برج بین‌الملل تهران معماری از اِف. دوبوسِن مجری شرکت آ.س.پ تهران، ایران، 1386 
برج آکوا معماری از استودیو گَنگ شیکاگو، آمریکا، 2010 

برج بیکمَن
معماری از فرانک اُ. گه­ری
منهتن، نیویورک،آمریکا، 2010 

Beekman Tower (8 Sprusce Street)
Architecture by Frank O. Gehry
Manhattan, New York, USA, 2010

معماری معاصر جهان: مسکونی، اداری، تفریحی تجاری، آموزشی و تحقیقاتی،شهرسازی

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

در اوایل دهه­ ی 1980 بود که فرانک اُ.گه­ری تصمیم گرفت نقشی در صحنه­ ی معماریِ شهر نیویورک ایفا کند. در همین ایام قرار شد یک خانه برای کریستوف دو مِنیل، عضو شورای شهر نیویورک ساخته شود. اما با نزاعی که میان معمار و کارفرما پیش آمد، گه­ری از پروژه کنار گذاشته شد.
حدود 20 سال بعد ، پروپوزالی که گه­ری برای موزه­ ی مِگا گوگنهایم ارائه کرد به دلیل فقدان تسهیلات مالی رد شد. او پلانی برای طرح گسترش آتلانتیک یاردز  در محله­ ی بروکلین در نظر گرفت که مورد اعتراض نهادهای محیط زیست و جنبش­های سبز واقع شد. اما علاوه بر اینها، به­ عنوان نخستین ساختمان عمده­ای که گه­ری در نیویورک ساخت ­باید به ساختمان نهاد آی.اِی.سی. (IAC) در بزرگراه ؤِست ساید اشاره کرد.
برج بیکمنِ 76 طبقه که سرانجام در سال 2010 به پایان رسید در جنوب رمپ­ های ورودی به پلِ بروکلین در نزدیکی «گراؤند زیرو» واقع است، محل سابق برج­های دوقلو که در روز یازدهم سپتامبر طی عملیات تروریستی تخریب شد. برجِ بیکْمَن که در حال حاضر بیشتر به نام ساختمان شماره­ی 8 اسپروس استریت شناخته می­شود، به گروهی از ساختمان­های شاخص در حول و حوش سیتی هال، شامل ساختمان ؤول­ؤُرث (کاس گیلبرت، 1913) و ساختمان شهرداری (مید اَند ؤایت، 1914)، ملحق شده است. پوسته­ ی فولادیِ موجدارِ برج بار دیگر نشان داده که آسمانخراش هنوز هم می­تواند به عنوان یک فرم هنریِ شهری جذابیت بالایی داشته باشد.
طراحی و ساخت برج نشانه­ ی آن است که شهر نیویورک به­ تدریج و با قدم هایی لرزان در حال طی دوران نقاهت بعد از حملات یازدهم سپتامبر است. برجِ فرانک اُ.گه­ری بدون غرق شدن در گودال نوستالژی، عناصری از دوران­ های قدیمی­ تر شهر نیویورک را در خود به­ کار گرفته است. طراحی این برج حاصل شراکت میان دو بخش دولتی و خصوصی­ ست و به همین دلیل فضاهای عمومی و خصوصی خود را دارد. مدرسه­ ی داخل این برج با آجر سرخ قزاقی ساخته شده و پنج طبقه­ ی اول ساختمان را شامل می­شود. بر بالای این بخش قاعده­ای فرمیک از جنس فولاد ضد زنگ قرار دارد که بخش مسکونی برج را تشکیل می­دهد و ورودیِ مستقل خود را دارد؛ این ورودی به شکل یک رواق در تقاطع خیابان بیکمَن و اسپروس است.
پلان برج، Tشکل است و گوشه­ هایی تیز دارد. با ارتفاع گرفتن برج، بدنه­ ی آن اندکی عقب می­نشیند و ظاهری شبیه به ساختمان­های اسباب­بازی لگو را پیدا می­کند. اما آنچه بیش از هر چیز دیگر شاخصه ی این برج به شمار می­آید، پوسته­ ی خارجی آن است. گه­ری این پوسته را با الهام از آسمان شهر ساخته است و برای این پوسته حرکتی را در نظر گرفته که در نماهای داخلی برج نیز به کار گرفته شده است. در شرایط کنونی جهان، احداث برج بیکمن یک دستاورد بسیار بزرگ و ارزشمند است.

Source: Architectural Record. New York: McGraw-Hill, September, 2011, Pp. 98 – 100. “Making Waves in the Skyline”

مدارک فنی