ویلای خانوادگی کردان، اثر سهراب رفعت
ویلای شماره‌ی 2 - زیبادشت، اثر محمد‌مهدی سعیدی

بیمارستان سَنت­ خوآن دِسپی دکتر مویسِس بروگی سَنت­ خوآن دِسپی، بارسلونا، اسپانیا
شرکت معماری برولِت دِ لونا + پاینارک، 2010

Hospital of Sant Joan Despi Doctor Moises Broggi, 2010

بیمارستان سَنت­ خوآن دِسپی دکتر مویسِس بروگی، یک ساختمان نوساز است که برای پاسخگویی به احتیاجات درمانیِ جمعیت 300,000 نفریِ بَک­­لوپریگاردِ شهر بارسلونا طراحی شده است. طراحی و آرایش فضاییِ سازه در درون سایت، بر مبنای دسترسی، شیب زمین و خطوط توپوگرافی زمینه‌­ی موجود انجام شده است.
موقعیت سایت و دسترسی­‌ها و همچنین شیب زمین و نحوه‌ی قرارگیری سازه در درون سایت، راه‌­حلّی کلیدی را در طراحی ارائه داد. در حقیقت، سایت، به دلیل طول زیاد خود و قرارگیری در امتداد خیابان بَک­­لوپریگارد، دارای محدودیت مکانی بود. دسترسی اصلی سایت از بخش جنوب­ شرقی است که در بلندترین قسمت سایت قرار دارد. این بخش محلّ انجام درمان­‌های سرپایی می‌باشد و ورودی آن، به صورت کاملاً مستقل و از طریق نمای شرقی، واقع در خیابان بَک­­لوپریگارد است. این جایگزینی به دلیل حجم ترافیکی پایین این خیابان و امکان دسترسی آسان، صورت گرفت.
بر اساس ایده­‌ی ایجاد ورودی‌های متعدّد، با توجه به توپوگرافی زمین و فرم سازه، ورودی اورژانس در گوشه‌­ی شمال­ شرقی سایت طراحی شد. این بخش در پایین‌­ترین قسمت سایت و در زیر ورودی اصلی قرار دارد و ایستگاه تخلیه و بارگیری وسایل نقلیه نیز در این قسمت هستند.

سازه به دلایل زیر با فرم متراکم خود، کاملاً پاسخگوی مشکلات تکنیکی و عملکردی سایت است:
1. تخصیص دسترسی‌­ها: این امر برای جلوگیری از تداخل راهروهای اورژانسی بیمارستان و راه روهای عمومی، و با هدف ایجاد آرایش فضایی شفاف و قابل درک برای کاربران و درعین­ حال، ایجاد ارتباط واضح بین ورودی‌ها و دسترسی‌های داخلی و خارجی صورت گرفت. راه حل، قراردادن بخش کمک درمانی در طبقه‌ی زیرزمین (طبقه‌ی 1-) بود که برای جلوگیری از قرارگیری اتاق‌­های بیماران در مجاورت ورودی بدین شکل اجرا شد و یک ورودی مستقل در بخش درمان­‌های سرپایی تعبیه شد که امکان ورود مراجعین از دو سمت مختلف را می‌­دهد.
بخش‌ها به­‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تمامی اتاق‌­ها رو به جنوب و مشرف به منظر پارک و فضای آرامش‌­بخش محوطه‌ی سبز بیمارستان هستند. هیچ‌کدام از بخش‌­های بیمارستان، از دیگری مجزّا نیست، که این امر درعین ایجاد دسترسی آسان برای پرسنل بیمارستان به تمامی بخش‌­ها، فضای تعاملیِ مناسبی را برای آن‌ها فراهم می‌­آورد. این هدف با قراردادن چهار بخش در طبقه­‌ی اول، سه بخش در طبقه‌ی دوم و سه بخش دیگر در طبقه‌­ی سوم حاصل شد.
2. امکانات درمان سرپایی: این بـخش در راستای ارتقای سطح عملکرد بیمارستان، از سایـر بـخش‌­های آن جـدا شد. در مـورد بـخش‌­های مـختلف بیـمارستان، بـرای هماهنگی با جداول زمانی و نیز با هدف استفاده‌ی حداکثر از نور طبیعی و کاهش هزینه­‌ها، تصمیم به ساخت یک حجم متراکم با حذف فضاهای اضافی پاسیو برای نورگیری گرفته شد؛ نورگیرهایی در سقف نصب گشت و بخشی از نماها به صورت شفاف و شیشه­‌ای طراحی شدند.
3. سازه: حجم متراکم سازه در هماهنگی کامل با باغ و محوطه‌­ی سبز پیرامون می‌باشد. وجود مسیرهای شفاف داخلی و خارجی سبب کاهش تداخل دسترسی‌ها و در نتیجه، افزایش عملکرد منطقی بیمارستان می­‌شود. در این میان، آرایش فضایی مناسب، قرارگیری برخی بخش‌­ها در محدوده‌ی زیرین ساختمان و وجود محوطه­‌ی سبز بیرونی نیز نقش مهمی ایفا کرده و امکان بهره‌­وری اتاق­های بیماران از روشنایی روز و نور طبیعی را فراهم می‌کند. علی‌رغم ابعاد بزرگ سازه، این ساختمان به عنوان یک نشانه‌­ی شهری قوی عمل می­‌کند.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 2 دسامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: