ایستگاه مترو کاناری وارف
فاستر و شرکا
انگلیس، لندن، 1999

ایستگاه مترو جدید ساخته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شده به وسیله‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی فاستر و شرکا، در پای برج زیبا و شاخص کاناری وارف، و به ارتفاعی معادل همان برج در زیر زمین، در سطح خیابان به صورت سه سایبان بیضی‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شکل خوش‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ساخت به چشم می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آید. این سایبان‌ها که در میان باغ محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کاری‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی جدیدی واقع شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند، در حکم ورودی‌هایی نسبتاً تودار و اسرارآمیز به ایستگاهی هستند که در هرلحظه می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­تواند پذیرای 000/100 مسافر باشد و تناسب‌های فضاهای درونی آن، در حد واندازه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های کلیساهای جامع هستند. ردیف ستون‌های بتنی که محور بتنی مرکزی را نگه داشته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند و تویزه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­های طاق‌های سقف را قطع می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­کنند، در «صحن» محوطه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی فروش بلیت، عنصر غالب به شمار می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­آیند. ستون‌هایی که از کف سکوهای پایین در کل ارتفاع 27 متری ساختمان افراشته شده‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند، با احتساب جابه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­جایی تفاضلی میان خودشان و حجم فوقانی، به ورقهای زیرسری مکانیکی بزرگی منتهی می‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­شوند. کیفیت مطلوب مصالح، از جمله شیشه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ی سایبان و اسکلت فولاد ضدزنگ آن، در فضای داخلی نیز رعایت شده است، فقط در اینجا مصالح به صورت جدا از هم به کار رفته‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­اند تا مکمل کیفیت خام، ولی خوب بتن باشند و فضایی مدرن، و در عین حال غارمانند به وجود آورند. ایستگاه با سالن‌های وسیع، آسانسورها و پله‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­برقیهای پرشمار و میزان بالای شفافیت بصری میان طبقات، نیاز بسیار اندکی به نشانه‌‌‌­­‌­­‌‌­­‌­­ها و تابلوهای راهنما دارد.

مدارک فنی