اطلاعات گردشگری شیراز، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان
مجموعه‌ی فرهنگی سعدیه، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان

اطلاعات گردشگری قلعه دختر فیروزآباد، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان

این پروژه در 5 کیلومتری جاده‌ی شیراز به فیروزآباد و در پایین کوه قلعه دختر در نزدیکی شهر گور و کاخ اردشیر بابکان و در منطقه‌ای تاریخی مربوط به دوران ساسانی واقع شده که بافت آن، متشکل از بناهای تاریخی ساخته‌شده با سنگ لاشه و ساروج است.
ساختار پروژه از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است. بخش ثابت شامل یک دیواره‌ی سنگیِ 12 متری با پله‌های ورودی و دیواره‌ی پیشخوان است که با هدف هماهنگی بافت و رنگِ طرح با پس‌زمینه، سنگ‌های آن از همان منطقه جمع‌آوری گردید و با کمک استادکاران محلی، اجرا شد تا بخش متحرک پروژه بر روی آن نصب گردد. بخش متحرک شامل یک جعبه‌ی فلزی قهوه‌ای‌رنگ است که پس از ساخت و رنگ‌آمیزی در کارگاه، به محل، حمل و در آنجا نصب گردید.
فضای داخل این جعبه به 2 قسمت بسته و نیمه‌بسته که به‌ترتیب مختصّ متصدی و مراجعه‌کننده می‌باشد، تقسیم شده است. از چوب‌های افقی جهت تابش بندهای قسمت بسته و جلوی شیشه‌های سکوریت استفاده گردید تا ضمنِ به حداکثر رساندنِ شفافیت پروژه، منجر به کنترل تابش آفتاب شود. این جعبه‌ی فلزی به کمک دیواره‌های سنگیِ همرنگ و بافت با پس‌زمینه و وجود فضاهای پر و خالیِ خود، به طبیعت منطقه متصل گردید. قاب قهوه‌ای این جعبه‌ی فلزی از یک سو مراجعین را به داخل می­خواند و از سوی دیگر، مانند یک قاب عکس، در فصول مختلف طبیعت زیبای پس‌زمینه را منعکس می نماید. در مجموع سعی شده تا جزئیات و کلیات این مرکز، متأثر از بستر طرح باشد و در عین حال از لحاظ فرمی، معیارهای لازم جهت معرفی یک نوع مبلمان محیطی با عنوان اطلاعات گردشگری را داشته باشد.

معماری معاصر ایران: فرهنگی

__________________________________________

نام پروژه : اطلاعات گردشگری قلعه دختر فیروزآباد
کارفرما: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 10 نوامبر, 2019دسته بندی: تجاری تفریحیبرچسب‌ها: , ,