کتابخانه مدرسه گاندو اثر گروه معماران کِری، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
A house for two generations, Nima Mirzamohammadi

خانه نعنا اثر فائزه عارف نظری، روح اله رسولی

خانه‌ی نعنا

ایده طراحی
+ پروژه‌ی خانه­ی نعنا بازسازی یک ساختمان ویلایی معمول -بدون ارزش معماری تاریخی- برای یک خانواده‌ی متوسط در شهر کاشان، با بودجه‌ای بسیار محدود بود.
+ هدف اصلی کارفرما از بازسازی پروژه، انتقال سرویس بهداشتی و حمام از کنار حیاط به فضای داخل، اضافه کردن یک اتاق خواب در صورت امکان و حذف کامل عناصر ساختمان قدیمی بود که در طول زمان خسته‌شان کرده بود. به نظر می‌رسید نگه داشتن هر عنصر قدیمی (حتی شیشه‌های رنگی جداره‌ی نما) بیش از آنکه برای کارفرما خاطره‌انگیز باشد، نگران‌کننده است.
+ در روند تخریب پروژه، به فضای هدر رفته‌ی زیرزمین برخورد کردیم که برای سال‌ها بدون استفاده مانده بود. ولی متاسفانه کارفرما اصرار زیادی به پر نمودن این فضا داشت! کاری که می‌توانستیم انجام دهیم یک معامله‌ی پایاپای بود. المان‌های قدیمی طبقه‌ی بالا را تا حد امکان حذف کنیم و در عوض مجوز نگه داشتن زیرزمین را بگیریم!
+ در بازسازی طبقه‌ی همکف، با توجه به ناکارآمد بودن سازماندهی فضایی قدیم پروژه، سعی کردیم با حداقل تخریب تیغه‌های داخلی و افزودن چند تیغه‌ی محدود، فضای جدید را طبق خواسته‌های کارفرما سازماندهی کنیم.
با توجه به اینکه سازه‌ی قدیم پروژه صرفا دیوار باربر بود، برای حذف دیوارهای میانی 2 ستون موجود در پروژه در محور 4، (4b , 4a) با ستون‌های جدید جایگزین و 3 ستون (3c , 3a , 2a) در این طبقه اضافه شدند. به منظور تفکیک فضای عمومی (نشیمن و آشپزخانه) و فضای خصوصی (اتاق‌خواب‌ها و حمام) پلان پروژه در 2 بخش شرق و غرب تعریف شد. در نتیجه اتاق خواب موجود در قسمت غربی تخریب و به سمت شرق منتقل شد. آشپزخانه و نشیمن نیز در یک راستا در بخش غربی جانمایی شدند. در ادامه فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز که در کنار حیاط تعبیه شده بودند با حذف نورگیر میانی که کاملا بی استفاده بود به داخل ساختمان منتقل شدند.
+ محدودیت مساحت پروژه، اضافه کردن اتاق خواب سوم را با مشکل مواجه می‌کرد! راه‌حل پروژه، پلکانی بود که از میان ساختمان دسترسی به پشت بام را تعریف می‌کرد. اصرار کارفرما به حفظ راه دسترسی به بام از داخل بنا، ایده‌ی شکل‌گیری اتاق سوم را شکل داد!  با نگه داشتن ترازهای استراحت پله‌ی قدیم و تخریب پله‌ها، یک اتاق خواب در 3 تراز تعریف شد. فضای استراحت، فضای کار و فضای خواب. اتاقی که در راستای نام پروژه به رنگ نعنا در آمد.
+ زیرزمین پروژه پتانسیل دیگری بود که سال‌ها بی‌استفاده مانده و حتی دسترسی به آن در طول زمان مسدود شده بود. در بازسازی این بخش تلاش نمودیم با حفظ خصوصیات اولیه‌ی بنا (سقف قوسی شکل و دیوارهایی با پایه‌ی سنگی) فضایی مطابق با زندگی معاصر برای فرزند پسر خانواده فراهم کنیم. با ایجاد یک گودال باغچه در جلوی زیرزمین که نه تنها نور این بخش از فضا را تامین می کند بلکه در امتداد فضای نشیمن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، این بخش از یک فضای بدون نور، به یک سوییت 40 متری که فضای عمومی و خصوصی مستقل دارد تبدیل شد.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: خانه‌ی نعنا
عملکرد: مسکونی (تک واحدی)
دفتر طراحی: White on White Studio
معماران اصلی: فائزه عارف نظری- روح اله رسولی
طراحی و معماری داخلی: فائزه عارف نظری- روح اله رسولی
مجری: حسین خداوردیان
کارفرما: حسین سجادی
نوع سازه: دیوار باربر + ستون‌های فلزی اضافه شده
نوع تاسیسات: پکیج (شوفاژ –کولر)
نورپردازی: شرکت نورانه
آدرس پروژه: کاشان، خ اميرکبير، ميدان نعنا، کوی مهديه، بن‌بست سجاديه، پلاک 114
مساحت زمین: 400 مترمربع
زیربنا: 200 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: خرداد 1399 – شهريور 1400
عکاس پروژه: محمد حسن اتفاق
ایمیل: info@whiteonwhitestudio.com
اینستاگرام: white.on.white_studio

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 4 دسامبر, 2021دسته بندی: ویلاییبرچسب‌ها: , , ,