ساختمان مسکونی اِدِن، اثر افشین خسرویان، دفتر معماری افشین خسرویان و همکاران

پروژه آپارتمان مسکونی ادن در حالی وارد مرحله ایده‌پردازی و طراحی گردید که معماری شهر قویا تحت‌تاثیر جریان فکری پروژه‌های به اصطلاح “نما رومی” و یا ترکیب‌بندی المان‌های کلاسیک قرار گرفته بود-با توجه به قشر ساکن و همچنین قیمت منطقه‌ای ملک، استفاده از چنین نمونه‌هایی به صورت کاملا رقابتی در جریان است-قدم اول تغییر دیدگاه به سوی معماری دغدغه‌مدار امروزی بود، چنانکه هم نگرانی‌های فکری کارفرما را مورد توجه قرار دهد و در عین حال از ساختار یک معماری معتبر عدول نکند.
یکی از دغدغه‌های امروز معماری در کنار مسائل عدیده ذیربط، مباحث فرهنگی است که نمود آن را در شهر مذهبی مشهد از دیگر نقاط کشور بیشتر مشاهده می‌کنیم که بدلیل ایجاد محرمیت متاسفانه پنجره بناهای مسکونی توسط پرده‌های گاها سه لایه باید بسته باشد که این امر موجب صدمات روحی و روانی به بهره‌بردار و همچنین فضای معماری است. تیم طراحی این پروژه سعی بر این داشت تدبیری بیندیشد تا فضاهایی را در خانه شکل دهد که مشکل این پرده‌ها که غالبا مانع بهره بردن از نور و چشم‌اندازهای خارجی پروژه‌های بلند مرتبه‌تر مسکونی است را برطرف سازد. در این بنا تراس‌ها، بخش‌هایی از نشیمن و همچنین حمام‌های شیشه ای در 6 طبقه که در نمای اصلی پروژه قرار گرفته‌اند، بار این تفکر را به دوش می‌کشند چنان‌که با بازی نور و سایه و پر و خالی تیغه‌های عمودی طرح، بدون اشراف از سمت واحدهای مشرف به بنا، منظر کوهستان‌های جنوب‌شهر مشهد را به درون خانه می‌آورد و در طول روز شاهد رقص و تلالو نور و آفتاب در فضاهای داخلی هستیم که حس زنده بودن را به جان بنا تزریق می‌کند. تراس‌های کاربردی در مرز آشپزخانه و نمای اصلی قرار گرفتند که در تعریف پروژه به جای کاربری انبارگونه متداول در بدنه ساختمان‌های کنونی، به فضایی نیمه خصوصی برای تعامل و بهره‌مندی از محرک‌های طبیعی چون نور و آفتاب، باد، بو و غیره تبدیل گردید. این تعامل بصری در دیواره معبر اصلی و ورودی ساختمان نیز با یک محور سبز که از پیاده‌رو تا انتهای پروژه در فضای باز، نیمه‌باز و بسته به ترتیب تعاریف متفاوتی به خود می‌گیرد نیز برقرار می‌باشد. این سبزینگی از همکف آغاز و در فضاهای مختلفی از پروژه در مقطع ادامه می‌یابد.
چالش دیگر، رعایت ضابطه شهرسازی 45 درجه با همسایه‌های جانبی بوده که به علت استفاده از ماکزیمم فضای قابل ساخت با آن مواجه بودیم. توده‌های شکل گرفته در این حریم فرضی علاوه بر اثر بخشی بر پویایی‌نما، پاسخ مناسبی به این چالش در نظر گرفته شد. در آخر به جهت کاهش جدی هزینه، از برش‌های ریزسنگ در قواره آجرهای سنتی استفاده شده است که قرار گرفتن این مصالح در کنار چوب، صمیمیت بیشتری به پروژه بخشیده است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

___________________________       

نام پروژه: ساختمان مسکونی ادن
عملکرد ساختمان: مسکونی
معماران اصلی: افشین خسرویان
کارفرما: مجید اسدی، نوید اسدی
همکاران طراحی: نفیسه شجاع، ادیب ذبیحی، نیلوفر شجاع، محدثه حسنی
تهیه نقشه های فاز 2: نیلوفر شجاع
آدرس پروژه: مشهد، خیابان احمد آباد، بلوار ابوذر غفاری، ابوذر غفاری 11، پلاک 103
مساحت/زیربنا: 2800 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: شش طبقه مسکونی به انضمام لابی عمومی- سالن ورزشی و چندمنظوره- سونای خشک و تر عمومی در همکف و تامین 2 جای پارک برای هر واحد در زیرزمین
طراحی و دکوراسیون داخلی: نفیسه شجاع، نیلوفر شجاع، محدثه حسنی
مشاوران و اجرای نورپردازی: محمدرضا زرین خو
اجرای پروژه: رضا حسینی، فرهاد وفایی باقری
طراحی سازه: هومن موحد اول
نوع سازه: فلزی با دیوار برشی بتنی
طراحی تأسیسات: مهدی پزشکی راد، محمد تقی غنی زاده
نوع تأسیسات سرمایش: چیلر و فن کویل سقفی و زمینی- گرمایش متورخانه مرکزی شامل بویلر و پمپ گرانفوس
هوشمند سازی: محمدرضا زرین خو
سرپرست کارگاه: امیر حسین قاسمی
نظارت پروژه: افشین خسرویان
تاریخ طراحی: 1394 تا 1395
تاریخ شروع ساخت: 1394
تاریخ پایان ساخت: 1397
عکاسی پروژه: مهدی وقاری
مشاور رسانه‌ای: مهناز دولت آبادی
مشاور مبانی فکری: تمامی همکاران در دفتر فراطرح
مشاور گرافیک: نیلوفر شجاع
بودجه‌ی کل: 70000000000 ریال
جوایز کسب شده توسط پروژه:
1) منتخب مرحله نیمه نهایی جایزه معمار 97

این پروژه اثری است از افشین خسرویان و همکاران
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار افشین خسرویان و همکاران در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!
ساختمان مسکونی سالاریه، اثر مرتضی علی نیا مقدم، حمید بابایی، دفتر معماری هرم