صیانت از مدرنیسم: نبردی به دور از پیروزی سخنرانی پُل گلدبرگر در کمیسیون حفاظت سینسیناتی 25 آوریل 2013 ترجمه‌ی مینا حنیفی‌واحد
ویلای نطنز اثر فائزه عارف‌نظری و روح‌اله رسولی

خانه باغ افشاریه اثر حامد حسین‌پور و حسین خدابخش

خانه باغ افشاریه

ماجرای طراحی پروژه‌ی افشاریه از چالشی که کارفرما برای مجموعه‌ی ما ایجاد کرد آغاز گردید. ساخت یک ویلای مدرن و مینیمال، در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع با طول ۵۰ و عرض ۲۰ متر، زمینی خشک و بایر در اقلیمی سرد و خشک واقع در منطقه‌ی کردان کرج. خواسته‌ی کارفرما مشخص بود. خلق فضایی مینیمال، کاربردی و خاص با رعایت اصول روز طراحی دنیا و در عین حال توجه به بعد اقتصادی پروژه. در این مرحله، فرایند طراحی و آنالیز توسط این مجموعه آغاز گردید. در اولین گام، متریال آجر زبره که جزو مصالح بومی منطقه به حساب می‌آید به عنوان متریال اصلی دیوار و نما پیشنهاد شد؛ انتخابی که در راستای هماهنگی با بافت کلی منطقه و همچنین خواسته‌ی کارفرما مبنی بر مقرون‌به‌ صرفه بودن صورت گرفت. در قدم بعدی، چالش، ایجاد فضایی با دسترسی بالا بود. طراحان ما به دنبال راهی برای ایجاد یک نوع پل ارتباطی قوی بین بخش‌های مختلف سایت بودند. در ادامه برای تحقق این مهم طراحی یک گودال باغچه‌ی بزرگ که فضای ورودی باغ را به ساختمان متصل می‌کند به عنوان یک راه‌حل از سوی مجموعه‌ی ما ارائه گردید. حیاطی در تراز منفی نسبت به سطح اصلی باغ که از جهات بسیاری مانند سایه‌اندازی بیشتر، استفاده از گرمای زمین در فصل سرما و برعکس، کاربردی و موثر است. گردش هوای مطبوع طبیعی به دلیل اختلاف سطح در دو جبهه‌ی شمالی و جنوبی سایت، محصور بودن استخر و شکل‌گیری یک فضای خصوصی‌تر نسبت به ورودی اصلی. علاوه بر این مزیت‌ها کد‌های ارتفاعی چندگانه در حیاط‌های پایین، بالا و تراس‌ها به طرز قابل توجهی دسترسی را کیفیت می‌بخشید به طوریکه افراد در عین حال در فضاهای مختلف ساختمان از جمله آشپزخانه، تراس، فضای نهارخوری، استخر و یا گودال باغچه قادر به ایجاد ارتباط چشمی مستقیم خواهند بود، البته طراحی پنجره‌های شیشه‌ای مشرف به حیاط پایینی که نمای ساختمان را به مثابه‌ی یک جدار شیشه‌ای نموده در تحقق این امر بی‌تاثیر نبوده است. اتصال گودال باغچه به حیاط بالایی در ضلع جنوب سایت از طریق یک زیرگذر به صورت وید، سیرکولاسیون حرکتی بین ۴ بخش اصلی ورودی، ساختمان، گودال باغچه و حیاط جنوبی را کامل کرده است.
در طراحی این باغ ویلا سعی بر آن بوده تا با تجهیز امکاناتی نظیر جکوزی، دوش و رختکن لباس در مجاورت استخر، آشپزخانه با فضای مدرن در طبقه‌ی بالا، شومینه و ۲ اتاق‌خواب حس رضایت و آسایش ارتقا یابد. در نهایت لاین‌های نوری مدرن در دل دیوار، لابه‌لای آجرهای کوره‌ای در هماهنگی و هارمونی با آسمان صاف و پرستاره‌ی شب‌های این منطقه تعبیه گردید. تلفیق آجر و لاین‌های نوری خصوصا در بخش حیاط جنوبی در کنار محوطه‌ی کشاورزی و درخت‌های میوه فضایی مساعد و دلپذیر ایجاد نمود.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: خانه باغ افشاریه
عملکرد: مسکونی
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: دفتر معماری 2H
معماران اصلی: حامد حسین‌پور، حسین خدابخش
همکاران طراحی: سهند سعادتمنش، سارا موفق، گلاره احمری
طراحی و معماری  داخلی: سارا موفق
مجری: استودیو 2H
کارفرما: علی شیبانی
نوع سازه: بتن
نوع تاسیسات: BMS
نورپردازی: هریس لایتینگ
آدرس پروژه: استان البرز، کردان، شهرک افشاریه
مساحت زمین: 1000 مترمربع
زیربنا: 200 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1397-1396
عکاس پروژه: حسین خدابخش
وبسایت:  WWW.2HSTUDIO.IR
ایمیل:  2HSTUDIO2020@GMAIL.COM
اینستاگرام: 2.H.STUDIO

مدارک فنی