مجتمع مسکونی بارین
Rock Gym Club, Mojtaba & Masoud Hooshangian Shirazi

باشگاه تناسب اندام

مجتبی هوشنگیان شیرازی

این باشگاه در محل دپوی یک کارخانه‌ی بیسکوییت‌سازی ساخته شده است. ساختمان آن یک سوله به مساحت 400 مترمربع است و با حیاطی با مساحت 300 مترمربع از معبر ورودی جدا شده و پس از اخذ مجوزهای شهرداری به ساختمان سوله افزوده شده است. علاوه بر اینها یک بالکن 200 مترمربعی نیز به طرح اضافه شده که مجموع همه‌ی اینها فضای باشگاه را تشکیل می‌دهند.
نام باشگاه-کارن فیتنس فکتوری-در واقع از کاربری سابق این سوله که متعلق به یک کارخانه بود، برگرفته شد و ایده‌ی آن در طراحی لوگوی این باشگاه نیز دیده می‌شود، در ادامه سعی شد حال و هوای کارخانه به وسیله‌ی آجرهایی که در طراحی داخلی باشگاه استفاده شد بود، حفظ شود.
فضاهای این باشگاه مخصوص آقایان طراحی شده و در آن علاوه بر سالن بدنسازی بخش‌های دیگر نظیر پذیرش، مدیریت، اتاق مربیان، دو رختکن، سرویس‌های بهداشتی و دوش‌ها، کافه، آرایشگاه و همچنین استودیویی برای ورزش‌های گروهی چون تی.آر.ایکس و کراس‌فیت در نظر گرفته شد.
در هنگام ورود، پس از پذیرش، باشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود. یک مسیر وارد بخش عمومی که شامل رختکن و سرویس‌های بهداشتی عمومی می‌شود و دارای قسمت‌های دیگری چون کافه و آرایشگاه هم می‌باشد و از مسیر دیگر وارد بخش وی.آی‌.پی شده که علاوه بر رختکن و سرویس‌های بهداشتی وی‌.آی‌.پی، دارای سونا و جکوزی هم می‌باشد. چیدمان تجهیزات بدنسازی در این باشگاه به این صورت است که در سالن اصلی که ارتفاع سقف بلندتر است، دستگاه‌های استقامتی و کششی و وزنه آزاد قرار گرفته‌اند و دستگاه‌های هوازی در فضای زیر بالکن قرار داده شده‌اند. استودیوی ورزش‌های گروهی به علاوه اتاق مدیریت و اتاق مربیان در بالکن قرار گرفته‌اند.
سازه‌ی بخش‌های توسعه‌یافته‌ی سوله به گونه‌ای ساخته شده که به سازه‌ی اصلی متصل شود و در عین تقویت آن، به صورت یکپارچه عمل کند تا بتواند نه تنها بار مربوط به تاسیسات سرمایش و گرمایش تعبیه شده بر روی سقف، بلکه بار مربوط به تجهیزات روشنایی و دیگر سازه‌های ورزشی چون تی‌آرایکس را نیز تحمل نماید. تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بر روی سقف قرار گرفته و هوای تازه از طریق کانال‌هایی وارد فضاهای مختلف باشگاه می‌شود. بدین منظور از داکت‌اسپیلت به همراه کانال‌های عایق شده استفاده شد و از طریق کانال‌های دیگری و به کمک سانتریفیوژها هوای مانده به خارج از محیط باشگاه انتقال داده می‌شود.
استفاده از آجر سوراخ‌دار و قرارگیری آن به پهنا در دیوارهای داخلی و همینطور ترکیب آن با قوطی و قرارگیری در نما سبب تقویت هویت مکان (که تا قبل از آن کارخانه بود) گردید. همچنین بخشی از نما که تا پیش از این درب ورودی برای خودروهای سنگین قرار داشت، با یک سری پنل‌های فلزی پوشیده شد تا بتوان آن را در صورت نیاز باز و بسته نمود.
به دلیل استفاده از آجر در فضای داخلی و برای گرم‌تر نمودن فضای باشگاه تصمیم گرفته شد متریالی با رنگ گرم در سقف به کار گرفته شود. بدین منظور از تخته-های چوب روسی که رنگ کرم و زرد رنگی دارند برای پوشش تیرهای سقف سوله استفاده شد. نیاز به اتاقی برای قرارگیری تاسیسات مکانیکی به دلیل وجود بوسترپمپ و جکوزی در این طرح احساس می‌شد. بدین منظور و پس از جستجو برای یافتن مکان مناسب، فضایی در حیاط و در زیر سرویس‌های بهداشتی و دوش‌ها برای آنها تعبیه شد.
در بخشی از فضای محوطه تعدادی درخت وجود داشت که با نظر معمار پروژه حفظ شده و تبدیل به فضای پاسیو در طرح شدند. این فضا هم به عنوان نورگیر و هم به عنوان واسطه‌ای میان بخش عمومی و وی.‌آی.‌پی توانست نقش حیاتی خود را ایفا نماید که بدین صورت افراد از بخش وی‌.آی.‌پی و بخش عمومی و کافه به این فضا دسترسی پیدا می‌کنند.
برای کفپوش باشگاه به جز قسمت وزنه آزاد که کفپوشی از جنس گرانول(پلاستیک فشرده) داشت، بقیه‌ی قسمت‌ها از یک جنس سیمانی صیقلی ساخته شد و روی آن با دستگاه‌های ساب و پولیش کاملا صیقلی شد. پس از نصب تمام علائم و نوشته‌های گرافیکی، روی کف با لاک پلی‌اورتان پوشیده شد و با این متریال هدف معمار برای اقتصادی‌تر شدن هزینه‌های پروژه به تحقق رسید.
در این پروژه چیدمان تجهیزات ورزشی ابتدا به وسیله‌ی نورپردازی برای کارفرما نمایش داده شد. به این صورت که لوسترهایی که به وسیله‌ی ورق خم‌شده ساخته شده بودند و درون آنها چندین لامپ نقطه‌ای وجود داشت که درون سیلندرهایی قرار گرفته و به وسیله‌ی کابل از سقف آویزان شدند. از مکان قرارگیری این لوسترها بیست و چهار دایره‌ی نورانی به وجود آمده که دستگاه‌های بدنسازی را نشان می‌دادند.
پله‌ای که برای دسترسی به طبقه‌ی بالا و تراس مورد استفاده قرار می‌گرفت به وسیله‌ی کابل به سقف که سازه‌ی آن تقویت شده بود متصل ‌شد و به طور کامل معلق ماند. کاشی‌های سرویس‌ها با بهره‌گیری از الگوی سایر بخش‌های باشگاه و به گونه‌ای هماهنگ با آنها چیدمان شدند و همان طرح در همه‌ی سرویس‌ها، دوش‌ها و جکوزی مورد استفاده قرار گرفت.

معماری داخلی: ورزشی

_______________________________________

نام پروژه: باشگاه تناسب اندام کارن / عملکرد: ورزشی / دفتر طراحی: گروه معماری مشیر
معمار اصلی و ناظر: مجتبی هوشنگیان شیرازی / همکار طراحی: کسری خواجه‌ای / مجری پروژه: عباس خلیلی
پرزانته: مهسا پاک‌شیر / ترسیم: رخساره شکیبایی، علیرضا قاسمی‌راد، علیرضا ادیبی / گرافیک: محمد‌رضا عدلو
نقاشی: زهرا نصیری / آدرس پروژه: فارس، شیراز، خیابان صلح ،کوچه‌ی 25 / مساحت کل-زیربنا بعد از بازسازی: 850 مترمربع
کارفرما: حمید زارع / تاریخ شروع و اتمام ساخت: 1398 / عکاس: آرش اختران
وبسایت: www.mo-shir.com / ایمیل شرکت: moshirdesign@gmail.com

Karen Fitness Factory, Mojtaba Hooshangian Shirazi

Project Name: Karen Fitness \ Function: Gym
Company: Moshir Design Studio
Lead Architect & Supervisor: Mojtaba Hooshangian Shirazi \ Design Team: Kasra Khajei Executor: Abas Khalili \ Persentation: Mahsa Pakshir \ Drawing: Rokhsare Shakibaie, Alireza Ghasemi Rad, Alireza Adibi \ Graphic: MohammadReza Adloo
Painting: Zahra Nasiri \ Location: 25 Alley, Solh Street, Shiraz \ Total Land Area- Area of Construction: 850 Sq.m \ Client: Hamid Zare \ Date: 2019 \ Photographer: Arash Akhtaran
Website: www.mo-shir.com 
E-mail: moshirdesign@gmail.com

the club was built on the depot of a biscuit factory. The building is a 400 square meter shed with a 300-meter yard separated from the entrance passage and added to the shed building after obtaining municipal permits. In addition, a 200-meter balcony has been added to the plan, all of which make up the club’s space. The name of the club “Karen Fitness Factory” was actually taken from the former use of this shed, which belonged to a factory, and the idea of designing the club’s logo continued, and then tried to create the factory atmosphere with bricks in the club’s interior design Used to be saved. The spaces of this club are designed for men and in addition to the gym, it includes reception, management, coaching room, two locker rooms, toilets and showers, cafe, hairdresser. There is also a studio for group sports such as TRX and Cross-Fit When entering the club and after accepting the club, it was divided into two parts and one way entered the public sector, which includes locker rooms and public health services, and has other sections such as cafes and hairdressers. The other route entered the VIP section and in addition to the VIP dressing room and toilet, it also has a sauna and Jacuzzi. There were a number of trees in the area that were preserved and turned into a patio space in the design. This space, both as a skylight and as an intermediary between the public and VIP sections, was able to play its yard role. In this way, people from the VIP section and the public section and the cafe accessed this space. The club’s fitness equipment is arranged so that in the main hall, where the ceiling height is higher, endurance and traction devices and free weights are placed, and aerobic devices are placed under the balcony. The group sports studio plus the management room and the coaches’ room are located on the balcony. The structure of the developed parts of the shed is designed to be connected to the main structure and at the same time to strengthen it, to act in an integrated manner so that it can withstand not only the load related to the cooling and heating facilities installed on the roof. It also bears the burden of lighting equipment and other sports structures such as the Ariax. Due to the use of brick in the interior and to warm the club space, it was decided to use a material with a warm color on the ceiling. For this purpose, Russian wooden boards, which had a cream and yellow color, were used to cover the beams of the roof of the shed. In this project, the arrangement of sports equipment was first shown to the employer by lighting.

قبل و بعد از بازسازی

مدارک فنی