استیون هال خانه­‌ی استرتو، 1992/ دالاس، تگزاس
نمایشگاه بین­‌المللی مبلمان و تزئینات داخلی، دكوراسیون و طراحی داخلی دوبی (ایندکس)

ادارات مرکزی شرکت گاز طبیعی اسپانیا، بارسلونا
معماران: دفتر معماری EMBT: انریک میرالس و بِنِدِتا تالیابوئه

شرکت گاز طبیعی اسپانیا با تمایل به حفظ ریشه‌­­های تاریخی خود، ادارات مرکزی جدید خود را در بارسلونتا ساخته است: همان سایتی که 160 سال پیش از این، نخستین پالایشگاه گاز اسپانیا در آن مشغول به کار بود.
ساختمان جدید همچون موجودی زنده که در مقابل محرک‌های خارجی واکنش نشان می‌­­دهد، بسته به شرایط مختلف کاری و تغییر وضعیت محیط، به گونه‌­­های متفاوتی عمل می‌­­کند. اهداف مختلفی در طراحی بنا دنبال شده‌­­اند: ایجـــاد نشانه‌­­ای شاخص و چشمگیر در افق بارسلونا تا همانند دروازه‌­­ای برای این شهر، جلوه‌­­گر شود و با ساختمان‌های کوتاه نزدیک خود رابطه‌­­ای هماهنگ پیدا کند و فضاهای عمومی مطلوبی در اختیار مردم قرار دهد. این معادله‌­­ی دشوار از طریق تقسیم پروژه به چند سازه در مقیاس‌های مختلف حل شد. هریک از این سازه‌­­ها هویت و نامی مخصوص خود دارد. با وجود این چنددستگی، پوششی یکسان و پیوسته همه‌­­ی حجم‌ها را در برمی‌­­گیرد و به این ترتیب، ظاهری واحد و یکپارچه به کل بنا می‌­­دهد.
شاخص‌ترین بخش مجموعه، حجمی است که «برج» نام دارد: ساختمان بلندی با 21 طبقه و 86 متر ارتفاع که به واسطه‌­­ی سطح قاعده‌­­ی Vشکل خود، در نماهای مختلف پرسپکتیو به نظر می‌­­رسد به دو ساختمان تقسیم می‌­­شود. بخش افزوده‌­­ای که «دستک» نام دارد از طبقه‌­­ی همکف بیرون زده و همچون شاخه‌­­ی شکسته‌­­ای تا طبقه‌­­ی هفتم امتداد می‌­­یابد و سطوح آبشاری از جنس شیشه‌­­ی ضخیم، ظاهری شکسته و بریده‌­­بریده به آن می‌­­دهند. طبقات «برج» از هشتم تا سیزدهم، با «ناو هواپیمابر» شریک می‌­­شود: ساختمان سیزده‌­­طبقه‌­­ای که بین طبقات پنجم تا نهم، به صورت افقی تا طول هشتاد متر گسترده می‌­­شود و حدود سی‌­­متر از آن به صورت بیرون‌­­زده در هوا معلق است و نقش نمادین دروازه و درگاهی را برای شهر بازی می‌­­کند.
مجموعه رو به سوی داخل قطعه زمین خود، ساختمان دیگری را نیز به نام «رگبار» در بر می‌­­گیرد. «رگبار» نیز به نوبه‌­­ی خود با ساخت بنای چهارمی به نام «آبشار» مورد گسترش و نوسازی قرار گرفت. هردو این ساختمان‌ها به گونه‌­­ای طراحی شده‌­­اند که فاصله‌­­ی مناسبی با سایر بخش‌ها داشته باشند؛ برای این منظور، آخرین دهانه‌­­ی بنای اولیه‌­­ی «رگبار» برداشته شد و طبقات بالایی «آبشار» هم عقب نشستند تا نور آفتاب به طبقات پایینی «ناو هواپیمابر» راه پیدا کند.
پوشش بنا، علاوه بر آنکه کل مجموعه را زیر چتر واحدی گرد می‌­­آورد، از دور نیز جلوه‌­­ای انتزاعی به ساختمان می‌­­دهد، ضمن آنکه پنجره‌­­های بزرگی که گویی نما را نقطه‌­­گذاری کرده‌­­اند، از نزدیک بسیار جذاب به نظر می‌­­رسند. این، دیوارنمایی است از شیشه‌­­ی آینه‌­­ای با بازتاب مبهم و نامشخص، که دال‌ها را از نظر پنهان می‌­­دارد و پیوسته در حال تغییر است.
با هدف ایجاد گفت‌­­وگویی میان بنا و محیط و تبدیل ساختمان به نماد و دروازه‌­­ای برای شهر، کل پروژه در مقیاس‌های گوناگون طراحی شد و همه‌­­ی اجزای مختلف آن در زیر پوشش واحدی گرد هم آمدند.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 11 می, 2021دسته بندی: اداری, مقالاتبرچسب‌ها: