نمایشگاه مرکزی ژیوانشی در کیش

عبّاس ریاحی­‌فرد فری­ناز رضوی نیکو

طرّاحی این پروژه با متراژ حدود 150 متر مربّع واقع در مرکز تجاری پردیس 2 در جزیره­‌ی کیش، پس از انتخاب شدن از میان طرح‌های ارائه شده از طرّاحان داخلی کشورهای امارات و فرانسه، در سال 1383 به ما سپرده شد. در اینجا ما سعی کردیم تا ایده‌­ها و مفاهیم ذهنی خود را در غالب یک اثر احساسی و بیانگر به مخاطب خود عرضه نماییم و در اثر این برخورد متفاوت و نگاه تأثیرگذار، این طرح مورد انتخاب کارفرما قرار گرفت.
موضوع اصلی برای ما ایجاد مکانی به­‌یاد­ماندنی و چشم‌گیر بود: فضایی متفاوت که بتواند به­‌عنوان نمایشگاه اصلی این شرکت در خارج از کشور معرّفی شود و به­‌خوبی کاربری خود را به‌­عنوان فروشگاه عطـر بیان نماید. از این رو، به دنبال اُلگوی فُرمی و فضایی بودیم که با محتوای طرح تطابق داشته باشد و تصورّی جدید از این گونه فضا ایجاد کند.
پس از ترسیمات اوّلیه برای ساختار فضایی فروشگاه و نحوه­‌ی گردش در آن به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای مُدل متداول این­گونه فروشگاه‌­ها که فضای پیرامون آن بسته است و حرکت تنها در میانه‌­ی آن میسّر می­‌باشد، از مُدلی استفاده کنیم که در آن بتوان آزادانه پیرامون فروشگاه گردش کرد و کالای مورد نظر را انتخاب نمود، در واقع دسترسی به نمونه‌­ی عطرها برای همه امکان‌پذیر باشد و فرد پس از جستجو و انتخاب نمونه­‌ی دلخواه برای خریدن آن به قسمت میانی مراجعه کند؛ بدین­‌وسیله می‌­توان روند انتخاب و خرید را برای خریدار و فروشنده آسانتر نمود. برای رسیدن به این منظور ما دیاگرامی با یک هسته­‌ی مرکزی در میان و فضاهای جانبی در پیرامون پیشنهاد کردیم.
بنا بر کاربری پروژه، ما بیان بصری فُرم‌ها را به صورت سیّـال، سبُک و شفّاف دیدیم، طوری که همانند عطر، هنگامی که از منشأ خود برمی­‌خیزد، در فضا آزاد شوند؛ این ایده یک سازمانده‌ی مرکزگریز را ایجاب می­‌کرد که ساختار اصلی فضا را شکل دهد.
یکی از مهم‌ترین عناصر در طرّاحی داخلی فضاهای تجاری، انتخاب رنگ متناسب با کاربری است در اینجا نیز ما به دنبال اُلگوی رنگی بودیم که گیرا و مؤثّر بوده و توجّه خریداران را به خود جلب کند. در نتیجه، رنگی که ژیوانشی در آخرین محصول خود از آن استفاده کرده بود، پاسخ مناسبی به نظر می­‌رسید ــ ارغوانی، رنگی­­ست با بیان احساسی بالا که جنبه‌­ای دراماتیک و خیال‌­انگیز داشته و وقتی در کنار رنگ صورتی قرار بگیرد، نظرها را به سوی خود جذب می­‌کند.
در جستجوی یافتن ایده‌­ای که پاسخگوی تمامی موارد فوق باشد، به تصویری انتزاعی از نیلوفرهای آبی رسیدیم، با گُلی باز در میان و ساقه­‌هایی که به پیرامون حرکت می­‌کنند. گل نیلوفر، سازماندهی فرمال مرکزگریز دارد و در فرهنگ شرق، نماد پاكی، تجسّم زنانگی و باروری است که این با کاربری زنانه­‌ی فروشگاه هماهنگی موضوعی و مفهومی دارد. در اینجا فُرم گلْ استیلیزه ­شده و تغییر شکل یافته تا هسته‌­ی اصلی فضای داخلی را تشکیل دهد. کلّیـه­‌ی سطوح داخلی نیز همانند گلبرگ‌هایی گرداگرد این هسته چرخیده و به اطراف باز می­‌شوند تا مبلمان و عناصر فضا را شکل دهند؛ این سطوح همانند گل در میان نقشهای ظریف‌تـر و در پیرامون تقسیم‌­بندی‌های بزرگتری را شامل شده و یک حرکت تجریدی از جزء به کل را شکل می‌­دهند. فرم تغییرشکل‌­یافته‌­ی گُل از سقف به زمین و از زمین به سقف حرکت می­‌کند، در نتیجه حالت دوبُعدی کف را به­‌هم­‌زده و آنها را با هم پیوند می­‌دهد. سطوح برگرفته از فُرم گلبرگ‌ها نیز، همچون رایحه­‌ای که از گُل بلند می­‌شود در هم می‌­پیچند و بالا می‌­روند.

محلّ اجرا: جزیره‌­ی کیش، مرکز خرید پردیس 2
کارفرما: شرکت بین‌­المللی تجارت پارس
همکاران پروژه: سعید بریری، شبیر موسوی
نظارت و اجرا: عبّاس ریاحی­‌فرد، نیما یاسور آذره
مساحت: 150 متر مربّع
تاریخ شروع اجرا: بهمن 1383
مدّت اجرا: یک ماه

ساختمان مسکونی سیپان معماری از شرکت طرح و ساخت ری‌را، اثر عباس ریاحی فرد، فری‌ناز رضوی نیکو، تهران، 1393