دفـتـر مرکـزی گـوگـل در ایتـالیـا
خانه‌ی اُپوس 12 معماری از روزبه تابنده، هاله ودادی نژاد

دفـتر مرکزی گـوگِـل
طرّاحی از معماران کلایو ؤیلکینسن
متن از هیرْکو سوئِیوشی
عکّاسی از بِنی چَن، فوتوؤرکز
کالیفورنیا، ایالات متّحد، 2005

Google Headquarters
Design by Clive Wilkinson Architects
Text by Hirko Sueyoshi
Photography by Benny Chan, Fotoworks
California, United States, 2005

ترکیب «کامپوس» و «معماری سبـز»
بهترین توصیف برای سایت 50,000 متر مربّعی در سیلیکون وَلی که به بازسازی دفتر مرکز غول اینترنتی، شرکت گوگل اختصاص دارد، یک «محوّطه­‌ی کامپوس» است؛ خلق محوّطه‌­ی کامپوس که اکنون به جریانی مد روز در طرّاحی دفاتر کار تبدیل شده، معمولاً در کارگاه‌­های کمپانی‌های آی­تی مرسوم است.

سبک جدید لی­‌اؤت دفاتر کار با سلیقه­‌ی نسل جدید هماهنگی بیشتری دارد، چراکه آنان زبان تکنولوژی دیجیتال را مانند زبان مادریشان می­‌دانند، و این هم به علّت طبیعت ابزاری­ست که با آن سر و کار دارند. سبک جدید مظهر پیشرفت طبیعی آنان از کامپوس کالج به محلّ کارشان نیز هست، و آنها را قادر می‌­سازد که جایگاه خود را در جامعه‌­ی بزرگسالان پیدا کنند، بی‌­آنکه لازم باشد در ظاهر و رویکرد ذهنیشان تغییری ایجاد کنند.

چنین محیطی را به وضوح می­‌توان در دفتر مرکزی گـوگـل دید چراکه دانشجویان لیسانس و دکترا یک­راست بعد از فارغ­‌التّحصیل شدن از دانشگاه به گوگل می‌­آیند. نکته‌­ی جدیدی که در این طرّاحی وجود داشت ترکیب «کامپوس» با «معماری سبز» بود، چون پروژ­ه­‌ی گوگل درجه‌­ی بالایی از پایداری را در برنامه‌­های خود گنجانده است.
معماران کلایو ؤیلکینسن از طریق یک رقابت برگزیده شدند و از آنها خواسته شد فضای کاری مهندسی نرم‌­افزار با درجه­‌ی تمرکز بالا خلق کنند که تسهیلات آموزشی، گردهمایی، تفریحی و تهیه­‌ی غذا در حیاط مرکزی و پوسته­‌ی ساختمان موجود تعبیه شده باشد. پلان اصلی گروه‌­های کارگاهی مختلف را در امتداد «خیابان اصلیِ» امکانات مشترک، شامل اتاق‌های ملاقات، «فضاهای مکالمات فنّی»، آشپزخانه‌­ها و کتابخانه‌­ها توزیع کرده است.

چهار معیار اجرایی برای هر کدام از تیپ‌های فضایی تثبیت شد، که عبارتند از انعطاف­‌پذیری و قابلیّت تطابق برای تحرّک گروه و تغییر سازمان فضایی، تمرکز و همکاری اتاق‌های شیشه­‌ای سه‌­نفره، توازن کار و زندگی به یاری کافی­شاپ­ـ­ رستوران‌ها و آشپزخانه‌­ها و بوفه‌­ها در تهیه­‌ی غذا برای ساعت‌های کار طولانی، و آموزش مؤثّر به‌­عنوان یک المان اصلی در فرهنگ مبتکرانه‌­ی گوگل.
این پروژه به­‌مثابه محیطی پایدار با کنترل کامل مصرف انرژی شکل گرفت، و عمـده‌­ی مصـالح ساختمـانی استفـاده شـده در آن یا محصولات Cradle-to-Cradle هستند یا شامل درصد زیادی مواد بازیافتی.

طرّاحی: کلایو ؤیلکینسن
شرکت طرّاحی: معماران کلایو ؤیلکینسن
مهندسین مکانیک، برق، خدمات: گروه مهندسان تِد جیکوبز
مهندس سازه: مهندسین جی­اف­دی­اس
مشاورین چشم‌­انداز: کوتونگ و تانیگوچی
مشاورین نورپردازی: طرّاحی نور هورتون لـیـز بروجِن
طرّاحی سبز: ؤیلیم مک­دانا، جولی سِیلزتران، ای­جی­جی
مکان: ماؤنتن ویوو، کالیفورنیا
مساحت: 46,450 متر مربّع
مشتری: گـوگـل
پیمانکار: اس­سی بیلدِرز
سال ساخت: 2005

مدارک فنی
منتشر شده در : دوشنبه, 19 اکتبر, 2020دسته بندی: اداری, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: