نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست اثر محمد وارسته، رزا تبادار

نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست

ايده و توسعه طراحی

بعد از تجربه طراحی چندین شعبه از نمایشگاه‌های مبلمان رست، در تلاش برای ایجاد ایده‌ای نوین و ایجاد بستری متفاوت برای این مجموعه بودیم. از سویی مجموعه رست از ابتدا  با شعار “سادگی هنر ماست”  فعالیت خود را آغاز و ادامه داده بود، ما نیزسعی بر آن داشتیم تا نگاه طراحی خودمان را بر اساس ساختار و تفکر  و شعار این مجموعه پیش ببریم.

سعی شد با پاسخ به دو سوال اصلی، ساختار کلی طرح را پایه‌ریزی کنیم:

  • چگونه می‌توانیم برای هر مبلمان تعریف فضای مختص به خود که تداعی‌کننده یک فضای مسکونی باشد را در راستای درک بهتر محصولات از سمت مشتریان است فراهم کنیم؟
  • چگونه می‌توانیم با حداقل توده‌گذاری و تنوع متریال در راستای نمایش سادگی و دید حداکثری مبلمان‌ها ساختار فضایی را ساماندهی کرد؟

جهت پاسخ پلان فضای نمایشگاهی 600 متری را تحلیل و با توجه به نیاز‌های فضایی چیدمان مبلمان‌ها و سیرکولاسیون مورد نیاز جهت دید حداکثری به کلیه‌ی قسمت‌ها به تفکیک و زون‌بندی‌های مورد نیاز رسیدیم. در ادامه با در نظر گرفتن ستون‌ها و دیوارهای موجود، این چیدمان فضایی تکمیل شد.

چالش‌ دیگری که با آن مواجه بودیم سطح وسیعی از شیشه در جداره اصلی فروشگاه بود، که سعی بر آن شد که ضمن ساماندهی این سطح و پوشش بخشی از این جداره، اصولی از چیدمان رعایت شود که علاوه بر اینکه دید بیرونی خود را محدود نکند، فضای یک پارچه و ساده‌ای را برای عابرین و مخاطبین ایجاد کند.

به دلیل تنوع رنگی محصولات، برای رسیدن به بستری خنثی که تنها فضایی‌ برای به نمایش در آوردن مبلمان و اثاثیه مجموعه می‌باشد، تلاش شد که‌ جداره‌های داخلی را در تضاد با متریال‌های مبلمان‌ها، ساده و خنثی طراحی کنیم؛ برای رسیدن به محیطی یکپارچه با استفاده از تنها یک متریال که بتن مصلح شده با الیاف بود، سطوح افقی و عمودی را ساماندهی کنیم. بتن با توجه به رنگ خنثی و سادگی خود با حرکت در کف، سطوح را شکل داد و در قسمت های مختلف به شکل دیوارچه‌هایی تا ارتفاع 120 سانتیمتر از سطح زمین بالا آمد و در قسمت ورودی، کانتر فروش را شکل داد و در ادامه با حذف پارازیت‌ها و استفاده از رنگ سفید، بستر مناسبی را ایجاد کردیم.

با توجه به پیشینه‌ی فروشگاهای رست فضایی مورد نیاز برای چیدمان آبجکت‌ها وجود داشت، ما پلتفرمی را برای جاگذاری کوسن‌ها ایجاد کردیم که ضمن سادگی، سطح عظیمی از مجموعه را متعلق به خود کرده و در واقع بستری ساده با حضور آرایه‌هایی با رنگ های متنوع که از تمام نقاط قابل مشاهده بود ایجاد کند. این جداره قسمت‌های خدماتی مثل آبدارخانه، انبار و سرویس بهداشتی را در پشت خود جای داد.

در این پروژه سعی شد با یکپارچه‌سازی فضا از سویی امکان هر گونه بازتعریف جدید برای چیدمان‌ها در آینده فراهم کنیم و از طرفی امکان انجام تعاملات اجتماعی و اتفاقات فرهنگی را با توجه به علاقه‌مندی مدیران مجموعه جهت فرهنگ سازی در مواقع مختلف فراهم کرده باشیم.

معماری معاصر ایران: تجاری

_______________________________________

نام پروژه: نمایشگاه مبلمان و اثاثیه رست شعبه تهران
عملکرد: نمایشگاه
شرکت: دفتر طراحی وارتا و همکاران
معماران اصلی: محمد وارسته، رزا تبادار
همکاران طراحی: هاله شیبانی، عرفان نظامی
کارفرما: مبلمان رست، حبیب قربانی
مجری: عرفان نظامی
نورپردازیی: عرفان نظامی، محمد وارسته
آدرس پروژ: تهران، خیابان شیخ بهایی
زیربنا: 600 مترمربع
تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: 1399
عکاس پروژه: حمید کرمی
گرافیک: پیمان تحقیقی
وبسایت: www.vartaoffice.com
ایمیل: varasteh.mohamad.ar@gmail.com
اینستاگرام: VARTA_OFFICE

مدارک فنی