Lavasn Villa, Architect: Gisue Hariri & Mozhgan Hariri
گالری زرفام، اثر محمد آرمند

خوش بیاسای دمی، اثر مانلی افشنگ و مهفام کوشش، دفتر معماری سروستان

این پروژه به سفارش خانمی جواهرساز و همسرش، جهت بازسازی واحد مسکونی 110 متر مربعی در یکی از مجتمع های واقع در خیابان جردن، با قدمت بیش از چهل سال شروع شد. روز بازدید از پروژه، حیاط سرسبز و گلکاری‌های مشاعات بسیار جذاب بودند، ولی پس از ورود به واحد مورد نظر، طراحی قدیمی و تقسیمات فضایی، حس دلگیری را به ما القا نمود.
زمانی که کارفرما طراح جواهر باشد، اولین چیزهایی که به ذهن می‌رسد، موضوعاتی نظیر زیبایی، ظرافت، تنوع سنگ‌ها و انعکاس نور می‌باشد، لذا تصمیم گرفته شد تا حضور نور و حرکت آن، از شمال به جنوب این خانه، که به یک بالکن مصفا منتهی می‌شود، پر‌رنگ گردد. ایده‌ی اصلی، طراحی با تفکیک فضای خصوصی، دسترسی کاملاً مجزا از فضاهای دیگر و تأکید بر حرکت نور در تلفیق با احجام کاربردی در راستای محور شمالی‌ـ‌جنوبی شکل گرفت.
احجامی که در برخی قسمت‌ها بر روی هم سوارند، در جاهایی بر روی هم می‌لغزند و با نورپردازیِ خطی سقف، ادغام می‌شوند و در آخر به بالکن می‌رسند، جایی برای آسودن، رهایی از دغدغه‌ها و مکانی برای دور هم بودن با خانواده و دوستان و بازی بچه‌ها می‌باشند. انرژی و حسی که از این فضا دریافت کردیم، گروه را به سمت طراحی بسیار فرمال، با الهام از نشانه‌هایی در طراحی مالک جواهرساز و با تأکید بر نشانه‌ی درخت، به عنوان سمبل سبزی، زندگی و پایداری هدایت کرد، بنابراین درختی با عنوان درخت خانواده در این بالکن طراحی شد که میوه‌های آن، سمبلی از افراد خانواده، دوستان و آشنایان می‌باشد و با آینه اجرا شده تا نشان‌دهنده‌ی انعکاس چهره‌ها، اتفاقات، نور و زندگی‌ای است که در این بالکن جریان دارد. همچنین بر روی بعضی از شاخه‌ها، مرغ‌هایی از میان طرح‌های جواهر‌ساز پر‌کشیده و بر روی شاخه‌های آن نشستند. از دیگر عملکردهای درخت خانواده، با توجه به اینکه واحد مورد نظر در طبقه‌ی اول می‌باشد، نرده‌ای است که باعث امنیت خانواده نیز می‌شود و از آنها محافظت می‌کند.

معماری معاصر ایران: مسکونی

____________________________         

مدیر اجرایی پروژه: دفتر سروستان
مهندس ناظر/دستگاه نظارت: دفتر سروستان
ترسیم و ارائه: مهسا الهی وفا
پنجره: شرکت کاسپین (ویستابست)
کابینت و بخش‌های چوبی: شرکت یکا مدرن
عکس: مانلی افشنگ
آهنگر: محسن سمیعی
کارفرما: مریم خزئلی و محمد‌رضا بهروزی
محل اجرا: خیابان آفریقا، کوچه‌ی ناهید شرقی، پلاک 9، واحد 204
پست الکترونیک: sarvestan.arch87@gmail.com
وبسایت: sarvestanarch87.com

این پروژه اثری است از دفتر معماری سروستان
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر معماری سروستان در دانشنامه کلیک کنید.