مبل راحتیِ اَلِساندرا (از مجموعه‌ی لوس موبلِس آموروسوس)، 1995 طراحی از خاویِر ماریسکال
دشواری‌های انتخاب یک برنده، گزارش هنر معماری از داوری مسابقه‌ی مجموعه‌ی مسکونی شار، گزارش از بهار علیزاده عکاسی از میلاد لاجورد

جایزه‌ی بین‌المللی معماری شیکاگو

International Architectural Awards (IAA)

معماری معاصر جهان : جایزه‌ی بین‌المللی معماری شیکاگو

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

جـهانی شدن و جـهانی اندیشیدن، دغدغه‌ی انسان معاصر است و به ‌علت لزوم و اهـمیت اندیشیدن در مقیـاس جـهانی، مسابقاتی کـه چـنین گسترده بـرگزار می‌شونـد بسیار حائز اهمیت هستند. یکی از این مسابقات معتبر، جایزه‌‌ی بین‌المللی معماری (International Architectural Award- IAA) است که هرساله در آمریکا برگزار می‌شود.
موزه‌ی معماری و هنر آتِنیوم در شیکاگو در سال 2006 به منظور شناساندن پروژه‌هایی محقق یا ساخته نشده در زمینه‌ی معماری، طراحی منظر، طراحی داخلی و شهری به دنیا و تقدیر از آنها مسابقه­  ی IAA را پایه‌گذاری کرد و با همراهی مرکز هنر و معماری و مطالعات شهرسازی اروپا و مرکز نشر هنرهای متروپولیتن تا به امروز این فعالیت را دنبال کرده است. این سه مؤسسه همچنین از سال 1996 اقدام به پیگیری مسابقه‌ای کردند که بنیان‌گذار اصلی آن ارو سارنین بود. وی به‌همراهی موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک (MOMA) از دهه‌ی 1950 میلادی جوایزی در زمینه‌ی معماری و طراحی صنعتی را به آثار برتر معماران و طراحان اهدا می‌کردند. این مسابقه پس از یک دوره‌ی وقفه‌، از سال 1996 تحت عنوان «طراحی برتر» با مضمون گرافیک و طراحی صنعتی و با هدف بالا بردن فرهنگ جامعه در بحث طراحی و تأثیر آن بر محیط پیرامون در راستای بالا بردن کیفیت زندگی انسان مجدداً برگزار شد. حال فعالیت آنها با شعار «طراحی از یک قاشق تا یک شهر» دنبال می‌شود و با سابقه‌ای که دارد، از قدیمی‌ترین جوایز در نوع خود محسوب می‌شود.
آثاری که برای حضور در این رقابت ارسال می‌شوند باید در بازه‌ی زمانی سه سال پیش از تاریخ برگزاری مسابقه طراحی و/یا اجرا شده باشند و آثار قدیمی‌تر اجازه‌ی شرکت نخواهند داشت (به‌عنوان مثال آثار ارسالی برای شرکت در رقابت سال 2010، در بین سال‌های 2007 تا 2009 طراحی شده بودند). از آنجایی که این مسابقه در سطح گسترده‌ای برگزار و آثار قابل‌ ملاحظه‌ای ارائه می‌شوند، تعداد برگزیدگان نهایی نیز قابل‌ توجه می‌باشد. برندگان این مسابقه طی دو مرحله پس از ارزیابی آثارشان توسط داوران بین‌المللی انتخاب می‌شوند. تعدادی از طرح‌ها در مرحله‌ی اول حذف شده و فهرست مختصری از آثار به‌عنوان فینالیست‌ها انتخاب می‌شوند و در مرحله‌ی دوم، چند اثر از میان آنها برنده‌ی جایزه‌ای خواهند شد که در ماه سپتامبر هر سال به آنها اهدا می‌شود. پروژه‌های برگزیده در یک تور اروپا-آمریکا به نمایش درآمده و در معروف‌ترین موزه‌های جهان معرفی می‌شوند. تا کنون 4 پروژه از ایران موفق به کسب جایزه‌ از مسابقه‌ی بین‌المللی شیکاگو شده‌اند.
در سال 2012، تعداد 1800 پروژه برای حضور در رقابت، به این مسابقه عرضه شد. تعداد 300 پروژه از میان آنها جزو فینالیست‌ها شناخته شدند و سپس نام 81 پروژه به‌ عنوان برنده‌ی جایزه‌ی «طراحی برتر» از طریق سایت مسابقه به همگان اعلام شد که نام دو طرح ایرانی نیز در میان آنها دیده می‌شد.
آپارتمان دانیال (رضا صیادیان و سارا کلانتری) و ساختمان اداری ولیعصر (عباس ریاحی‌فرد و فریناز رضوی نیکو) در این سال برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی معماری شدند. اقامتگاه بارین در شمشک (شرکت طرح و ساخت ری‌را) و خانه‌ی کوهیار (معماران طرح و آمایش)، به‌ترتیب در سال‌های 2011 و 2009 از دیگر برندگان ایرانی این مسابقه بوده‌اند.
از برندگان جایزه­ ی بین المللی معماری شیکاگو در سال­ های مختلف می­توان از دفاتر معماری زیر نام برد:
میدان فدراسیون (استودیو ال.اِی.بی، ملبورن) و خانه‌ی آی (آتلیه معماری کوبُتا، هیروشیما) در سال 2006، پلازا و سرپناه چُکورا (کنگو کوما و همکاران، ژاپن) و مجتمع سینمای بی.سی.سی بوسان (کوپ هیمِلبِلا، بوسان و سویژینسکی و درایبهولتز) در سال 2007، برج سی‌سی‌تی‌وی (رم کولهاؤس و معماران متروپولیتن، پکن) و هتل کرِزِنت (گروه معماران حریم، باکو) در سال 2008، موبایل آرت (زاها حدید، هنگ‌کنگ) و ساختمان‌های مسکونی کوهستان (گروه بیارکه اینگِلز، کپنهاگ) در سال 2009، پاویون بریتانیایی (استودیو هِثِدؤیک، شانگهای) و بیمارستان اِسپو (معماران K2S، هلسینکی) در سال 2010، ویلا آمانزی (گروه معماری اوریجینال ورژن، تایلند) و خانه‌ی سان‌ لایت (گروه معماران هاین تروی، اتریش) در سال 2011، پاویون اسپانیایی برای نمایشگاه شانگهای (میرالِس تاکلیابو، بارسلونا) و پروژه‌ی انعکاس در خلیج کِپِر (استودیو دانیل لیبسکیند، سنگاپور) در سال 2012.

علاقمندان به دریافت اطلاعات کامل‌تر این مسابقه و تکمیل و ارائه‌ی فرم درخواست برای شرکت در این رقابت سالانه، می‌توانند به آدرس اینترنتی www.chi-athenaeum.org مراجعه کنند.

منتشر شده در : یکشنبه, 12 جولای, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: