چهارمین جایزه‌ی ملی آجر ایران، 1402

آجر فقط یک مصالح معماری نیست، آجر یک فرهنگ است.

جایزه‌ی ملی آجر در معماری معاصر ایران با توجه به استفاده‌ی گسترده در معماری گذشته‌ی ایران و همچنین به عنوان یکی از سازگارترین مصالح با اقلیم‌ها و خرداقلیم‌های ایران، به عنوان رویدادی مستقل توسط هنرمعماری با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده‌ی هر چه بیشتر از آجر و حساس نمودن کارفرمایان، معماران، مسئولان مربوطه و دیگر فعالان در این حوزه، به استفاده از آجر، بنیان‌گذاری گردید که اولین دوره‌ی آن در بهمن 1398 برگزار شد.

پس از سه دوره برگزاری موفق جایزه­ی ملی آجر در معماری معاصر ایران، با توجه به بیش از ده هزار  سال  تاریخ، تمدن و هنر و معماری پارسیان، استفاده از خشت و آجر در بناهای تاریخی و شاهکارهای معماری ایران و جهان و همچنین حضور گنبد سلطانیه، بزرگترین گنبد آجری جهان در ایران، تصمیم گرفته شد این رویداد از سال 1402 ( 2023) و چهارمین دوره­ی این جایزه به دلیل اهمیت این عنصر معماری به عنوان مصالحی پایدار،  بی رقیب و در دسترس و دوستدار محیط زیست، به صورت بین­المللی و با امکان حضور تمامی معماران و طراحان داخلی ایران و جهان در کنار یگدیگر برگزار گردد.

آجر با ویژگی‌ها، امکانات و فرصت‌های بی‌نظیر خود می‌تواند مولفه‌های گوناگونی را برای به چالش کشاندن شرکت‌کنندگان چنین جایزه‌ای تعریف کند؛ از چالش‌هایی که پیرامون نقش سازه‌ای و فرمال آجر وجود داشته و دارد؛ تا خلاقیت‌های بکارگرفته شده در نگاهی نو به معماری زیست‌محیطی و پایدار و برگشت مصالح به طبیعت و استفاده-ی مجدد .

اما پیش از هر چیز باید در نظر گرفته شود هدف اصلی از طرح چنین رقابتی “ترویج استفاده از آجر در معماری امروز و فردا” است. آجر در صورتی در معماری ما باقی خواهد ماند که پاسخگوی نیازهای امروز و فردا باشد و این مستلزم آن است که با تکنولوژی زمان خود همراه شود. در طول تاریخ، تکامل آجر با تکامل معماری ما گره خورده بود اما متاسفانه از جایی به بعد با حضور فلز و بتن، استفاده از آجر کمرنگ شد و دیگر کمتر کسی سعی داشت تا با به کارگیری ویژگی‌های منحصربه‌فرد آجر به خلق آثار بدیع بپردازد.

در این جایزه، “نوآوری” در تکنیک و یا بداعت استفاده آجر در صورتی که پشتوانه علمی و منطق فکری درستی داشته باشد؛ قابل توجه و در اولویت است اما جاییکه آجر در تمام بخش‌ها (سازه، تزئینات، تعیین کننده،ی تناسبات فضا، پیمون، مدول، بافت و رنگ و …) به عنوان عنصر اصلی وجود داشته و فقظ بعنوان کاور و نما بکار برده نشده باشند قطعا از جایگاه ویژه‌ای در قضاوت­های هیئت داروان برخوردار است.

لذا بدینوسیله از معماران، و طراحان داخلی  ایران و جهان جهت شرکت در این رویداد دعوت بعمل می­آید.

هیئت داوران: 

1-دکتر آرتور امید آذری

2- فرامرز پارسی

3- رضا عابدینی

4- دکتر محمدرضا قانعی

5-علیرضا مشهدی میرزا

6-علی نعنتی

7- شیدا نوروززاده ریاست محترم انجمن معماران جوان جمهوری آذربایجان

8- ال­­بی قاسم زاده ریاست محترم هیئت اتحادیه های معماری آذربایجانو  عضو شورای اتحادیه­های بین­المللی  معماران

9-کارلوس کودود رکساس

10- امراه   معمار ترکیه ای –

  1. Emre Arolat Architecture

معیارهای داوری:

  • استفاده از آجر بعنوان یک عنصر سازه­ای، تزئینات، تعیین کننده­ی تناسبات فضا، پیمون، مدول، بافت و رنگ و…)
  • نوآوری” در تکنیک و یا بداعت استفاده آجر با پشتوانه علمی و منطق فکری
  • مقیاس تاثیرگذاری و جریان‌سازی
  • ساده‌ترین، کاربردی‌‌ترین و زیباترین پاسخ (استراتژی ایجاد بهترین سئوال‌ها و بهترین پاسخ‌ها)
  • توجه به مفهوم اصالت در معماری
  • زیبایی ناب و بدون حشو و زوائد
  • تکنیک‌ها و کیفیت فضایی
  • حداکثر تعامل پروژه با سایت پلان و بستر پروژه
  • توجه به طبیعت و حداکثر تلاش در حفظ آن
  • افزایش سرانه‌‌ی فضای سبز توسط پروژه
  • نوآوری در استفاده از تجارب بین‌المللی در تکنولوژی‌های نوین استفاده از آجر
  • توجه به معماری انسان‌دوستانه (توجه به حقوق شهروندی، ایجاد آرامش در محیط و انسان، طراحی پیاده‌روها، بام و نماهای عمومی مناسب با محیط)
  • توجه به اصول پایداری و استفاده از سیستم‌های هوشمند ساختمانی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • نگاه ویژه به ارتباط و تعامل معماری، معماری داخلی و فضای سبز پروژه (داخلی، خارجی، فضاهای بسته، باز و نیمه‌باز)
  • اقتصادمندی طرح
  • نگاه کاربردی به آجر؛ نه صرفا مصالحی مصرفی که مانند پوسته‌ای روی نما کار شود.
  • همانگونه که در بخش اول توضیح داده شد، هرچه آجر در بخش‌های بیشتری  در پروژه­ها مانند سازه، تزئینات، تناسبات، بافت و رنگ و… به کار گرفته شده باشد، از امتیاز بالاتری برخوردار خواهد بود.

بخش‌ها:

فقط پروژه های اجرا شده می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند.

مسکونی (ویلایی و آپارتمانی)

فضاهای عمومی (اداری، تجاری، صنعتی، فرهنگی و ورزشی، آموزشی، مذهبی، درمانی و …)

طراحی داخلی (در تمام بخش‌ها)

جوایز در تمامی بخش‌ها:

  • دریافت لوح تقدیر از دبیرخانه‌ی رویداد برای آثار اول تا سوم هر بخش
  • چاپ آثار نفرات اول تا سوم و تقدیرشدگان هر بخش در فصلنامه‌ی هنرمعماری
  • انتشار آثار نفرات اول تا سوم در سایت دانشنامه‌ی هنر معماری و سایر فضاهای مجازی هنرمعماری

قوانین عمومی

  1. شرکت در تمامی بخش‌های جایزه­ به صورت همزمان، انفرادی و یا گروهی برای عموم معماران، دفاتر معماری، مهندسین مشاور، طراحان،  دانشجویان و… در ایران و جهان آزاد و  رایگان است.
  2.  ثبت نام و ارسال آثار فقط از طریق تکمیل فرم ثبت‌نام دیجیتال همزمان با آپلود شیت­ها پروژه، حداکثر ده صفحه­‌ی 70*50 فقط به صورت یک فایل  pdf حداکثر 20 مگابایت همراه با متن کانسپت طراحی پروژه بر روی شیت‌ها در سایتwww.aoa.ir  امکان‌پذیر است.
  1. همچنین خواهشمند است فایل‌های خام با کیفیت تصاویر، مقاطع، پلان ها، دیاگرام‌ها و … را همزمان با آپلود پروژه، به ایمیل aoaholding@gmail.com ارسال نمایید. این مدارک برای انتشار آثار برگزیده در مجله‌ی الکترونیک هنر معماری و سایت دانشنامه هنر معماری مورد استفاده خواهند بود.
  1. خانواده­‌ی درجه یک و دو مدیران، دبیران علمی و اجرایی، داوران و همچنین همکاران دفاتر ایشان حق شرکت در این رویداد را ندارند.
  2. شرکت داوران سایر جوایز و مسابقات هنرمعماری در این رویداد بلامانع است..
  3. اثبات و کلیه­‌ی مسئولیت­‌های مالکیت معنوی و حقوقی آثار و تصاویر به عهده‌ی شرکت‌کننده است.
  4. حق چاپ و انتشار پروژه‌ها (فیلم، چاپی و فضای مجازی) با ذکر نام صاحب اثر و عکاسان برای موسسه‌ی هنرمعماری محفوظ است.  .
  5. از ذکر نام معماران و طراحان و یا نام دفاتر معماری برروی شیت‌ها و مقالات کاملا خودداری شود.
  6. مدارک ارسالی به هیچ عنوان عودت داده نخواهد شد.
  7. طبق نظر هیئت داوران، و ماهیت و ذات جوایز که ارتقای معماری و طراحی داخلی  است، برای حفظ کیفیت جایزه‌، اگر در بخشی پروژه‌ای دارای معیارهای مد نظر نبود، آن بخش می‌تواند رتبه‌ی برتر و برنده‌ای نداشته باشد.
برگزار کننده: مجله هنر معماری

راه‌های ارتباطی

شهریار خانی‌زاد ، مدیر رویداد : 09123446870

دبیرخانه‌ی جایزه :

شماره تماس :   88342960021-

021-88342961

ایمیل :  aoaholding@gmail.com

اینستاگرام:   honare_memari