مبلمان آرفلکس، نوشته‌ی آرین خانی‌زاد
داریوش بوربور و نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه، گزارشی از ساناز رحیمی، خبرنگار اعزامی هنر معماری

تکنولوژی و پایداری در شرکت چینی بهداشتـــــــی «چینی‌کُرد»
نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

پایداری از رویکردهایی است که اکثر جوامع، کشورها و شهرها در حال حرکت به سمت آن هستند و روز به روز، قدم‌های جدیدتر و با ثبات‌تری را در این مسیر برمی‌دارند. در واقع، پایداری، بالا بردن دوام محصولات در حوزه‌های مختلف زندگی است تا با عمر طولانی‌تر، تولید زباله و پسماند محدودتر شوند. معمولا پایداری در سه بعد اصلی پایداری محیط زیستی، پایداری اقتصادی و پایداری اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
هنگام بحث در مورد پایداری، شاید در وهله‌ی اول، موارد روساختی را به ذهن بیاوریم اما در واقعیت موارد زیرساختی نیز می‌توانند نقش مهمی در پایداری داشته باشند. به عنوان مثال در یک کارخانه، فضای تهیه‌ی مواد اولیه، نحوه‌ی تولید محصول، نحوه‌ی ارائه‌ی محصول، قابلیت استفاده‌ی دوباره و غیره از مواردی است که در حیطه‌ی پایداری قرار می‌گیرند.
کارخانه‌ی پایدار در واقع همان تولید محصولات از طریق فرآیندهای اقتصادی مناسب است که اثرات منفی زیست‌محیطی را به حداقل می‌رساند و در عین حال انرژی و منابع طبیعی را حفظ می‌کند. تولید پایدار همچنین ایمنی کارکنان، جامعه و محصول را افزایش می‌دهد. ایجاد تولید ناب و پایدار در گرو سه عامل مردم (People)، سیاره (Planet) و سود (Profit) است که مردم معادل فاکتور اجتماعی، سیاره (زمین) معادل فاکتور زیست‌محیطی و سود معادل فاکتور اقتصادی در تعریف پایداری است. این تعریف نشان‌دهنده‌ی این است که کارخانه‌ی پایدار یکی از موارد برای رسیدن به پایداری کل است.
یکی از اجزای پایداری، پایداری زیست‌محیطی است که به آگاهی زیست‌محیطی و حفظ منابع طبیعی اشاره دارد و به‌شدت نگران سلامت محیط است. پایداری محیطی به عنوان تعامل مسئولانه با محیط زیست برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در درازمدت تعریف می‌شود. پایداری زیست‌محیطی در کارخانه‌ی پایدار به صورت محافظت از سیاره (زمین) تعریف می‌شود.
کارخانه‌ی چینی کُرد یکی از کارخانه‌های واقع در ایران است که در راستای پایداری زیست‌محیطی قدم بر می‌دارد و می‌توان از آن به عنوان کارخانه‌ی دوستدار محیط زیست نام برد. کارخانه‌ی چینی کُرد، بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌ی وسایل چینی بهداشتی شامل روشویی، توالت فرنگی، رو کابینتی، توالت ایرانی و زیردوشی در ایران است که در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه قرار دارد. کارخانه‌ی چینی کُرد حدود چهل سال پیش و همزمان با شروع صنعت چینی بهداشتی در ایران تاسیس شده است و مانند صنایع دیگر، دو ویژگی تکنولوژی و پایداری زیست‌محیطی در آن بسیار مهم است؛ تکنولوژی به کیفیت نهایی محصولات کمک می‌کند و پایداری زیست‌محیطی تضمین می‌کند که کم‌ترین آسیب به محیط زیست وارد شود.
کارخانه‌ی چینی‌کُرد، اگرچه قدمتی تقریبا چهل‌ساله دارد اما همسو با تکنولوژی روز پیش می‌رود. این همسویی باعث شده است که چینی‌کُرد در بخش تولید بسیار توانمد باشد که این توانمندی در چهار بخش، خود را نمایان می‌کند:
• ماشین‌آلات منحصربه‌فرد تولیدی
کارخانه‌ی چینی‌کُرد از تکنولوژی فایرکلی (ترکیبی از مواد اولیه با قابلیت ساخت محصولات چینی بهداشتی با سایز بزرگ) در فرایند تولید محصولات سرامیکی استفاده می‌کند و بالاترین ظرفیت و کم‌ترین محدودیت را در استفاده از آن و تولید محصولات سایز بزرگ دارد. کارخانه‌ی چینی‌کُرد علاوه ‌بر چهار کوره‌ی تونلی، دو کوره‌ی شاتل دارد که با استفاده از کوره‌های شاتل، علاوه بر راندمان بالاتر و مقرون‌ به‌ صرفه‌تربودن در تولید، با کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی، از محیط زیست مراقبت می‌کند.
• تکنولوژی برنامه‌ریزی، طراحی و تولید روز دنیا
کارخانه‌ی چینی‌کُرد با استفاده از سیستم ای.آر.پی (ERP) به عنوان یک سیستم مدیریت کسب ‌و کار و سیستم اس.ای.پی (SAP) به عنوان یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت منابع سازمانی یکپارچه در جهان، امکان رسیدن به بهره‌وری و نوآوری بیشتری را دارد. همینطور استفاده از بروزترین نرم‌افزارهای طراحی و پرینتر سه‌بعدی، امکان طراحی محصولات ظریف و زیبا و بررسی همه‌جانبه‌ی محصول را امکان‌پذیر می‌کند.
• دانش فنی طراحی و ساخت محصولات پیچیده
امکان تولید محصولات سایز بزرگ مانند زیردوشی‌های سرامیکی، روکابینتی‌های کشیده یا روشویی‌های دیواری بزرگ‌سایز و تولید محصولات صاف و بدون شیار، تخصص زیادی را لازم دارد و از این نظر این کارخانه، در کنار برندهای برتر دنیا قرار می‌گیرد.
• کنترل کیفیت
علاوه بر زیبایی، کیفیت محصول از جمله مواردی است که مورد توجه معماران قرار می‌گیرد. استفاده از دستگاه ابزار دقیق مخصوص صنعت سرامیک در آزمایشگاه، آزمایش و نظارت کنترل کیفی در فرایند آماده‌سازی مواد اولیه، نظارت و کنترل کیفیت دقیق در تمام فرایندهای تولید مانند لعاب‌زنی، درجه‌بندی، بسته‌بندی و غیره، منجر به کیفیت نهایی و رضایت کاربر محصولات می‌شود.
چینی‌کُرد؛ دوستدار محیط زیست
شرکت چینی‌کُرد از ابتدای تاسیس خود در سال 1363، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های اجتماعی خود در نظر گرفته است، از جمله موارد توجه به محیط زیست در این کارخانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق تصفیه‌ی پساب‌های بهداشتی و صنعتی و استفاده‌ی دوباره از آنها.
• آبیاری درختان داخل و اطراف کارخانه با آب تصفیه شده در تصفیه‌خانه.
• جلوگیری از هدر رفت آب با استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در توسعه فضای سبز.
• استفاده‌ی دوباره از ضایعات در چرخه تولید خود شرکت و یا کارخانه‌ی سیمان (با هزینه‌ی خود شرکت).
• اندازه‌گیری منظم میزان آلودگی در خروجی دودکش‌های سالن‌های تولید.
• تعویض منظم فیلتر دودکش‌ها برای جلوگیری از ورود ذرات آلاینده و گازهای CO و CO2 به جو.
• صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف ال.‌ای.‌دی (LED).
• امکان استفاده از نیمی از آب ذخیره شده در مخزن توالت فرنگی به جای مصرف کل آب به دلیل مکانیزم دو زمانه نصب شده بر روی آن.

منتشر شده در : چهارشنبه, 11 ژانویه, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: