پایگاه خبری هنرمعماری آنلاین

امیرحسین اشعری2023-10-23T08:57:57+03:30

امیرحسین اشعری


AmirHossein Ashari

امیرحسین اشعری معمار، طراح داخلی و هنرمند از شخصیت‌های با اخلاق حرفه‌ای، تاثیر گذار در معماری شیراز و ایران است که توانسته است با پشتکار خلاقیت و تعامل با کارفرما در چند سال گذشته پله‌های طرقی و ارتقا معماری و طراحی داخلی ایران را به پیش ببرد. پروژه‌های امیرحسین اشعری جوایز بسیار زیادی را از آن خود کرده‌اند وی که متولد شیراز است تحصیلات خود را از کودکی تا اوایل متوسطه در تهران، دوره متوسطه شیراز. کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شیراز و دکتری معماری در دانشگاه آزاد تهران مرکز گذرانده است.
از علاقه مندی های وی به جز معماری و طراحی داخلی به صورت حرفه‌ای می‌توان به نقاشی و مجسمه سازی و طراحی آبجکت نام برد. در ادامه به مصاحبه‌ی تحریری هنرمعماری با امیرحسین اشعری می‌پردازیم.

چطور کار به اینجا رسید؟ مسیر معماری شما تا امروز 

در دهه‌ی اول زندگی حرفه ای بیشتر صرف تدریس در دانشگاه‌های مختلف معماری شد، سپس برای تمرکز روی پروژه‌های فکری دفتر شخصی خودم را تاسیس کردم و مشغول به فعالیت در این حوزه شدم.

چرا معماری مهم است؟

فارغ از اینکه معماری به عنوان یکی از ماناترین آثار انسان هاست، در زندگی و کم و کیف آن نقش دارد. همه ما در یک فضایی پرورش یافتیم و تجارب و تصاویر ذهنی برای ما شکل گرفته که بر شخصیت ما تاثیر گذاشته . فضای معماری بستر رفع نیاز ها و گاهی براورده کردن ارزوهای فردی و جمعی ماست .

تاثیرگذاری کدام یک از معماران معاصر ایران و همچنین جهان بر روی کار و خط فکری و معماری شما ؟ و چرا

پیتر زومتور به دلیل نوع نگاهی که به معماری دارد.

روند طراحی شما از ایده تا اجرا و ارتباط با کارفرما و ایده ها و خواسته های وی چگونه است؟

با توجه به پروژه های مختلف، تا حدودی متفاوت است. برخی بیشتر فرآیند خود را در دفتر طی می کند و گاهی برخی از پروژه ها به صورت اتود در محل و یا به صورت مشارکتی پیش می رود. اگر بخواهیم یک روند غالب را بگوییم (که آن هم باز در برخی از پروژه ها ممکن با ترتیب یا تغییراتی همراه باشد) شاید بدین صورت است:
ابتدا آشنایی با کارفرما و بازدید از سایت (حضور پیدا کردن در محل) ، بعد سعی می کنیم از خواسته های کارفرما، اهداف، پتانسل ها و یا محدودیت های پروژه اطلاع پیدا کنیم و درک لازم ایجاد شود. سپس بر اساس اطلاعات ورودی، مطالعات رو شروع می کنیم. معمولا سوالات زیادی بوجود می آید و سعی می کنیم مسئله را مجددا بر اساس جمع بندی خودمان دوباره باز تعریف کنیم. خواسته و دغدغه های اصلی مسئله را مشخص می کنیم تا جایی که برای ما کلیدواژه های اصلی را تعریف کند. این کلیدواژه ها می توانند معیارهای ارزیابی موفقیت مان را در طراحی تعریف کنند. بر اساس نتایج و نگرش جدیدمان، طراحی رو شروع می کنیم. در زمان ایده پردازی، سعی می کنیم معمولا به صورت گروهی، ایده های بسیاری را آزادانه ارائه کنیم؛ به صورت دستی یا مدلسازی شده یا گاهی ماکت کمک می کند. آن ها را بر اساس نزدیکی به کلیدواژه ها و معیارهایمان ارزیابی می کنیم. آلترناتیوهای نهایی را با کارفرما چک می کنیم تا گزینه نهایی انتخاب شود. ایده و کانسپت نهایی برای تکمیل تر شدن به سمت اجرایی شدن پیش خواهد رفت. بخشی از مسیر طراحی به صورت هم فکری و گروهی پیش می ورد و بخش های زیادی هم با توجه به مهارت های متفاوت همکاران، به افراد خاص سپرده می شود.
نظرات کارفرما از شروع تا پایان پروژه دیده می شوند و نقش او در تصمیم نهایی مهم است. اما میزان پذیرش مشارکت او در طراحی بستگی به نوع برخورد کارفرما دارد و اینکه آیا نظرات او سازنده است یا خیر .

