‌شود. دِنیس می‌گوید: «ما با گُنجاندن درخت نخل و استفاده از رنگهایی که من در میامی می‌دیدم، در دکوراسیون خانه‌ی‌مان، سعی کردیم اُکلاهاما را به فلوریدا تبدیل کنیم. ولی راستش را بخواهید، زندگی کردن در اینجا چیز دیگری‌ست ــ آن هم در این مِلکِ فوق‌الـعادّه.»
حالا، با این مِلکِ مُشـاع در بُرجی در سانی آیل بیچ، که بینِ اینترکوستال واتِرؤِیز و خلیج مکزیک واقع شده، خانواده‌ی ؤب هر آنچه می‌خواستند را دارند ــ حتّا اسبِ رابرت را هم با قایق به آنجا منتقل کرده‌اند. امّا کارهای زیادی برای رسیدن به این نقطه انجام شده؛ از جمله اینکه، آنها در ابتدا دو واحد مجاور و مجزّا را خریدند، و آنها را به هم متّصل کردند. نتیجه‌ی کار یک پنت‌هاؤس دوطبقه‌ی 511 متر مربّعی‌ست با دو اتاق نشیمن، دو اتاق غذاخوری، و یک تراسِ روبامیِ دوبلکس فوق‌العادّه زیبا. آنها، از اقبال خوش، کارِ سوزان لَشانس را در مجلّه‌ی فلـوریدا دیـزاین دیـدند و بلافاصله با او تماس گرفتند و طرّاحی خانه‌ی‌شان را به او سپردند، و از او خواستند که طرّاحی خانه‌ی جدیدشان در میامی، کاملاً رنگ و بوی «فـلوریدا و مناطق حارّه‌ای» را داشته باشد. لشانس می‌گوید: «امّا فلوریدا این روزها دیگر فقط به شرکتِ تامـی بِهامـا و درختان نخل خلاصه نمی‌شود، بلکه، فلوریدای معاصر یعنی حرارت، رنگ و نمای آسمان و دریـا.»
با به خدمت گرفتن رنگهـا و عناصر طبیعی در سرتـاسرِ خانه، لشانس مدخلِ خانه را به‌شکل سرسرایی پوشیده از الیاف نخلِ موزی‌رنگ نرم طرّاحی کرد. پانلهایی از چوبِ ماهون به‌عنوان پس‌زمینه‌ای برای شمعدانهای دیوار کوب از سنگِ رُخام مصنوعی نصب شده است. لشانس در زیرِ یک اینستالیشنِ معماریِ بسیار بزرگ از جنس برنز، مس و فولاد، یک نیمکت (به طرّاحی خودش) قرار داده که جعبه‌های کناری (sideboxes) در آن جای گرفته که جان می‌دهـد برای اینکه کفشهای پُر از ماسه‌‌ی خود را در آنها بیاندازید.
لشانس، با در نظر گرفتنِ این ملک به صورت دو گروه فضایی رسمی و غیر رسمی، در هرکـدام از این دو، یک اتاق غذاخوری و نشیمن طرّاحی کرد. اتاقِ نشیمنِ رسمی با آرایش موج‌مانندِ یک راحتی از نخ پُرزدارِ گندمی‌رنگ، بر روی اُلگوهای نخلی‌شکلِ موّاج قالیچه‌ی سبز روشن و انبه‌رنگِ این ناحیه قرار داده شده است. یـکی از شش تراسِ طبقه‌ی اصلی، بیش از بقیّه کشیده شده است. چند قدم آنطرف‌تر، اتاق غذاخوری اصلی با وجـود مبلمانِ معاصر، خوش‌ترکیب و شیک باقی مانده است. نقّـاشیِ طلوع آفتابِ صاحب‌خانه، هر روز در سپیده‌دمانْ معادلِ واقعی‌اش را تقلید می‌کند.
در تقابل با این فضا، اتاق نشیمن غیر رسمی، با مبلِ راحتیِ سبکِ میسونیِ (Missoni-style) گرم‌و‌نرمَـش، بسیار صمیمی و راحت است. در طولِ مسیر، اتاق غذاخوری غیر رسمی، با وجود کلاب‌چرهای کوتاه و قابل تنظیم، بیننده را به یاد اتاق نشیمن یک قایق تفریحی می‌اندازد. حاشیه‌های تزئینی ماهونی، به‌سانِ ریسمانی چوبی، کلِّ آپارتمان را به هم چسبانده و انسجام بخشیده است.
لشـانس می‌گوید کـه چالش‌انگیـزترین قسمت طرّاحی این آپارتمان بازساماندهی معمارانه‌ی لولـه‌ها و سیـم‌کشی مجدّد آشپزخانه بوده است. طرّاح، با راه حلّی هوشمندانه و موقّر، همه‌چیز را از کانالِ دو ستون با روکش فولاد ضدِّ زنگ، روی جزیره‌ی آشپزخانه، گذرانده. آشپزخانه، که روکابینتـهایی از سنگِ گرانیت سبز، و کاشیهای موزاییکی به طرّاحیِ خود لشانس دارد، با نـورِ ساطع از خود می‌درخشند، و هنگام عصر، با چشمک‌زدنِ چراغهای ساختمانهای بلندمرتبه‌ی آنسوی پنجره، جان می‌گیرند.
نزدیک به آشپزخانه، اتاق‌خواب اصلی با رنگـهای زردِ نخـهای پُرزدارِ نرم و ابریشم برّاق، مکـمّلِ مناسبی برای آبـیِ آرامش‌بخشِ آبـراه است. پرده‌های توری، دیوارهای آیینه‌کاری و پانلهای بلوک‌شیشه‌ای در حمّامِ اصلیْ اتاق را دلباز و خوش‌هوا نگه می‌دارد.
امّا شاید خارق‌العادّه‌ترین منظـره‌ی ممکن را بتوان از تراسِ روبامی دید. در اینجا، لشانس چندین ناحیه‌ی نشیمن و غذاخوری طرّاحی کرده، و البتّه یک جکوزی مخفی را هم از قلم نیانداخته است. با تراسهایی با پنجره‌های مُشبّـک، که مساحتی برابر 222 متر مربّع دارند، نماهایی بسیـار زیبـا از طلـوع و غروب، و بلوکهای چمن سبزرنگ در زیر پاهایشان، این آپارتمان اُکلاهامایی عملاً تغییر ماهیّت داده است؛ طرّاح با ترکیب دو آپارتمان و دو جهان متفاوت، به یک رؤیای استوایی تحقّق بخشیده است.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 5 ژانویه, 2021دسته بندی: طراحی داخلیبرچسب‌ها: