Library of Spain, 2007
Wood House Design Architecture Moscow, Ts Ladan Mostafazade

بیمارستان راینشتاته آرنهم، هلند / نیست ایدِما، 1994

Rijnstate Hospital, 1994

ساخت بیمارستان 750 تخت‌خوابی راینشتاته در زمینی با مساحت 78،000 متر‌مربع در سال 1994 به پایان رسید که تقریباً می‌­توان گفت به خوبی جوابگوی جمعیت 250،000 نفری آرنهم هست. طراحی انعطاف­‌پذیر و امکان ایجاد تغییر در ارتباطات فضایی بیمارستان از مهمترین نکاتی است که در ساخت آن رعایت شده است.
طراحان در طبقه همکف، حیاط مرکزی بزرگی برای استفاده­‌ی عموم در نظر گرفته­‌اند که دور تا دور آن بخش­‌های بیماران سرپایی و روان­پزشکی قرار دارد. طبقه‌­ی اول شامل بخش­‌های تشخیص و اتاق‌­های عمل، اتاق‌­های عکس­‌برداری و بخش زنان و اطفال است. در طبقه‌­ی دوم قسمت­‌های اداری، کلاس‌­های درس و آزمایشگاه‌­ها قرار دارند و طبقه‌­ی سوم کاملاً به سیستم تأسیسات تهویه‌­ی مطبوع تعلق گرفته است و قسمت­‌های خدماتی نظیر آشپزخانه، اتاق­‌های استریلیزاسیون، رختشویی و سردخانه در زیرزمین ساختمان قرار گرفته‌­اند. در چهار طبقه آخر نیز اتاق‌­های بستری بیماران واقع شده­‌اند. پلان بخش‌­های بستری صلیبی‌­شکل هستند و ایستگاه پرستاری و راه­‌پله و آسانسور در وسط این صلیب قرار گرفته‌­اند.
در طراحی این بیمارستان برای فضاهای بسته از مدول 2/7×4 متری و برای فضاهای باز مانند حیاط‌­ها از مدول 2/7×5 متری استفاده شده است. دسترسی به قسمت­‌های مختلف بیمارستان به وسیله­‌ی سه مسیر کوتاه که به صورت قطری از حیاط مرکزی می‌­گذرند، صورت می­‌پذیرد.
در این بیمارستان با پیش‌­بینی داکت‌­های اضافی و استفاده از ساز­ه‌­های بسیار قوی برای توسعه­‌های احتمالی در آینده، با رعایت اصول و قواعد ساخت­‌وساز استاندارد و همچنین طراحی مدولار، هزینه‌­های ساخت تا مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 17 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: