Central Library of Québec, 2005
طرح جامع پردیس کالج رانیمِد اثر گروه معماران روژو/ فرناندز- شاو، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

بیمارستان دانشگاه ملی اُسلو اسلو، نروژ / گروه معماری مِدپلان، 1991

Oslo National University Hospital

در سال 1991 برای طراحی بیمارستان ملی اسلو، مسابقه‌­ی طراحی معماری برگزار شد که برنده­‌ی این مسابقه گروه معماری مد پلان بود.
هدف گروه مِد پلان ایجاد شهرک درمانی زیبایی بود و به علت بزرگ بودن پروژه، برای ایجاد محیطی متناسب با مقیاس‌­های انسانی ساختمان­‌ها را به بخش­‌های مجزّا تقسیم کردند و بین آن‌­ها شکاف­‌هایی به وجود آوردند، به طوری که هر واحدِ مجزّا عضوی از این شهرک باشد.
سایت این پروژه از سمت جنوب به دره­‌ی­ اسلو و از سمت شمال به جنگل‌­های سبز منطقه منتهی می­‌شود. برای انسانی کردن مقیاس این شهرک بلوک­‌های مختلف بیمارستان می­‌بایست به صورت افقی گسترش پیدا می‌­کرد، به این منظور معماران از خط و خطوط سایت و توپوگرافی طبیعی خود سایت استفاده کردند. مسیرهای دسترسی از وسط بلوک­‌های ساختمانی 3 تا 4 طبقه می‌­گذرد. قسمت ورودی و در مجاورت با آن، سالن اجتماعات روباز در وسط مجموعه قرار دارد و دسترسی به بیشتر فضاهای بیمارستان از این قسمت به راحتی انجام می­‌پذیرد. برای هر بلوک، حیاط خصوصی در نظر گرفته شده است ­که نور طبیعی بخش­‌ها نیز از طریق همین حیاط‌­ها تأمین می­شود.
مصالح استفاده شده در این شهرک درمانی، مصالحی طبیعی با رنگ­های ملایم، مانند سنگ، چوب، موزاییک­های سیمانی و آجر است. هدف اصلی استفاده از آجر در بیمارستان هماهنگی با مدرسه­ی پزشکی و ساختمان بیمارستان روانی است که از قبل در سایت وجود داشته­اند.

گـروه مـد پـلان، ایـن شهرک درمـانی را بـه چهـار بخـش مجزّا تفکیک کرده است: محوطه­‌ی شهرک (فضاهای عمومی، خیابان­ها و فضاهای ورودی)، بلوک­‌های شهرک (فضاهای بسته شامل اتاق­‌های سخنرانی، فضاهای مخصوص کارکنان و کتابخانه­‌ها)، فضاهای کار (آزمایشگاه‌­ها و فضاهای درمانی) و خانه (بخش‌­ها واتاق­‌های بستری).
این بیمارستان با 538 تخت‌خواب و 28 اتاق جراحی تنها بیمارستان کشور نروژ است که در آن عمل‌­های جراحی پیوند عضو صورت می­‌گیرد. یکی از دلایلی که این مجتمع بسیار بزرگ مقیاسی انسانی به خود گرفته، آثار هنری به‌­کاررفته در آن است. مجسمه­‌های محوطه و داخل بیمارستان، نقاشی‌­های دیواری و تزئینات شیشه‌­ای همگی در به‌­وجود آوردن محیطی دلپسند موثر بوده‌­اند. هنر در همه جای این مجتمع از راه‌روها گرفته تا فضاهای عمومی و خصوصی وجود دارد.
این بیمارستان با پیشرفته ترین تکنولوژی‌­ها با هدف درمانی-آموزشی ساخته شده است. در طراحی این فضا علاوه بر بیماران و احتیاجات آن­ها به کارکنان نیز توجه ویژه­‌ای شده است تا بتوانند در کمال آسایش و آرامش به کارهای خود بپردازند.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 5 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: