Khaneh Bagh Burj, Babak Karimpour, Ali Shafiq
خانه پدری، اثر حسین حسنی

آپارتمان بن بست نیکو، اصفهان، اثر ناصر حسن پور، سعید فروغی
تقدیر شده، بخش مسکونی

پروژه‌ی پیشنهادی به ما یک قطعه‌ی زمین کوچک 210 متری در انتهای یک بن بست در محله‌ای دنج و خلوت در شهر اصفهان بود. از دیدگاه ما جذاب‌ترین ظرفیت پروژه که داستان طراحی باید از آن آغاز می‌گردید، ارتباط میان نمای پروژه با همسایه‌ی روبرویی آن سوی کوچه بود که تنها 8 متر از نمای پروژه‌ی ما فاصله می‌گرفت. با در نظر گرفتن این ظرفیت ویژه، ضوابط شهری محدود‌کننده‌ی شهر اصفهان، چالش اصلی طراحی به شمار می‌رفت. بر‌ اساس این ضوابط، کیفیت و دسترسی بناها به نور و منظر از سوی کوچه وابسته به رضایت همسایه روبروست و این موضوع مجادله‌ای بلند مدت میان مالک قبلی پروژه‌ی ما و همسایه به وجود آورده بود. بازتاب این چالش در چهره‌ی کدر و بسته‌ی همسایه‌ی روبرو، بروز بیرونی این گفتمان نامطلوب اجتماعی بود. ضوابط الزام‌آور پیش رو برای ما بیش از هر چیز یادآور پوشانیدن برقع بر روی زنان برای آسودگی از دیدن و دیده شدن بود. الزام به طراحی در این شرایط ما را به سوی پوششی سوق داد که با حفظ کیفیت فضا رو به درون؛ منظری پوشیده و زیبا خلق کند که آسودگی خاطر همسایگان را مخدوش نسازد.
بر خلاف باور رایج که پنجره را تنها گزینه‌ی مرزبندی میان درون و بیرون می‌داند، این پروژه فضایی میانی ما‌بین درون و بیرون را مناسب‌ترین جایگزین پنجره‌های نامطلوب برقع مانند به شمار می‌آورد. فضایی که ضمن تامین نور، سبزینگی و تهویه، فضایی باشد که گشودگی‌های خانه‌ها به روی آن باز شوند. از این رو تراس‌های متعدد رو به این فضا باز شدند و با حذف بخش‌هایی از کف، ارتباط طبقات مختلف با یکدیگر فراهم و فضاها رو به آسمان گشوده گردید. از طریق این فضا همسایگان داخل بنا می‌توانند تجربه‌ای دگرگونه از تعاملی که با همسایگان بیرون بنا رخ می‌دهد، تجربه کنند.
پوشش متخلخل آجری مرزی شد میان این فضای میانی و کوچه، که از پس آن سبزینگی به کوچه رخ می‌نماید. در سطوح ایجاد شده بر روی نما سعی گردید بر تناسبات به عنوان اصل مغفول در ضوابط مشرفیت در شهر اصفهان تاکید گردد.
این بنا می‌کوشد با نقد به ضوابطی که بدون توجه به کیفیات تعاملات اجتماعی انسان و اصول زیبایی‌شناسی کالبدی، اصفهان را به سوی شهری سوق می‌دهند که در آن بناها با چهره‌ای عبوس و گرفته از فضای شهری را می‌پوشانند، نه تنها به عنوان یک محصول معماری، بلکه به عنوان یک اثر انتقادی بر بهبود سیمای شهری اثر‌گذار باشد.

نام پروژه: آپارتمان بن‌بست نیکو، اصفهان / دفتر طراحی: گروه سروستان، ناصر حسن‌پور، سعید فروغی / کارفرما: محمد شیران / تیم طراحی: ناصر حسن‌پور، سعید فروغی، شیما مشیری، مهسا ترکان، ستاره پورمصداقی / اجرا: نادر حسن‌پور / نظارت: ناصر حسن‌پور، اشکان رازپوش بقایی / سازه: محمد نیلی‌پور / تأسیسات برقی: مهدی رییس‌زاده / تأسیسات مکانیکی: مهدی رییس‌زاده / گرافیک: جواد جولایی / عکس: نگار صدیقی / زیربنا: 740 متر‌مربع / مساحت: 214 متر‌مربع / محل اجرا: اصفهان، خیابان فرسان جنوبی، بن‌بست نیکو
ایمیل: sarvestan.co@hotmail.com
اینستاگرام: sarvestan.group

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 19 جولای, 2022دسته بندی: مسکونیبرچسب‌ها: , , ,