مرکز ملّی شنـــــا معماری از پی­تی­دابلیو، آروپ و سی‌­اس‌­سی‌­ای­‌سی
House No.101, Yasna Mokhtari

استادیوم ساکِر سیتی [شهرِ فوتبال] معماری از بوگِرتْمان اِربِن اِج + شرکا
متن از بوگرتمان اِربِن اِج + شرکا
ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی

Soccer City Stadium
Architecture by Boogertman Urban Edge + Partners
Text by Boogertman Urban Edge + Partners
Johannesburg, South Africa

سازه‌­ی بتُنی موجودِ استادیوم و تایر بالایی آن از دو طرف طوری گسترش یافتند که کلِّ میدان بازی را احاطه کند. دیواره­‌ی پایینیِ موجود از نو با بتُنِ درجا ساخته شد تا خطوط چشم­‌انداز و پُرطرفدارترین صندلی‌های استادیوم تا حدِّ قابل توجّه‌ی بهبود یابند. دسترسی به جایگاه‌­های اصلی و تایر بالایی از طریق یک رمپِ بتُنیِ سه­‌بُعدی صورت می‌­گیرد. طبقات جایگاه اصلی در هر گوشه آسانسورهای مُجزّا و لابیْ پلّکان جداگانه‌­ای برای ورودی VIP دارند.
نمای ظرف­‌مانند استادیوم از پانل‌های بتُن تقویت‌­شده­‌ی فیبری ساخته شده، که با 8 رنگ و دو نوع بافت به کار رفته در آن یادآور «کالاباش» است. این رنگ و بافت، یک گرادیانِ رنگی ایجاد می‌­کند، طوری که رنگ‌های تیره در پایین نما و رنگِ ماسه‌­ایِ روشن در بالا، در محلِّ تقاطع نما با پوشش سقف، قرار گرفته‌­اند. این یادآور پروسه­‌ی آتش‌­دادن ظرف سفالی آفریقایی است. نمای «کالاباش» با ستون‌های بتُنی سه‌­بُعدیِ خمیده حمل می‌­شود که خروج از مرکز افقیِ آن نسبت به پایه، به 5/6 متر می‌­رسد. سازه­‌ی بتُنی تا 14 متر بالاتر از سطح سکّو ارتفاع دارد، که از آنجا سازه، به شکل فولاد ساختمانی تا خرپای بزرگ حلقه­‌ای گسترش می­‌یابد.
سقف بالایی، که به‌­شکل طرّه‌­ای، از خرپای حلقه‌­ای عظیم به بیرون آمده، با پوششِ ETFE و به رنگی شبیه به ماسه‌­ی معدنی پوشیده شده. پایین خرپاها با یک غشای مُشبّکِ ETFEی بُرش‌­خورده پوشیده شده، به همین خاطر، ظاهرِ یک سقف اززیربسته‌­ی نرم را پیدا کرده است. حلقه­‌ی خرپاهای مثلّثی با 12 میله­‌ی 40 متری، تحت تنشِ بسیار زیاد و نیروهای فشاری قرار دارند؛ به همین دلیل، با شمع مهارهایی به سنگِ بسترِ بنا محکم شده‌­اند.

مساحت سایت: 254,725 متر مربّع
زیربنا: 93,814 متر مربّع
مساحت پوششِ نما: 28,000 متر مربّع
تختال‌ها: 65,000 متر مربّع
تعداد آجرهای به­‌کاررفته: 11 میلیون
صندلی: 88,958
معمار: بوگرتمان اِربِن اِج + شرکا
مهندس آکوستیک: پِرو آکوستیک کُنسورتیوم
مهندس عمران: فوماف
پیمانکار: گریناکِرـ اِل­تی­اِی/اینتربتُن
مهندس برق: آدووکو
معمار چشم‌­انداز: اویْس اند وایت
مهندس پروژه: فومْف
عکّاسی: بوگرتمان اِربِن اِج + شرکا

مدارک فنی
منتشر شده در : دوشنبه, 4 ژانویه, 2021دسته بندی: استادیوم, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: