خانه رهنما، اثر ایمان امین لاری، ایرج کلانتری، مهندسان مشاور باوند و خانه طرح 

فینالیست در دسته مسکونی – ویلا در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

این ساختمان در زمینی به ابعاد 20* 50 متر، مابین یک کوچه اصلی و یک کوچه بن بست در خیابان نظر غربی واقع شده است و از هر دو طرف دسترسی به ملک وجود دارد. طراحی پلان و حجم این بنا توسط مهندس ایرج کلانتری (دفتر معماری باوند) صورت گرفته است. بنا بر نقطه نظر کارفرما که معماری داخلی، همانند طراحی سازه ، کاری تخصصی است و باید دور از سلیقه شخصی و به صورت حرفه ای به آن پرداخت؛ طراحی داخلی آن به دفتر معماری ایمان امین لاری واگذار شد.
هر واحد معماری با در نظر گرفتن ویژگی های محیطی منطقه ،سبک و سلیقه خاص هر مشتری طراحی می شود. در این پروژه نیز بنا بر سبک زندگی مینیمال و تعریف کارفرما از خانه به عنوان “خانه ای امن و ساده” در طراحی آن، ایده “فضایی مینیمال” الهام بخش طراحی گردید. رنگ سفید به عنوان سمبل معماری مینیمال و رنگ غالب فضاها در نظر گرفته شد تا زمینه ای باشد برای قاب پنجره ها که می توان آنها را به تابلوهای چهار فصل و متغیر تشبیه کرد که طبیعت را به درون فضا می کشاند . در این میان حضور افراد و نوع و رنگ پوشش آنها است که در این مکان، محیط را تعریف می کند. از این ایده در اتاق کار نیز استفاده شده بدنه هایی سفید با کتاب خانه ای شیشه ای که حس تعلیق داشته و رنگ کتابها است که فضا را تعریف و فعال می کند. این ایده سبب به وجود آمدن یکی از برجسته ترین ویژگی های این پروژه که همان هماهنگی و پیوستگی بیرون و درون است، گردید. استفاده از رنگ سفید همچنین امکان ایجاد تنوع فضایی با تغییر رنگ نور فضاها را می دهد و فضاهایی با تم های رنگی متنوع ایجاد می کند. در ادامه این ایده، کف سازی ساختمان به صورت یک کف یکپارچه و یکدست از جنس چوب سفید در نظر گرفته شد که علاوه بر هماهمنگی با کلیت فضا، به خاطر حس چوب فضا را تا حدودی گرم کند. درهای این پروژه نیز ازمعماری مینیمال بهره برده و با ایجاد یک شیار افقی در نیمه پایینی در، طراح موفق به ایجاد شیاری از نور را جلوی در شد که نشان دهنده حضور فرد و استفاده ازآن فضا است. در سرویس های بهداشتی نیز به جای آنکه بدنه ها با استفاده از رنگ های متنوع در داخل تقسیم بندی شوند، تنها با مات و براق شدن متریال های استفاده شده در آن، تقسیم بندی شده اند.
از دیگرچالش ها درفرآیند طراحی، تأمین نور طبیعی بود که معمار از طریق ایجاد فضای خالی ما بین دو حجم اصلی، آن را تأمین کرد.این عامل ، امکان ایجاد پنجره های بزرگ و افزایش میزان دید را فراهم می کرد. معماری داخلی هم از این ایده بهره گرفته و آن را ادامه داد تا جایی که فضای ورزشی که در طبقه همکف قرار گرفته از دو طرف با بدنه های شفاف با حیاط در ارتباط بوده، وجه سوم آن نیز آینه در نظر گرفته شده تا فرد خود را در میان فضای سبز بیرون حس کند. نوع نورپردازی داخلی به صورت نورغیر مستقیم و بدون وجود منابع نور قابل رویت است. همچنین تلاش طراح بر آن بوده که تا جای ممکن از نور طبیعی بهره گیرد برای مثال جهت تأمین نور راهروی پایین، لبه سقف از دیواره اصلی فاصله دارد تا پرتوهای نور از نورگیر سقفی به درون نفوذ کند. در نور÷ردازی نیز سعی بر آن بوده است تا فضا ها معلق دیده شود و اتصال دیوار به سقف ها و کف ها با نور باشد نه با قرنیز و ابزار.
از دیگر نقاط عطف در فضای داخلی می توان به جزیره مشکی رنگ در میان فضای آشپزخانه اشاره کرد که هم به عنوان میز کار و هم عنصری برای متعادل کردن رنگ فضاها طراحی شده است.
در نهایت عناصری مانند یک لوستر قدیمی و صندلی که متعلق به پدر کارفرما بوده به فضا اضافه شده تا خاطره انگیزی و حس نوستالژیک ایجاد کند.

معماری معاصر ایران: مسکونی، طراحی داخلی

____________________________________          

نام پروژه: خانه رهنما
عملکرد: مسکونی ویلایی
معماران اصلی: ایمان امین لاری، ایرج کلانتری
کارفرما: فرهادرهنما
همکاران طراحی: آریا خرمیان
آدرس پروژه: اصفهان، نظر غربی
مساحت/زیربنا: 708مترمربع
طراحی و دکوراسیون داخلی: ایمان امین لاری
همکاران طراحی و دکوراسیون داخلی: آریا خرمیان
اجرای پروژه: ایمان امین لاری، جمشید پیرزاده، شهرام سری
نوع سازه: سازه فلزی
نوع تأسیسات: چیلر مرکزی
نظارت پروژه: ایمان امین لاری
تاریخ طراحی: مهر 91
تاریخ شروع ساخت: آبان 91
تاریخ پایان ساخت: فروردین 95
عکاسی پروژه: فرشید نصرآبادی

این پروژه اثری است از مهندسان مشاور باوند و خانه طرح
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار مهندسان مشاور باوند و خانه طرح در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!
میز ژیله مو، اثر مجید احمدی خوشبخت