ساختمان مسکونی پادرا، اثر وحید قبادیان
کافه گاراژ، اثر علی راد

بوتیک هتل نیلو اثر آرش احمدی

بوتیک هتل چیست؟
این «بوتیک هتل» با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته شده است، و البته بعدها قسمتی به هتل اضافه شد. ایده‌ای که در این هتل برایمان مطرح شد، این بود که معماری‌ای بین معماری ایرانی و غربی داشته باشد و کانسپت واحدها در تمام هتل متفاوت از هم باشد، این هتل در سال 2015 میلادی تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
مفهوم «بوتیک هتل»
«بوتیک هتل» نوعی هتل است که برای اولین بار در لندن احداث شد و در آن، کل هتل به حالت یک بوتیک است و اگر شما در اتاق و یا مشاعات بودید و از کالایی خوشتان آمد، می‌توانید تماس گرفته و آن را سفارش داده و خریداری کنید. ما در این پروژه، تمام اجناس را با هم ادغام کرده و در محیط هتل پخش کردیم تا هم به عنوان دکور از آن استفاده شود و هم به عنوان کالایی که بتوان آن را فروخت. این هتل دارای سایت کوچکی است و حداقل 72 واحد اقامتی دارد. زمانی که شما وارد هتل می‌شوید، هیچ چیز تکراری در آن وجود ندارد. تمام طبقات، واحدها و محیط متفاوت است. برای کانسپت اصلی، ایده‌ی ما این بود که از معماری ایرانی الگو گرفته و آن را به نیازهای یک هتل 5 ستاره در قرن بیست و یکم بیافزاییم. ما تمام استانداردها و ابعاد یک هتل را رعایت کردیم و به محیط مانند یک چهارباغ ایرانی که محیط‌های مختلفی را تعریف می‌کند نگاه کردیم. قصد ما این نبود که این بوتیک هتل تنها یک هتل سرد و استاندارد باشد. خواستیم که در این بنا حس صمیمی بودن را در نظر بگیریم و برای این حس، ما از متریال‌هایی چون گچ، آینه و چوب به دو شکل مدرن و صنعتی استفاده کردیم و این تلفیق است که کانسپت «هتل نیلو» را تعریف می‌کند و کل مجموعه یک بوتیک است. «هتل بوتیک» چیزی نیست که قفسه یا مغازه باشد، و به عنوان بوتیک از آن استفاده گردد.
پروژه‌ی هتل نیلو دارای دو فاز نوسازی و بازسازی است، و از نظر سازه یک سازه‌ی فلزی محسوب می‌شود، که سیستم تأسیسات آن بر اساس جدیدترین و بروزترین سیستم‌های تأسیسات بین‌المللی است. یک هتل، صرفاً مکانی برای استراحت نبوده بلکه ویترینی جهت نمایش فرهنگ آن کشور به مهمانان یا بازدیدکنندگان هتل به شمار می‌آید. نکته‌ی مهم در پروژه‌ی هتل نیلو آن است که با ارائه‌ی نمای خارجی ساده، اصالت بافت شهری را حفظ کرده است. نمای هتل نیلو از طبقه‌ی هکف تا طبقات فوقانی هتل از سمت جنوب پارک عمومی و بنای تاریخی و از سمت شمال رو به سوی کوه‌های البرز است. مکانیسم این هتل همانند یک ساعت چشمگیر و پیچیده است. از جمله قدم‌های اوّلیه‌ی ساخت پروژه‌ی هتل نیلو، استفاده از محصولات تولید ملی بوده است. جز در مورد تأسیسات مکانیکی، برقی ، آسانسور و بقیه‌ی موارد از تولیدات ملی ساخته شده‌اند. در طراحی داخلی پروژه‌ی نیلو تلفیقی از طراحی اروپایی و ایرانی برای احترام مابین دو کشور در نظر گرفته شده است.
هتل نیلو دارای 74 اتاق، لابی، 1 رستوران، 2 سالن کنفرانس و همایش، 2 روف گاردن، استخر، لاندری صنعتی، پارکینگ و 2 موتورخانه و امکانات سکونت خدماتی است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: هتل، طراحی داخلی

___________________________________________

نام پروژه/ عملکرد: بوتیک هتل نیلو
شرکت/ دفتر طراحی: احمدی استودیو
معمار اصلی: آرش احمدی
همکاران طراحی: مهناز موبرهم بنوب، مهرناز موفقی، سمیرا حیدری، سمانه حیدری
طراحی و دکوراسیون داخلی: آرش احمدی
نوع تأسیسات/ نوع سازه: VRV، فلزی
آدرس پروژه: خیابان ولیعصر، خیابان توانیر، بعد از پل همت، خیابان گیتا، خیابان شمس لاهیجانی، پلاک 3
مساحت/ زیر بنا: 7200 متر مربع
کارفرما: هتل نیلو
تاریخ شروع و پایان ساخت: 1396-1391
عکاسی پروژه: شهریار خانی زاد
وب سایت: www.ahmadistudio.com
ایمیل: arash@ahmadistudio.com