باغ گیاه شناسی تایوان، اثر Delugan Meissl Associated Architects

باغ گیاه شناسی تایوان

این پروژه با هدف تبدیل منطقه‌ی سابق معدن زغال سنگ به پارک آغاز شد، که نه تنها الگویی برای طراحی منظر در چین است، بلکه شامل زیرساخت‌های ساختمانی است که می‌تواند برای تحقیق،دسترسی و اطلاعات مردم در مورد اکوسیستم‌های طبیعی و ارائه‌ی آنها به مردم مورد استفاده قرار گیرد. به لحاظ سیاسی، نیاز به ایجاد مناطق تفریحی با کیفیت بالا در یا نزدیک شهرها و یافتن راه‌هایی برای کنترل تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، اساس تعریف برنامه فضایی این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

هدف از طراحی این مجموعه، نه تنها ایجاد خود پارک بلکه ساختن یک ساختمان ورودی مرکزی با یک موزه‌ی طبیعت و امکانات اداری، سه گلخانه، یک رستوران، یک موزه‌ی بونسای و یک مرکز تحقیقاتی مرتبط با یک کتابخانه و محل اقامت کارکنان است. مرکز ساختمان‌ها  که بسیار دقیق با توپوگرافی زمینه هماهنگ و جانمایی شده‌اند، شامل سه گلخانه است که به صورت سه گنبد مشبک چوبی نیم‌کره‌ای ساخته شده است. احداث این گلخانه‌ها مستلزم داشتن دانش فنی در زمینه‌های طراحی انرژی، عملکرد حرارتی، یکپارچگی سازه، مونتاژ و غیره است. یکی از گنبدها با دهانه‌ی بیش از 90 متر، از بزرگترین سازه‌های مشبک چوبی در سراسر جهان است. هر سه گنبد از تیرهای چوبی دو لایه منحنی تشکیل شده است که در دو یا سه لایه متقاطع چیده شده‌اند. گنبدها با شیشه‌های دو‌جداره پوشانده شده‌اند که برخی از آنها شامل پنجره‌های باز شونده است.

تیرهای اصلی سازه‌های چوبی که از بالا به صدف شباهت دارند، امکان  بهره‌وری از انرژی خورشیدی را فراهم می‌کنند. آگاهی دقیق از شرایط آب و هوایی محلی، نیازهای حرارتی داخل سازه و کارایی ساختاری و در دسترس بودن منابع ساختمانی مناسب، پارامترهای کلیدی برای به حداقل رساندن موفقیت‌آمیز ردپای شرایط اقلیمی نامناسب بودند. تصمیم اولیه DMAA بر استفاده از چوب در این پروژه علاوه بر امکان اجرایی با کیفیت بالا، امکان ایجاد مجموعه‌ای غنی از ارتباطات تاریخی را فراهم می‌کند. ساختمان ورودی که از طریق یک حیاط بزرگ به آن امکان دسترسی وجود دارد، بازدیدکنندگان را از طریق یک پله، به تراس بزرگ پشت بام هدایت می‌کند که از آنجا می‌توانند بر کل پارک نظارت داشته باشند و از وضعیت آن به عنوان رابط بین معماری و منظر آگاه شوند. سکویی در بالای سطح آب، بازدیدکنندگان را به سمت سه گلخانه در باغ‌های گیاه‌شناسی هدایت می‌کند. تراس‌های موزه بونسای که در دایره‌های متحدالمرکز قرار گرفته‌اند، چارچوب ساختاری را برای ارائه‌ی دقیق جنبه‌ی باستانی شرق دور در هنر باغ‌سازی ارائه می‌دهد. درست مانند گنبدهای گلخانه‌ها، موزه بونسای نیز با توپوگرافی زمینه هماهنگ شده است.

این مرکز تحقیقاتی شامل آزمایشگاه‌ها، استودیوها، ساختمان‌های اداری، کارگاه‌ها، اتاق‌های جلسات، سالن‌های اجتماعات و کتابخانه است و به تعدادی غرفه در اندازه‌های مختلف تقسیم شده است که توسط یک بلوک متصل مشترک در سطح همکف به هم متصل شده‌اند. بیان تندیس‌وار کانسپت کلی، بازخوانی سازه‌های سقفی چوبی سنتی چینی است. رستوران و چای‌خانه نمونه کاملی از این بازخوانی و تفسیر مجدد است. ارتباط مداوم بین معماری داخل و خارج و معماری و منظر در مدل‌سازی تندیسی منظر پارک منعکس می‌شود که به طور ارگانیک با زیرساخت‌های ساخته شده ادغام می‌شود.

معماری معاصر جهان: تحقیقاتی

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: باغ گیاه‌شناسی تایوان

معماران اصلی:

Delugan Meissl Associated Architects

معماران منظر:

Valentien+Valentien Landschaftsarchitekten und Stadtplaner SRL

مهندسان سازه:

Bollinger + Grohmann Ingenieure, StructureCraft

عکاس:

CreatAR

مساحت: 54600 مترمربع

سال ساخت: 2021

مدارک فنی