خانه اتفاق اثر مهیار جمشیدی
هزاره‌ی فردوسی، بنای آرامگاه فردوسی، اولین و مهمترین اقدام انجمن آثار ملی

نوسازی بازار آلباتِرا اثر جوئان آنتونیو گارسیا پوودا، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

نوسازی بازار آلباتِرا

وِگا باجا (Vega baja) شهری کوچک واقع در آلیکانته (Alicante) اسپانیا است که باغ‌ها، مهم‌ترین موتور اقتصادی آن است و میوه‌ و سبزیجات آن تقریبا در همه خانه‌‌ها و بازارهای ملی و بین‌المللی وجود دارد. آلباتِرا (Albatera) در وِگا باجا دارای یک بازار مرکزی است که ساختمان اولیه آن در سال 1950 ساخته و به عنوان دومین میدان شهر که محل ملاقات مردم، انجام معاملات تجاری و … بود، افتتاح شد؛ غرفه‌های بازار در اطراف این ساختمان و زیر یک ناحیه مسقف شکل گرفتند. سقف این ناحیه در سال 1989 با استفاده از یک سازه فلزی ساخته شد که امکان ساخت غرفه‌های بیشتری را فراهم می‌کرد.
بازار آلباتِرا با مساحت 700 مترمربع در سال 2020 توسط جوئان آنتونیو گارسیا پوودا (Juan Antonio García Poveda) مورد نوسازی قرار گرفت؛ در این نوسازی که تاکنون آخرین تغییرات صورت گرفته در این بازار است، نما، سنگفرش و کاشی دیوارها دستخوش تغییراتی شدند. بازار آلباتِرا در گذشته دارای مجموعه‌ای از طاق‌ها و یک حاشیه تزئینی بوده است و تغییرات صورت گرفته در سال 2020 دارای خطوط مشابهی با ساختمان قبلی بوده (نمای در نظر گرفته شده، یادآوری از ساختمان اولیه است) اما برای شخصیت بخشیدن به آن از مصالحی جدید استفاده شده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق فولادی مایکروویو میکرو پِرفُرتِید (Micro-Perforated Microwave) که در طول کل روز این ورق‌ نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، در طی روز نور و سایه تولید می‌کند و در طول شب به یک صفحه نمایش روشن تبدیل می‌شود؛ همین‌طور این ورق یک ازاره پیوسته در کل نما ایجاد می‌کند که در هر ورودی به سمت قسمت داخلی (از طریق پیش‌آمدگی در فضای داخلی) در کل محیط نفوذ می‌کند و با این کار، بازدیدکنندگان را از خارج به داخل دعوت می‌کند.
  • کفپوش داخلی دارای توزیع قطعاتی است که از بالا دیده می‌شود و با استفاده از تونالیته‌های مختلف رنگ‌ سبز به چیدمان قطعات مستطیل‌شکل موجود در باغ‌های آلباتِرا اشاره می‌کند؛ به این ترتیب، کاربران از طریق قوی‌ترین تونالیته‌های رنگی به سمت غرفه‌ها هدایت می‌شوند و زمانیکه در آن قرار می‌گیرند، رنگ‌ها به مرور روشن‌تر می‌شوند تا زمانی که محو شوند.

پی‌نوشت

  • صفحه میکرو پِرفُرتِید (Micro-Perforated) که به اختصار MPP نامیده می‌شود، وسیله‌ای است که برای جذب صدا و کاهش شدت آن استفاده می‌شود؛ که شامل یک صفحه تخت نازک است که سوراخ‌های کوچکی در آن تعبیه شده است و به عنوان جایگزینی برای جاذب‌های صوتی سنتی (ساخته شده از مواد متخلخل) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معماری معاصر جهان: تجاری

_______________________________________

نام پروژه: نوسازی بازار آلباتِرا
عملکرد: تجاری
شرکت-دفتر طراحی: JArquitecturas
معماران اصلی: جوئان آنتونیو گارسیا پوودا
مساحت زمین: 700 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 2020
ایمیل jaarquitecturas@gmail.com
اینستاگرام ja_arquitecturas

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 16 آوریل, 2022دسته بندی: تجاری, نوسازیبرچسب‌ها: , ,