ساختمان امدادگران

اثر محسن تاج‌الدین

ساختمان چند عملکردی امدادگران با توجه به موقعیت خاص و مقیاس پروژه در جداره بزرگراه رسالت ویژگی‌های یک بنای شاخص به عنوان یک المان شهری و پاسخگو به نیاز مخاطبان با کاربری‌های متفاوت را داراست. با توجه به اینکه در بدنه‌ی بزرگراه رسالت عناصر شاخص عینی و ذهنی که قابلیت ظهور در نقش نقطه عطف و نشانه را داشته باشند وجود ندارد، این پروژه با بار فرهنگی و هویتی خاص خود فرصتی است برای اضافه کردن نقطه عطفی هویت‌ساز به بزرگراه رسالت که علاوه بر شاخص بودن در مقیاس شهری و نوع معماری آن، با کاربری‌های متفاوت خود می‌تواند مکانی برای شکل گیری روابط اجتماعی شهروندان و برآوردن نیازهای اقشار مختلف جامعه نیز باشد.
از ویژگی‌های معماری این ساختمان می‌توان به نمایش هویت ایرانی-اسلامی در آن اشاره کرد. اکثر آرایه‌های به‌کاررفته در معماری ایرانی-اسلامی از نوعی هندسه و تناسبات هم به صورت نمایان و هم به صورت پنهان در درون خود بهره برده‌اند؛ همچنین این بنا علاوه بر ایفای نقش در مقیاس فرا منطقه‌ای،احترام به بافت و خط آسمان محیط پیرامونی خود را حفظ نموده است.
طراحی معماری
این پروژه با توجه به موقعیت جغرافیایی و موقعیت شهری خود، با توجه به 3 مقیاس مختلف طراحی گردیده است:
– مقیاس محلی (small scale)
– مقیاس منطقه ای (medium scale)
– مقیاس شهری (large scale)
حجم کلی ساختمان، به تناسب قرارگیری کاربری‌های آن، به صورت سه حجم مجزا در نظر گرفته شده است. در فرآیند طراحی، پایین‌ترین بخش ساختمان (بخش فرهنگی-مذهبی) با توجه به ارتباط از فاصله نزدیک با بیننده، جزئیات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و توجه به این جزئیات از اصلی‌ترین رویکردهای طراحی این بخش می‌باشد. بر این اساس بخش پایینی، به مثابه حجمی صلب است که با استفاده از قوس‌های ایرانی-اسلامی، بریده شده است و از این طریق عناصر اصلی عملکردی از قبیل ورودی‌ها تعریف می‌گردد. به صورت کلی این قسمت در مقیاس محلی ( small scale ) تعریف و طراحی و اجرا گردیده است. بخش دوم، حجم مکعبی بالای ساختمان است که با توجه به ارتفاع زیاد آن، شاخص این مجموعه در مقیاس شهری ( large scale ) به حساب می‌آید. این قسمت، که عمدتا بخش درمانی را شامل می‌شود به دلیل نحوه استفاده متفاوت از نقوش ایرانی-اسامی، ساختمان را هم از منظر شهری و هم از منظر معماری، در بدنه بزرگراه رسالت شاخص کرده است. هندسه ایرانی-اسلامی دارای تنوع بسیاری است و تیم طراح تلاش کرده است تمرکز خود را بر روی ساده‌سازی روند اجرای این هندسه بگذارد. طراحی این قسمت از ساختمان، این ویژگی را داراست که می‌تواند به صورت صنعتی، prefabricate و در محل نصب شود. این مسئله باعث شده است هزینه‌های اجرایی در مقایسه با ساختمانهای مشابه خود کاهش پیدا کند. نمای هندسه ایرانی-اسامی صرفا از دو ماژول مثلث قائمالزاویه تشکیل شده است؛ که از کنار هم قرارگرفتن این ماژول‌ها، در نهایت یک هندسه ایرانی برای بیننده تداعی می‌گردد. به دلیل نوع خاص کاربران و مراجعه کنندگان طبقه سوم (بخش مددکاری)، تلاش شد که فضایی متفاوت ایجاد شود تا مددجویان و نیازمندان مراجعه کننده به این بخش، تجربه فضایی خوشایندی داشته باشند. در این طبقه یک ایوان به سبک رواق ایرانی با یک ردیف طاق و قوس (بدون جزئیات) در شمال ساختمان احداث شده است. این رواق از طریق دو دهانه به سمت یک فضای باز که بام سبز طبقه سوم ساختمان نیز به حساب می آید، باز می شود.

معماری معاصر ایران: عمومی

_______________________________________

نام پروژه: ساختمان چند عملکردی امدادگران
کاربری: مذهبی ، درمانی ، خیریه
دفتر طراحی: CHALLENGE STUDIO
معماراصلی: محسن تاجالدین
تیم طراحی: المیرا شیروانی – علی شیخالاسامی – دلارام دیدهوری – امیر رنجبر – فرناز حرمتی
– احسان کریمی – مرجان میرخشتی – پریسا پیمان – صفا مشایخی – احمد هاشمی – کیوان
علی محمدی – هانا خادمی – علیرضا موحدی
موقعیت پروژه: بزرگراه رسالت-شرق، حدفاصل بزرگراه صیاد شیرازی و بزرگراه امام علی، جنب
پارک اقاقیا
مساحت زمین: 850 مترمربع
زیربنا: 8500 مترمربع
تعداد طبقات: 13 طبقه ( 4 طبقه زیر زمین و 9 طبقه روی زمین)
آغاز: 1394
پایان: 1397
سازنده: محمد باقر محمودآبادی
سازه: شهاب الدین زارع
تاسیسات مکانیکی: احمد اکبرزاده
تاسیسات الکتریکی: مهرداد عارف
عکاسی پروژه: علی دقیق – محسن تاج الدین – منصور فروزش – حمید عطاران – رایکا منظم
وبسایت: www.challenge-studio.ir
اینستاگرام: challenge_architecture_studio

مدارک فنی

ساختمان مسکونی نشاط اثر حسین داوری و نسیم ابراهیمی