پروژه‌ی اداری بخارست
فیلارمونی لوکزامبورگ

تالار کنسرت لیموژ (زِنیت)
برنارد چومی/لیموژ، فرانسه، 2007- 2005
ترجمه‌­ی سیّده مرضیه طبائیان٭

تعداد 15 سالن کنسرت «زِنیت» در کشور فرانسه وجود دارند. هر یک از آنها دارای حداقل ظرفیتی برابر با 3000 نفر بوده و به قصد اجرای برنامه­‌های موسیقی راک و دیگر کنسرت­‌ها ساخته شده‌­اند. از ساختمان­‌های برنارد چومی که در سال­‌های اخیر تکمیل شده، ساختمان زنیت در لیموژ و مرکز اداری ناحیه­‌ی لیموزَنِ فرانسه می­‌باشد. قرارگیری در یک سایت جنگلی خارج از مرکز شهر، سبب شکل‌­گیری یک فرم لفّافه‌­مانند و پویا برای زنیت گشته است.
عمده­‌ی مصالح ساخت سالن شامل چوب صنوبر داگلاس و بتن است و پوشش‌­ها در بدنه­‌های ساختمان از ورقه­‌های پلی­‌کربنات سخت و صلب ساخته شده‌­اند. جانمایی، طراحی و مصالح ساختمانی مورد استفاده همگی به طرز آشکاری کیفیّتِ بالای استانداردهای زیست محیطی [HQE: High-Quality Environmental standard] را دارند. کاربرد چوب به دلیل موقعیتِ جنگلیِ پروژه و تمایل کارفرما به بخشیدن گرمی به ساختمان و همچنین رواج صنعت چوب در آن منطقه، مربوط می­‌گردد.
شکل­‌گیری ساختمان به فرم دو پوسته، به دلیل سیرکلاسیون هوای بین آنها بوده است که هم به دلایل آکوستیکی و هم حرارتی سودمند می‌­باشد. برنارد چومی، بین پوسته­‌ی خارجی ساخته شده از چوب و پلی‌­کربنات و پوسته­‌ی داخلی شکل‌­گرفته از بتن و چوب، 1765 متر مربع فضای تردد شامل سرسرا، رمپ‌­ها و دستگاه پله را طراحی کرده که به سه طبقه­‌ی سالن کنسرت ختم شده و سرویس‌­دهی می­‌کند. بین دو پوسته‌­ی ساختمان، مسیرهای حرکتی دوگانه­‌ای نیز به شکل زیر طراحی شده­‌اند: دو رمپ که یکی پایین­‌رونده بوده و به سمت ردیف­‌های شکل‌­گرفته در طبقه‌ی پایین سالن کنفرانس هدایت می­‌شود و دیگری، رمپِ بالارونده که به سمت ردیف‌­های صندلی طبقه­‌ی فوقانی حرکت می­‌کند. علاوه بر آن، دو دستگاه پلّه­­‌ی معلق به سمت ردیف‌­های فوقانی و صندلی‌­های طبقه­‌ی بالا گسترش یافته­‌اند. طراحی انعطاف­‌پذیر سالن کنسرت باعث شده بین 600 تا 800 بیننده به­‌راحتی در سالن جای بگیرند. 4500 جایگاه چوبی ساده در رنگ­‌های مختلف تزئین و در قالب یک طرح و الگوی جادویی آراسته و سازماندهی شده‌­اند. ساختمان زنیت در انتهای محوطه­‌ی سایت خود دارای یک پارکینگ با ظرفیت 1500 ماشین بوده و در یک شیب طبیعی زمین قرار گرفته است. همکاری با میشل دِزوین طراح معروف محوطه در این پروژه، باعث شده که معماری بنا به کاربرد یک سیستم خاک و شن لایه‌­بندی شده، که بر روی یک لایه سنگ آتشفشانی که از منطقه نزدیک پوی­دوم تأمین شده‌­اند، سوق پیدا کرده و مقاومت و پایداری لازم برای محوطه­‌ی پارکینگ را تضمین نماید. تعداد پنج بالون بزرگ و درخشان، مناطق عمده­‌ی سطح پارکینگ را نشانه‌­گذاری و روشن کرده‌­اند.

معمار پروژه: برنارد چومی
هزینه‌­ی اجرای طرح: 6/36 میلیون دلار
زیربنا: 8500 متر مربع

نمای منحنی­‌شکل زنیت به همراه جانمایی زاویه­‌دارش
در سایت پروژه، باعث برجسته شدنِ آن نسبت به جاده­‌ی مجاور شده است.

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 13 آوریل, 2021دسته بندی: مجتمع فرهنگیبرچسب‌ها: