جورج نلسن
George Nelson
ایالات متّحد | معمار، طرّاح محصولات و طرّاح مبلمان

1908 تولّد در هارتْفورد، کانِتیکِت
1931 از دانشگاه یِیْل در رشته‌ی معماری فارغ‌التّحصیل می‌شود
1932 در آکادمیِ امریکایی رُم به تحصیل می‌پردازد
1935 ویراستار مجلّه‌ی آرکیتکچرال فُروم می‌شود
1942 تدریس در دانشگاه کُلمبیا، نیویورک
1945 با کمپانی تولیدکننده‌ی مبلمان، هرمان میلر، همکاری می‌کند (سرپرست گروه طرّاحی کمپانی از 1946 تا 1965)
1947 دفتر معماری و طرّاحی خود را در نیویورک تأسیس می‌کند
1957 انتشار کتاب مسائل طرّاحی
1964 چندین پاویون را برای نمایشگاه جهانی نیویورک طرّاحی می‌کند
1983 نمایشگاه طرّاحی از سال 1845 را در موزه‌ی هُنر فیلادلفیا برنامه‌ریزی می‌کند
1986 وفات در نیویورک
محصولات
1945 سیستم قفسه‌ی دیواره‌ی ذخیره‌
1946 نیمکت پلتْفُرم
1947 ساعتهای دیواری کایْت و سان‌بِرْسْت
1949 ساعتهای دیواری چشم و اتمی
1952 چراغ آویز حباب
1954 مجموعه‌ی مبلمان اداری گروه قاب‌فولادی
1956 کاناپه‌ی مارش‌مِلو؛ صندلی دَف؛ صندلی نارگیلی
1958 سیستم ذخیره‌ی جامع
1969 سیستم مبلمان اداری اکشن آفیس (به همراه رابرت پراپْست)
1946 کاناپه‌ی فلاخن
1968 ماشین تایپ برای کمپانی اُلیوِتّی
1975 میز عسلی میز سینی

جورج نلسن مدرک معماری خود را از دانشگاه یِیْل دریافت کرد و سپس به مطالعه‌ی هُنرهای زیبا پرداخت. هنوز کارِ پایان‌نامه‌‌اش را در دانشگاه کاتولیک ؤاشینگتن شروع نکرده بود که جایزه‌ی معماری رُم نصیبش شد. نلسن از استعداد خلاقه‌ی فوق‌العادّه‌ای برخوردار بود. او منتقدی بسیار ارجمند، نویسنده‌ای تأثیرگذار و نیز مفسّری معتبر در مجلات طرّاحی بود. وقتی هنوز باوری مستحکم و خوشبینانه در مورد «پیشرفت» وجود داشت، چندین پاویون برای نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1964 طرّاحی کرد. نلسن تعریفی بلندپروازانه از «طرّاحی خوب» ارائه کرد؛ او گفت روحِ بشر این توانایی را دارد که از حدود خود فراتر برود ــ و این دقیقاً همان کاری بود که خودش انجام داد. سیستم قفسه‌ی دیواره‌ی ذخیره‌ که در سال 1945 طرّاحی کرد، که از آن به عنوان پارتیشن نیز می‌توان استفاده کرد، انقلابی در فضاهای دفاتر کار ایجاد کرد و آنقدر هیجان‌انگیز بود که کمپانی معروف سازنده‌ی مبلمان، هرمان میلر، مشتاق شد با این طرّاح مبتکر همکاری کند. نلسن با کمک طرّاحان جوان، چارلز ایمز و الکساندر جِرارْد، تصویر جدید و بسیار خلاقانه‌ی هرمان میلر را خلق کرد. او از 1946 تا 1965 سرپرست گروه طرّاحی کمپانی بود.
اگرچه تخصّص نلسن در سیستمهای ذخیره و بسته‌بندی بود، طرّاحیهای قابل توجّهی در زمینه‌های دیگر نیز انجام داد. یکی از آثار کلاسیک او کاناپه‌ی مارش‌مِلو متعلّق به دهه‌ی 50 است، که از نمونه‌های اوّلیه‌ی طرّاحی پاپ به شمار می‌رود. مَسندِ آن از هجده کوسن گِرد تشکیل شده، درست مانند کوسنهایی که نوعاً در صندلیهای بار استفاده می‌شود. ساعت دیواری اتمی ترکیبی ظریف از سمبلیسم و سادگی دوران مُدرن بود. کُره‌هایی که ساعتها را نشان می‌دهند، نماینده‌ی اتمها هستند ــ استعاره‌ای مؤثّر و قوی از دورانی که اعتقادی راسخ به پیشرفت تکنولوژیک داشت. آثار نلسن غالباً بیانیه‌هایی استعاری هستند: برای مثال صندلی نارگیلی، با فُرم پوسته‌ای جذّابش، فقط برای راحتی طرّاحی نشده بود؛ می‌توان آن را ارجاعی دانست به شیوه‌ی زندگی کمترْ رسمی‌ای که در اواخر دهه‌ی 50 مقبولیّت عام می‌یافت. نلسن رویکرد چندرشته‌ای‌اش در اواخر دهه‌ی 1960 و، به همراه رابرت پراپْست، سیستم مبلمان اداری اکشن آفیس را تکمیل کرد، که خیلی زود در همه‌ی دفاتر پیشروی ایالات متّحد دیده می‌شد.