ایستگاه مترو کاناری وارف فاستر و شرکا انگلیس، لندن، 1999
پژوهشکده‌‌­­‌­­ی بهداری و علوم پزشکی اروپا

تقاطع غیر همسطح نورث گرینویچ
فاستر و شرکا
انگلیس، لندن، 1998

تقاطع غیرهمسطح نورث گرینویچ یکی از گذرگاه‌های اصلی حمل و نقل عمومی برای مسافران درون‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ شهری منطقه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی جنوب شرقی لندن است. پروژه همچنین از نظر نوسازی شبه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­جزیره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی نورث گرینویچ، که گنبد هزاره را در خود جای داده و در معرض رشد و توسعه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی فراوان است، اهمیت بسیار دارد. این تقاطع که درست بالای ورودی ایستگاه مترو نورث گرینویچ واقع شده است سقفی منحنی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شکل و تماشایی به عرض 160 متر دارد که مسافران را از تابش مستقیم آفتاب در امان می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دارد. سقف که بر ستون‌های فولادی درخت‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مانند استوار است، به واسطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی شکل آیرودینامیک خود، یادآور بال‌های یک پرنده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی در حال پرواز است. زیر این سایبان، در یک سمت، محلی برای توقف کوتاه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­مدت اتومبیل‌ها و تاکسیها پیش‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­بینی شده است و سمت دیگر به آمدو شد اتوبوس‌ها اختصاص دارد. میان این دو ناحیه اتاق انتظار قرار گرفته است. سازه، با وجود پیچیده بودن، حالتی از فراغت، سادگی و شفافیت فرم را القا می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کند و به گونه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای طراحی شده است که به مسافران امکان جهت‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­یابی راحت می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهد. حفره‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های ایجاد شده در سایبان سقف، نور خورشید را به عمیق‌ترین فضاها نیز می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­رساند و در همان حال، منابع نور آویزان از سقف می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­توانند هم نور را به سقف و صفحات آلومینیومی آن – که بازتاب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­دهنده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی نور هستند – بتابانند و هم به طور مستقیم، محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی زیر خود را با نور نقطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای روشن کنند. صفحات شیشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ای معلق در لبه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی سایبان، محافظی در برابر آب‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­وهوای نامساعد به شمار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آیند، ولی مانع تهویه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی طبیعی نمی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند.

مدارک فنی
منتشر شده در : یکشنبه, 23 می, 2021دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: