معماری انسان دوستانه در عصر بدون قهرمان، پویا خزائلی
Canteen building, Arash Ahmadi

ایوان خانه، اثر احمد صفار

آیا امروزه معماری برای رسیدن به مدرنیزاسیون میتواند توامان نیز وفادار به فرهنگ ، طبیعت و منطقه نیز باشد  ؟

ایوان تجربه و نگرشیست در جهت احیا ، بازنگری و جستجوی فضاهای گمشده معماری تاریخی ایران در حوزه معماری مسکونی با نگاه پایداری اجتماعی در حفظ چندگانه مهم ، فرهنگ ، محرمیت ، تعامل و عملکرد ، احیا و ایجاد حیاط که در همسایگی نمود پیدا کرده است . در این پروژه تلاش کردیم تا با نگاهی پایدار در راستای هم زیستی با طبیعت و فرهنگ بتوان به عنوان یک راه کار برای فردا از میان داشته های امروز و اموخته ها و تجارب دیروز نگرشی در جهت فرهنگ سازی هم زیستی معماری با طبیعت ایجاد کرد …

انسان ها از نگاه جغرافیایی و زیستی و محیط فرهنگی در بستر زمان در شرایط متفاوت به سر می برند. معماری سنتی ایران در طول زمان همواره دارای قابلیت هایی برای بالا بردن امنیت و حریم خصوصی، نیاز های اقلیمی و فرهنگی او بوده است. استفاده از سیستم گودال باغچه (باغچال یا گودال باغچه “Sunken courtyard” در معماری سنتی ایرانی، در وسط حیاط مرکزی ساخته می‌شده‌است و یک طبقه در داخل زمین فرومی‌رفته‌است) در معماری ایرانی توانسته به بخش قابل توجهی از این نیاز ها پاسخ بدهد. تامین خاک مورد نیاز برای احداث بنا و بهره گیری از آن به منظور حذف جزییات و تزیینات اضافی و ایجاد آسایش محیطی و ایجاد فرصتی برای حضور طبیعت در هر مقیاس کوچک در خانه از بهره مندی چند جانبه از آن .

در طراحی این پروژه سعی بر آن شده است تا با استفاده از سیستم گودال باغچه از خاک بهره برداری شده به عنوان مصالح مورد نیاز برای ساخت پروژه استفاده کرد. بهره برداری از معماری پایدار به منظور کمک گرفتن از انرژی های طبیعی، به کارگیری مصالح بومی و قابل بازیافت و جلوگیری از تخریب محیط طبیعی از اهداف طراحی بوده است تا شاهد آمیزش دوگانه طبیعت و معماری در محیط باشیم ‌.

اِیوان به نشستن گاهی بلندتر از اطراف خود گفته می‌شود که معمولاً در بخش بیرونی بناها ساخته می‌ شده است . ایوان‌ها به صورت فضاهای ورودی و خروجی میشناسند در حالی که برای جریان یافتن هوا باز هستند، و از تابش مستقیم آفتاب نیزجلوگیری می‌کنند،

ایوان از مهم‌ترین فضا‌های معماری ایرانی است و بیشتر در خانه‌های سنتی به چشم می‌خورد، به لحاظ فرم و جایگاه و ابعاد متنوع است، و عملکردهای زیادی دارد. نمونهٔ بدون سقف آن گاه بهار خواب و در برخی شهرها مهتابی نام گذاری کرده اند .

ایوان نمایشگر امکانات تعیین و تحدید فضا است و همانا «طریقت» یا فضای انتقالی بین عوالم زمینی و زمانی است از دیدگاه فراطبیعی، ایوان خود مقام نفس به‌شمار می‌آید و در میان حیاط در مقام روح و اتاق در مقام جسم سیر می‌کند.

ایوان واسطه ایست و این واسطه بودن از لحاظ شکلی در فرم دوگانه آن (از سه سو بسته و از یک سو باز و…) به تمامی نمود یافته‌است.

در دید از درون به بیرون ایوان گشادگی فضای محصور و چشم خانه است. رو به سوی باغی کوچک که خود در معنا و مفهوم پردیس است .

معماری معاصر ایران :مسکونی

______________________________             

نام پروژه: ایوان خانه
عملکرد: مسکونی
معماران اصلی: احمد صفار
همکاران طراحی: بهار مصباح – الهه آذرخش – نیلوفر ذاکرو فایی – فایزه محبت پور
آدرس پروژه: ایران
مساحت/زیربنا: 1500/600 متر مربع
تاریخ طراحی: 1398-2019
جوایز کسب شده توسط پروژه ملی و بین المللی: برنده منتخب هیات داوران  در جایزه ی بین المللی   WA Awards2020

منتشر شده در : چهارشنبه, 22 آوریل, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: