ویلای آذربا، اثر ایرج کلانتری
فرهنگسرا، استورنکاتو، هلسینکی، فنلاند، 1958-1952

بلوکِ آپارتمانیِ هانزافیرتِل، برلین، آلمان، 1957-1955

Hansaviertel Block of Flats, 1955-1957

در سال 1957 نمایشگاه بین‌‌المللی طراحی و ساخت داخلی در شهر برلین برگزار شد. مضمون این نمایشگاه «شهرِ فردا» در نظر گرفته شد. این عنوان در عین حال از گرایش مد روز آن سال‌‌ها و نیز ایمان اغلب دست‌‌اندرکاران آن به آینده پرده برمی‌‌دارد. در سال 1955 آلتو و 52 معمار سرشناس و بین‌‌المللی دیگر برای طراحی و ساخت بلوک‌‌های آپارتمانیِ مختلف مرتبط با این نمایشگاه دعوت شدند. این بلوک‌‌ها در فاصله‌‌ی 6 کیلومتری از مرکز شهر برلین در منطقه‌‌ی هانزافیرتِل، واقع در محله‌‌ی باغ وحش برلین، قرار داشتند. طراحان برجسته‌‌ی دیگری که در ساخت این مجموعه‌‌ی مسکونی در بلوک‌‌های دیگر نقش ایفاء کردند عبارت بودند از والتر گروپیوس، اُسکار نیمایر و کسان دیگر.
در طرح آلتو چنین آمده بود که آپارتمان‌‌های مستطیلی در اندازه‌‌های مختلف همگی حول دو راه‌‌پله‌‌ی مرکزی تنگ در کنار یکدیگر قرار گیرند. طبقه‌‌ی همکف در حد فاصل بین این دو راه‌‌پله در وسط کاملاً باز است. به این ترتیب، این طبقه را باید حد فاصلی میان دو محوطه‌‌ی جلویی و عقبی و نیز یک سرسرای ورودی مسقف در نظر آورد.
در بلوکِ آپارتمانیِ هانزافیرتِل بیننده شاخص‌‌های مختلفی را در کار معمار می‌‌یابد که به جهت تأکید بر جنبه‌‌‌‌ی عمومی و خصوصی بنا توسط وی به کار گرفته شده‌‌اند. این مشخصات بعدها به صفات عینی و نوعیِ معماری آلتو در طراحی‌‌هایش برای مجمتع‌‌های آپارتمانی دیگر بدل شدند: از جمله‌‌ی این مشخصات می‌‌باید به راه‌‌پله‌‌های سفید و بالکن‌‌های بسته و به داخل فرورفته اشاره کرد. کارکرد بالکن‌‌ها در معماری آلتو همچون همیشه ایجاد حد فاصلی است میان فضای داخل و خارج، و به این ترتیب کمک می‌‌کند تا فضای بیرون به درون آپارتمان نفوذ پیدا کند.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 28 نوامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: