خانه‌ی قصر دشت، اثر علی سوداگران و نازنین کازرونیان
پایدار پولاد، اثر زهره مهرابی، مهرآ استودیو

دفتر اداری ارغوان، اثر زهره مهرابی، استودیو مهرآ

فینالیست در دسته بازسازی جهت کاربری جدید (Renovation) در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

پروژه‌ی ارغوان یک واحد مسکونی مستقل نسبتا کوچکی در بافت مسکونی قدیمی بود که بنا به موقعیت آن به آتلیه‌ی معماری تغییر کاربری داده است. وضع موجود در ضلع شمال غربی بنا یک پاسیو را به ما تحمیل می‌کرد ما آن را به یک نقطه‌ی قوت در جهت نورگیری، ایجاد فضای سبز و ایجاد ارتباط کارکنان آتلیه با فضای باز تبدیل کردیم و دیوار غربی پاسیو را محلی برای قرار دادن گیاهان و نشستن کارکنان در نظر گرفتیم.
این واحد مسکونی با 62 مترمربع دارای یک اتاق خواب، آشپزخانه، یک سرویس و یک حمام بوده است همچنین یک پاسیو در ضلع شمال غربی وجود داشت. با توجه به مساحت کم پروژه و تغییر کاربری سعی داشتیم فضاهایی با بهترین عملکرد طراحی کنیم. از همین‌رو تصمیم گرفته شد با کمترین دخل و تصرف در بنا، تیغه‌ای که در میان پروژه بود را نگه داشته، بنا را به دو قسمت تقسیم کنیم و با استفاده‌ی درست از آن تیغه، فضاهای مورد نیاز یک آتلیه‌ی معماری را خلق کنیم. فضای ایجاد شده نیمه‌ی شمالی را به اتاق مدیریت و فضای کوچکی در مجاورت پاسیو برای استراحت اختصاص دادیم و در نیمه‌ی جنوبی فضاهای نظیر سرویس بهداشتی، انبار و آتلیه را قرار دادیم. در میانه‌ی این دو کاربری نیز از تیغه‌ی موجود برای طراحی یک آشپزخانه خطی و فضایی برای مطالعه استفاده کردیم که قابل دسترسی مستقیم برای کارکنان آتلیه می‌باشد.
به منظور جلوگیری از آشفتگی بصری در آتلیه، پیشخوان آشپزخانه به راحتی در کمدهای کشویی مخفی شده و در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد از معرض دید خارج می‌شود. در نهایت در قسمت انتهایی آتلیه فضایی برای نگهداری وسایل و نشستن سایر کارمندان قرار داده شده که به این صورت آتلیه پاسخگوی حضور همزمان هفت کارمند می‌باشد. برخی دیوارهای آتلیه و فضای مطالعه نیز با جملات انگیزشی طراحی شده فضا را از یکنواختی خارج می‌کنند. حریم قسمت مدیریت علاوه بر تیغه‌ی جداکننده آن با فضای آتلیه می‌تواند توسط شیشه‌های آکاردئونی بسته شده و برای تشکیل جلسه و ارائه مهیا شود.
در نمای پروژه نیز با توجه به اینکه به سمت شرق بوده و آفتاب سوزان صبح را دارد با سایه‌بان‌های متحرک جلوی نور اذیت کننده برای پوشش گیاهی را گرفته و نور نرم‌تری را وارد فضای داخلی می‌کنیم. در کل با توجه به مساحت کم پروژه، سعی شده در طراحی تک تک فضاها و جزئیات به نحوی عمل شود تا بهترین عملکرد را برای کاربر داشته باشد. توجه به آرامش‌خاطر کارمندان در حین کار و در طول روز از اولویت‌های طراحی بوده است که با ذهنی آرام به کار مشغول باشند.

معماری معاصر ایران :اداری، بازسازی، طراحی داخلی 

__________________________________________           

نام پروژه: ارغوان
عملکرد: اداری
معماران اصلی: زهره مهرابی
کارفرما: قدوسی و شرکا
همکاران طراحی: غزال نجاری، مسعود ذوقی، محمدرضا علیخانی
تهیه نقشه‌های فاز 2: غزال نجاری
آدرس پروژه: تهران، شهرک غرب، بلوار شهید حافظی، کوچه سازمان آب، پلاک4
مساحت/زیربنا: 62 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آن‌ها: یک طبقه
اجرای پروژه: گروه معماری شار
نوع سازه: بتنی
طراحی تأسیسات: گروه معماری شار
نوع تأسیسات: تاسیسات موتورخانه و ایرواشر
نظارت پروژه: دفتر معماری مهرآ
تاریخ طراحی: پاییز 97
تاریخ شروع ساخت: زمستان 97
تاریخ پایان ساخت: زمستان 97
عکاسی پروژه: پرهام تقی اف
مشاور گرافیک: محمدرضا علیخانی
برندهای محصولات مصرفی: شیرالات kwc
جوایز: جایزه معمار 98-تقدیر شده در بخش بازسازی