دفتر معماری رسم خاک
معماری خانه های مدرن آمریکایی

حکومت طراحان کریم رشید

به نظر می‌رسد پست مدرنیسم در لحظه‌ای به نظریه طراحی برای دل طراحان بدل شد. در نتیجه‌ی این تبدیل کالاهای هر روزه فاقد معنا جنبه‌ی، شاعرانه زیبایی شناسی و کارکرد شدند از کودکی در این فکر بودم که چرا نمی‌توان طرح‌های دموکراتیک تری در نظر آورد به نحوی که هرکس بتواند از دیدنشان لذت ببرد جوهر صنعتی سازی خلق کالاهای ارزان‌قیمت برای توده‌های مردم بوده است و در پی دستیابی به این هدف است که واحدهای صنعتی کوچک و درعین حال نخبه از مدل‌های ایده ئولوژیک برای رفتارهای تولیدی خود تبعیت کنند طراحی به این ترتیب از ارتباط با زندگی مردمان دست، شسته به نحوی که کمپانی‌های اندک شماری طراحی پیشرو را در می‌یابند و قادرند بازار خودشان را داشته باشند اما امروزه تولیدکنندگان بر این باورند که طراحی درست هم می‌تواند بازار خوبی داشته باشد ما در عصری به سر می‌بریم طراحی دخیل در فرهنگ شده و هر بخش از زندگی ما را تحت الشعاع خود قرار داده است.
اما آن چیزی که در بازار اتفاق افتاده این است که تمایز به امری حیاتی بدل شده است مارک‌های تجاری اهمیتی به مراتب بیش از گذشته یافته‌اند و همه از تفاوت میان آنها آگاه شده‌اند. در دهه‌ی ۱۹۸۰ بسیاری از شرکت‌های تجاری سعی بر این داشتند تا از رهبری یک فرمانده تبعیت کنند این رهبران ایده‌های مهندسان را دستکاری می‌کردند و نتیجه‌ی کار چیزی جز آن بود که در ابتدا منظور نظر مهندسان قرار داشت بی‌خطر آن است که تن به قواعد بازار سپرد تا این که محصولی اصیل عرضه کرد بازاریابی صرفاً ناقد چیزهای موجود است اما امروزه جز از طریق نوآوری و ابداع نمیتوان سهمی در بازار داشت. خاستگاه‌های انقلاب صنعتی همین تولید انبوه ارزان‌قیمت برای توده‌های مردم بوده است که من از آن به حکومت طراحان تعبیر میکنم حکومت طراحان اما حکومتی استبدادی نیست و کاملا مردمی است. توفیق طراحان منوط به همین همراهی با مردم و بازار است قدرت مجاب کنندگی طراح در مصرف کننده نهفته، است و مستقیما از سمت وی اعمال می‌شود بگذارید تا بازار خود محصولات جهانی را تصحیح کند ما در زمانه‌ی شگفت انگیزی به سر می‌بریم که مرزهای میان فرهنگ‌ها و مقولات سابقا مجزا در آن برای نخستین بار مخدوش شده است من شخصا در خانواده‌ای چندفرهنگی بار آمده‌ام که در آن پدرم همه چیز زندگی ما را خودش طراحی می‌کرد از لباس‌های مادرم تا کاسه بشقاب آشپزخانه را من هم تصمیم گرفتم که این روش او را دنبال کنم و تا حد امکان کثرت گرا عین یک کارخانه‌ی وارهول یا یک استودیوی چارلز ایمز، باشم، رادیو، عینک فضاهای داخلی و جواهرات طراحی کرده‌ام و نقاشی می‌کنم فیلم میسازم و موسیقی آن چیزی که این همه را به یکدیگر وصل کرده طراحی صنعتی است و همگی در شمار اجزاء حکومت طراحان به شمار می‌آیند.

راه آسان برای صرف انرژی کمتر و بهره‌وری بیشتر
کریم رشید
چطور می‌توان از راه، تفریق عددی را با عدد دیگر جمع کرد؟ در زیر ۳۰ راه ارائه می‌کنم تا از آن طریق بتوانید زندگی را آسان‌تر برگزار کنید همه چیز را در خانه و محیط کار و زندگی‌تان تحلیل کنید و از خودتان بپرسید آخرین بار که آن را مورد استفاده قرار داده‌اید کی و چگونه بوده است آیا این شیء چیزی از جمله عشق و خاطره و، کاربرد و تجربه و لذت را به یادتان می آورد یا نه؟
هر چیزی که در زندگی به دست می‌آورید چیزی قدیمی را از زندگی تان حذف کنید! هر شیء باید واجد معنایی در زندگی‌تان باشد. اگر فاقد معناست آن را به دور بیفکنید
هر شیء در زندگی‌تان باید واجد معنای مثبت و پرانگیزه باشد روحیه‌تان را بهتر کند و این قبیل تأثیرات را در زندگیتان اعمال کند.
مبلمان اندک و بهتر را به مبلمان بزرگتر و بیشتر و منظور از دور افکندن اشیا این نیست که آنها را در ناراحت ترجیح دهید خاکروبه بیاندازید بلکه به یک مغازه‌ی دست دوم فروشی ببرید تا مگر دیگران را به کار آید حتی الامکان به جای پول نقد از کارت اعتباری در خرید استفاده کنید مجله و روزنامه را فورا بخوانید و آن‌ها را در سطل بازیافت بیندازید.
بیش‌ترین مصرفتان غیرمادی، باشد مثل موسیقی کالاهای دیجیتال که باعث ایجاد تجربه‌های مطبوع هم می‌شوند.
سرگردان، نباشید در یکجا متمرکز شوید و شغلتان را در نزدیکی محل زندگیتان انتخاب کنید نهایتا سه چهار رنگ بیشتر نپوشید!
شما را به خدا از حجم مصرف تکنولوژیکتان کم، کنید به عنوان یک شهروند قرن بیست و یکمی واقعا به پالم، پیلوت آی پاد سی دی لپ تاپ MP۳، دستگاه کاست پیغامگیر تلفنی، موبایل، کامپیوتر خانگی فکس و انواع مودم احتیاج ندارید تا احساس مدرن بودن بکنید فقط یک آدرس ایمیل یک شماره تلفن (ترجیحاً موبایل داشته باشید! از کارت ویزیت استفاده نکنید آدرس ایمیلتان را شفاها به مردم بگویید برای آدرس ایمیلتان از اسم واقعیتان استفاده کنید! در خرید عجله نکنید صبر، کنید پس انداز کنید و سپس بهترین را انتخاب کنید. ۱۰ جفت جوراب زیر پیراهنی و تی‌شرت داشته باشید تا از بابت جفت و جور کردن رنگ دچار عذاب نشوید!
خبر را یا از اینترنت دریافت کنید یا در تلویزیون ببینید اما هر دو کار را با هم انجام ندهید. خبرگرفتن را بیش از یک بار در روز انجام ندهید کارهای مهم‌تری در انتظار شماست. یک فیلم را بیش از یک یا دو بار نبینید کتاب را دوبار نخوانید برای تعطیلات یک مکان را دوبار استفاده نکنید.
از یک تکه از اسمتان برای معرفی خودتان استفاده نکنید. اگر به اتومبیل احتیاجی ندارید خودتان را درگیر داشتنش نکنید در همه حال حامی فرهنگ باشید!
خانه‌تان را روزانه به مدت ۵ دقیقه هم که شده نظافت کنید. قبض های آب و برق و تلفنتان را به موقع پرداخت کنید. یادتان باشد که لذت بیش از آن که جسمی باشد، روحی است. اگر شغلتان را دوست ندارید هر چه زودتر رهایش کنید. بیخود روی نقاط ضعفتان کار نکنید روی نقاط قوت متمرکز شوید بهتر است جواب نامه‌ها ایمیل‌ها را همان روزی بدهید که دریافتشان کرده‌اید میز کارتان را تمیز نگاه دارید این کار یعنی بر همه چیز اطرافتان مسلط هستید. حالا که وقت اضافی دارید هر روز تجربه جدیدی به تجارب قبلی تان بیفزایید.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 10 دسامبر, 2019دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: