ساختمان مسکونی سیپان، اثر عباس ریاحی‌فرد، فری‌ناز رضوی‌نیکو، شرکت طرح و ساخت ریرا
ارو ســـارینن، فنلاند معمــــار و طرّاح مبلمـــان ترجمه­‌ی حمید خداپناهی

تداوم گفت­وگوهای معمارانه‌­ی مؤسسه­‌ی تهران با حمایت شرکت آوانداد

جلسات گفت­وگوی معمارانه‌ی مؤسسه‌ی تهران با حمایت شرکت آوانداد آغاز شد. این جلسات اولین پنجشنبه‌ی هر ماه در باغ‌موزه‌ی قصر برگزار می‌شود.
موضوع این گفت­وگوها، به نقد گذاشتنِ آثار قابل توجه و مطرح معمارانی است که در سطح شهر تهران اجرا شده‌اند. همچنین در پنل گفت­وگو از معماران و منتقدین مجرب و باسابقه نیز دعوت به عمل می‌آید.
شركت آوانداد اولین مرکز تخصصی واردات و اجرای صفحات اکرلیک، کوارتز و سنگ‌های طبیعی در ایران است که در جهت اعتلای این صنعت از همراهی معماران و متخصصین برجسته، بهره جسته و در این راستا حمایت از فعالیت‌های فرهنگی معماری را در صدر برنامه‌های خود قرار داده است.
مراسم افتتاحیه‌ی جلسات گفت­وگوی معمارانه در تاریخ ۸ خردادماه ۹۳ برگزار شد. در ابتدای جلسه علی کرمانیان، مدیرعامل مؤسسه‌ی تهران، مطالعات کلانشهر به کارنامه‌ی دوساله‌ی مؤسسه‌ی تهران اشاره کرد و گفت: «مؤسسه‌ی تهران مؤسسه‌ی جوانی است. دوسال است که گروه کوچکی سعی کرده‌اند دغدغه‌های شهری خودشان را به صورت گروهی دنبال کنند. سال‌ها کسانی به صورت شخصی این کار را در تهران کردند اما ما در مؤسسه سعی کردیم این پیگیری‌ها را گروهی کنیم و از تمام علاقه‌مندان هم دعوت می‌کنیم تا به ما بپیوندند.»
وی ضمن قدردانی از شرکت آوانداد، تنها حامی مالی جلسات مؤسسه‌ی تهران، ازبرگزاری منظم جلسات طی امسال در باغ‌موزه‌ی قصرخبر داد و گفت: «ما از معمارانی که کار معماری معاصر در تهران انجام می‌دهند، مشغول به کار هستند و کار ساخته‌شده دارند، دعوت می‌کنیم که بیایند و کار خود راعرضه کنند. همچنین از معماران متخصص دعوت می‌کنیم تا در مورد کارهای‌شان گفت­وگو کنیم.»
در ادامه کرمانیان با اشاره به درگذشت معمار بزرگ معاصر، هوشنگ سیحون، یاد وی را گرامی داشت و گفت: «هم‌زمانی این جلسه و درگذشت هوشنگ سیحون برای من عجیب بود. وظیفه‌ی خود می‌دانم که از این معمار بزرگ معاصر ایران یاد کنم. برای من سیحون بزرگ‌ترین معمار معاصر ایران بود و فکر می‌کنم همه‌ی معمارها آرزو دارند بتوانند از خودشان چیزی که سیحون به جا گذاشت، به جا بگذارند.» درادامه فیلم کوتاهی از سخنان هوشنگ سیحون پخش شد و حضار به احترام درگذشت وی سی ثانیه سکوت کردند.
سپس محمدرضا قدوسی (معمار مدعو) با محوریت نگاه “تکریم ارباب رجوع” به ارائه‌ی آثار و برنامه‌های خود پرداخت. وی سخنانش را با ذکر سؤالاتی در خصوص مشکلات معماری در شهر تهران آغاز کرد و سپس فیلم کوتاهی از نحوه‌‌ی تعامل با کارفرمایان، هدایت سلیقه و ایجاد تفاوت در نگاه آنها ارائه داد. در ادامه‌ی برنامه معماران باسابقه‌ی کشور، کامران افشارنادری و محمدرضا نیکبخت، همراه با علی کرمانیان به پنل گفت‌وگو پیوستند، به‌عنوان منتقد به تشریح دیگاه‌های خود پرداختند و به سؤالات حضار پاسخ گفتند. در انتهای جلسه هدایایی به‌عنوان یادبود از طرف شرکت آوانداد توسط نماینده‌ی‌شرکت، خانم بهنوش شمس به اعضای پنل اهدا شد.
جلسه‌ی بعدی گفت‌وگوی معمارانه‌ی مؤسسه‌ی تهران، پنجم تیرماه ساعت پانزده با حضور بهرام شکوهیان، بیژن شافعی، علیرضا تغابنی و علی کرمانیان برگزار شد.

منتشر شده در : دوشنبه, 3 سپتامبر, 2018دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: