کامران دیبا، آوانگاردی که پشت سر مردم راه می‌رود!
کامران دیبا از دیدگاه معماران

ساخت 1 میلیارد خانه با بازیافت زباله‌های پلاستیکی

بی‌خانمانان و معماری انسان دوستانه

برای دهه‌­ها، شرکت­‌ها برای بسته‌­بندی محصولات در سراسر جهان به بسته­‌بندی­‌های پلاستیکی یکبار مصرف متکی بوده‌اند و امروزه، اثرات مخرب این وابستگی به پلاستیک مشهود است: از دهه‌ی 1950، بیش از 9 میلیارد تن پلاستیک تولید شده که فقط 9٪ آن بازیافت شده است. در سراسر جهان، هر دقیقه یک میلیون بطری پلاستیکی خریداری و هر دقیقه دو میلیون کیسه‌ی پلاستیکی استفاده می­‌شود و طبق آلودگی پلاستیک تا سال 2050، به لحاظ وزنی، اقیانوس‌ها پلاستیک بیشتری نسبت به ماهی‌­ها خواهند داشت. علاوه بر این، پلاستیک فرآورده‌ی نفتی است و تولید آن اثرات مخرب آب­‌و­هوایی را در پی دارد و به استفاده‌ی بیش از حد سوخت فسیلی منجر می‌شود.
در کنار مشکلات آلودگی و گرم شدن کره‌ی زمین، سایر مسائل بشردوستانه، به ویژه بی­‌خانمانی نیز باعث نگرانی است. طبق برنامه‌ی اسکان بشری سازمان ملل، 1.6 میلیارد نفر در سراسر جهان در خانه‌های بی‌کیفیت زندگی می‌­کنند و اطلاعات موجود حاکی از آن است که بیش از 100 میلیون نفر اصلا مسکن ندارند. در جنوب صحرای آفریقا، نیاز فوری به 160 میلیون واحد مسکن ارزان قیمت است و پیش‌­بینی می­‌شود تا سال 2050 به 350 میلیون افزایش می‌­یابد.
علاوه بر این، کووید-19 مسئله‌ی بی­‌خانمانی را بیشتر کرده و به ویژه افراد بی‌­خانمان بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته‌­اند. بنابراین، در اوایل ماه جاری، در روز جهانی زیستگاه، سازمان ملل متحد (UN-Habitat) با استارتاپ نروژی اتالو (Othalo) مشارکتی را برای مقابله همزمان با هر دو مسئله‌ی آلودگی پلاستیک و بی‌­خانمانی را آغاز کرد.
اوتالو، رسما در سال 2019 تاسیس شد و به دلیل فناوری ثبت شده‌ی خود که سیستم­‌های ساختمانی را از زباله­‌های پلاستیکی بازیافتی تولید می‌­کند، شناخته شده است. این ساختمان‌­ها می‌­توانند شامل مسکن، پناهگاه پناهندگان، واحدهای ذخیره‌ی سیار برای غذا و دارو با دمای کنترل شده، مدارس و بیمارستان­‌ها باشند. علاوه بر این، همه‌ی این ساختارها مقرون به صرفه، پایدار، سازگار با محیط‌‌­زیست و مطابق با استانداردهای زندگی مدرن هستند و همه از پلاستیک بازیافتی ساخته شده­‌اند. یک خانه‌ی 60 متری می‌تواند از 8 تن زباله‌ی پلاستیکی ساخته شود که با وجود مقدار زباله­‌های پلاستیکی که در حال حاضر کره‌­زمین را آلوده می­‌کند، می‌توان یک میلیارد «خانه‌ی اوتالو» تولید کرد. اوتالو معتقد است که با متریال‌های امروزی امکان ساخت مسکن‌ اقتصادی وجود ندارد و راه‌حل بازیافت زباله‌ها و تبدیل آنها به مصالح ساختمانی است.
علاه بر این، این سیستم­‌های ساختمانی بر اساس قالب­‌بندی منعطفی ساخته شده­‌اند که امکانات نامحدودی را برآورده می­‌سازند. طراحان Othalo مجموعه­‌ای از ماژول­‌ها را که قابلیت قفل شدن به­ هم دارند را ایجاد کردند که ساختمان­‌های متنوعی از این اجزای اصلی ساخته می­‌شوند.
از سال 2016 بنیان­گذار اتالو، فرانک کاتو لاهتی (Frank Cato Lahti)، با همکاری SINTEF و دانشگاه  Tromsø برای توسعه‌ی این فناوری تلاش کرده‌اند و اکنون، وی با جولین دی اسمد (Julien De Smedt) معمار و سیلجه والستاد (SiljeVallestad) همکاری را آغاز نموده است. دی اسمد، از دیدگاه معماری در مورد پروژه‌ی اوتالو گفت: «برای رسیدن به محیط جدید، تمرکز خود را به ایجاد شرایط زندگی مشترک با مشارکت مستقیم جوامع محلی و کاربران نهایی معطوف خواهیم کرد. به عنوان یک شرکت و معمار، در تلاشیم تا تولیدات جهانی را با فرهنگ و هنر بومی منطقه پیوند دهیم.»

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 11 فوریه, 2021دسته بندی: مسکونی, مقالات