در کدامیک از پروژه‌های خودتان توانسته‌­اید به ایده‌ها و معماری خودتان برسید؟

پاویونPAUSE (درنگ)

راهکارهای ارتقای معماری ایران، مسئله آموزش عالی و کاربردی و عملی در حین تحصیل و همچنین حضور دانشجویان در دفاتر کار معماری؟  

مسئله خیلی گسترده و به عوامل زیادی ازمقیاس جز تا کل (شرایط جامعه) وابسته است. مهم ترین مسئله در بحث آموزش، شیوه جذب دانشجویان معماری است که هم اکنون بسیار بیشتر از ظرفیت واقعی کشور و استان ها است و مشکلات اشباع فارغ التحصیلان این حوزه روز به روز بیشتر می شود. مشکلات سخت افزار و نرم افزاری دانشگاه ها مانند برنامه دروس، اساتید، امکانات این حوزه هم قابل تامل است و جای بحث و اصلاح دارد. بحث ضوابط ساخت و ساز هم مهم است.

چگونگی هر چه بیشتر ارتباط معماری و مردم، ( معماری و طراحی داخلی )
پیشنهاد و راهکارهای آگاهی­بخشی، جریان­سازی و تاثیر­گذاری هر چه بیشتر روی مردم عزیز کشور، کارفرمایان، سرمایه‌­گذاران، دفاتر معماری و همچنین مسئولین مربوطه در معماری، شهرسازی ، طراحی داخلی و همچنین در مورد حفظ و مرمت و احیا بناهای تاریخی و معاصر ایران  و حرکت های اساسی در این حوزه ی بسیار مهم؟  

حمایت و اهمیت به معماری اگر از بخش های دولتی، خصوصی و سرمایه داری شروع شود، تغییرات بنیادین تر خواهد بود. شاید اگر از ساخت پروژه های با کیفیت شهری و عمومی حمایت بیشتری شود و تجربه کاربران غنی تر باشد . در کنار آن آموزش ، فرهنگ سازی  و ضوابط موثر هم باشد، احتمالا بر سلیقه و تصمیم کارفرمایان هم تاثیر می  گذارد.

نظر شما و حرکت دفترتان در مورد پیشبرد  پروژه‌ها به سمت پایداری واقعی، زمینه‌گرا و معماری انسان دوستانه  در این سرزمین بزرگ به چه نحویست؟ آیا تاکنون پروژه‌های موفق در این زمینه داشته اید لطفا با ذکر و تکنیک‌های استفاده شده؟  و همچنین درمورد استفاده از متریال­‌های مختلف در پروژه ها بخصوص  آجر این متریال  سنتی  چه  در معماری و چه در طراحی داخلی را  بیان بفرمایید.

یکی از دغدغه های مهم همیشگی ما ، موضوع زمینه گرایی بوده و در پروژه ها به اشکال مختلف مثل احترام به بستر طبیعی، فرهنگی، اجتماعی یا کالبدی آن را دیده ایم و  سعی کرده ایم در پروژه مرور و یا تداعی شوند.

ما به پروژه های اجتماعی علاقه مند هستیم و سعی داریم در پروژه هایی که موضوع آن ، فضاهای عمومی است، امکان بوجودآمدن بیشترین تعاملات اجتماعی را فراهم کنیم و در این زمینه تجربه های متفاوتی مانند طراحی مجموعه سینمایی شهر آفتاب را در شهر شیراز داریم. در این پروژه رویکرد پایداری اجتماعی و اقتصادی را مد نظر داشتیم.

انسان دوستی در طراحی ابعاد مختلفی دارد. یکی از ابعاد آن بحث ایمنی، انعطاف پذیری فضا، ابعاد اجتماعی و اقتصادی فضا و … است. در کنار این ها ، تجربه کاربر و درک حواس او نیز برای ما مهم است . تلاش می کنیم متناسب با نیازهای مختلف فرد، در هر پروژه امکان تجربه  فضاهای خوب و متفاوت را فراهم کنیم. آجر میتواند به عنوان یک ابزار، در راستای اهدافمان کمک کننده باشد.

جایگاه طراحی و معماری داخلی کشور را چطور می‌دانید و نظرتان در مورد ارتقا هرچه بیشتر این رشته

در نگاه و آمار کلی، معماری داخلی کشور دچار سردرگمی است و دور از هرگونه پایداری زیست محیطی ، اجتماعی و اقتصادی می باشد. ولی در معدود پروژه هایی که توسط معماران دغدغه مند طراحی می شود، بسیار پیشرو و در جایگاه بالایی در سطح جهانی می تواند باشد.

 امیرحسین اشعری

متولد : شیراز ، 1356/1/15

سوابق تحصیلی:

کارشناسی ارشد : رشته مهندسی  معماری گرایش معماری  دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز ، فارغ التحصیل سال 1384

دکترا : رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ورودی 1393

سوابق تدریس:

  • هیئت علمی دانشگاه حافظ شیراز از سال 1388 تا کنون
  • مدیر گروه کارشناسی ارشد معماری و منظر ، مهندسی معماری و کارشناسی معماری داخلی در سال های مختلف
  • مدرس دانشگاه ها در سطح استان فارس و بوشهر از سال 1382 تا کنون

سوابق حرفه‌ای:

  • اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی
  • پایه یک نظارت و طراحی و پایه سه اجرا به شماره 00299-100-17 در تاریخ 26/10/1387
  • اخذ مجوز فعالیت دفتر مهندسی طراحی ساختمان به شماره 01182-0000001-17-5 در تاریخ 04/03/1388

سوابق پژوهشی:

مقالات ارسال شده به مجلات و کنگره ها :

  • چاپ مقاله با عنوان / جستاری در فضاهای تئاتر تجربی/ در ماهنامه تخصصی تئاتر صحنه، دی ماه 1384
  • چاپ مقاله با عنوان / شناسایی پتانسیل های نهفته اکولوژیکی رودخانه خشک شیراز با رویکردی جامع نگر به توسعه پایدار شهری (بخش نهراعظم)/ در همایش ملی فضاهای عمومی شهری پایدار، تهران، خرداد ماه 1392
  • چاپ مقاله با عنوان/ بررسی آسیب شناسانه المان های شهری شیراز (نمونه موردی محور دروازه قرآن – فلکه دانشجو)/در همایش ملی عناصر زیبا سازی شهری، شیراز، مهر ماه 1392
  • چاپ مقاله با عنوان / باز زنده سازی میدان توپخانه شیراز از منظر توسعه فضای شهری پایدار/ در کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، تبریز، آذر ماه 1392
  • چاپ مقاله با عنوان / چایگاه و نقش مساجد در هویت بخشی به ساختار شهری (نمونه موردی مسجد جامع عتیق شیراز)/ در کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، تبریز، آذر ماه 1392
  • The acceptance of the paper entitled [Mosque as sustainable model in Iranian traditional urban development: the case study of vakil Mosque in Shiraz]in ICSAUD: [International Conference on Sustainable Architecture and Urban Design] held on feb 2014, in Turkey
  • چاپ مقاله با عنوان / نقش اقلیم و فرهنگ بر حیاط مرکزی در خانه های سوریه/
  • چاپ مقاله با عنوان / تاثیر ایروانیان بر هویت شهر شیراز/
  • چاپ مقاله با عنوان / بررسی ویژگی های معماری مفهوم گرا در مقایسه با هنر مفهوم گرا در دوران معاصر/
  • چاپ مقاله با عنوان / جایگاه معماری در اشعار عرفانی حافظ/
  • چاپ مقاله با عنوان/ تاثیر مسابقات معماری بر معماری معاصر ایران/
  • چاپ مقاله با عنوان چالش در استراتژی های نائل به پایداری شهری در بافت تاریخی از تئوری تا عینیت (نمونه موردی مقایسه گذر هفت پیچ شیراز و محله جلفای اصفهان)

فعالیت فرهنگی:

نمایشگاه

  • شرکت در چهارمین نمایشگاه ابژه ،فرهنگسرای نیاوران تهران، دی 1400
  • شرکت در سومین رویداد پترنیتکچر،فرهنگسرای نیاوران تهران، شهریور 1400
  • برگزاری نمایشگاه آثار کروکی در نگارخانه وصال شیراز، مهر 1392
  • برگزاری چندین کارگاه طراحی و کروکی از سال 1384 تا به امروز

داوری

  • داوری نهمین جایزه ملی طراحی داخلی ایران معاصر 1400
  • داوری مسابقه ایستگاه اتوبوس درون شهری شیراز (شهرداری شیراز) 1400
  • داوری جایزه ملی خانه 1399
  • داوری مسابقه طراحی پاویون جلو ارگ کریمخان زند 1398
  • داوری مسابقه دانشجویی اتووود (سایت معماری اتووود) 1397
  • داوری مسابقه کروکی از روستای قلات، به مناسبت روز دانشجو، آذر ماه 1392
  • داوری مسابقه کروکی در تخت جمشید آبان ماه 1392
  • داوری مسابقه کروکی از دروازه قرآن آبان ماه 1391

افتخارات و جوایز گروه معماری اشعری و همکاران به ترتیب سال دریافت:

در سطح بین‌الملل:

  • رتبه سوم جایزه معماری آسیا 2A 2021 ، پروژه پلشهر در بخش آینده
  • فینالیست جایزه معماری آسیا 2A 2021 ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران (سینما توپوگرافی)  در بخش داخلی
  • فینالیست جایزه معماری آسیا 2A 2021 ، پروژه آپارتمان مسکونی شیمی گیاه (پشت و رو) در بخش بازسازی و مرمت
  • کاندید جایزه ساختمان سال 2120  ARCHDAILY، پروژه آپارتمان مسکونی شیمی گیاه (پشت و رو)
  • رتبه دوم جایزه معماری آسیا 2A 2020 ، پروژه میان گاه ( پل زندگی) در بخش آینده
  • رتبه نخست جایزه معماری خاورمیانه سال 2019 ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب در بخش فرهنگی
  • رتبه نخست جایزه معماری آسیا 2A 2019 ، پروژه کافه فردوسی در بخش داخلی
  • فینالیست جایزه معماری آسیا2A 2019، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب در بخش داخلی
  • فینالیست جایزه سال آجر/ لندن 2019 ، پروژه پاویون درنگ در بخش جهانی Brick Awards))
  • فینالیست جایزه سال آجر/ لندن 2019 ، پروژه آپارتمان مسکونی صفری در بخش جهانی Brick Awards))
  • کاندید جایزه ساختمان سال 2018  ARCHDAILY، پروژه آپارتمان مسکونی قیصی زاده
  • کاندید جایزه ساختمان سال 2018  ARCHDAILY، پروژه آپارتمان مسکونی صفری
  • کاندید جایزه ساختمان سال 2018  ARCHDAILY، پروژه خانه 45 متری
  • رتبه دوم جایزه معماری آسیا 2A  2017 ، پروژه پاویون درنگ در بخش پروژه های شهری
  • رتبه دوم جایزه معماری آسیا2017  2A ، پروژه کافه مثلث در بخش بازسازی
  • فینالیست جایزه معماری آسیا2A 2017 ، پروژه کافه کانکس در بخش بازسازی
  • تقدیر ویژه در فستیوال جهانی معماری/ برلین 2017 ، پروژه پاویون درنگ در بخش عمومی WAF))
  • فینالیست جایزه معماری آسیا2A 2016  ، پروژه ویلا قصرالدشت ( دستانی ) در بخش کانسپت
  • فینالیست جایزه معماری آسیا2A 2016 ، پروژه نمازخانه حافظیه در بخش کانسپتدر سطح ملی :
  • اثر تقدیر شده جایزه ملی آجر در معماری معاصر ایران سال 1400، پروژه آپارتمان مسکونی شیمی گیاه (پشت و رو) در بخش بازسازی و طراحی داخلی
  • رتبه اول جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1399 ، پروژه ویلا دنا در بخش مسکونی ویلایی
  • رتبه سوم جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1399 ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی شمیران تهران (سینما توپوگرافی) در بخش عمومی
  • فینالیست جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1399 ، پروژه آپارتمان مسکونی شیمی گیاه (پشت و رو) در بخش مسکونی آپارتمانی
  • رتبه دوم جایزه دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران 1399، پاویون چند قطره در بخش المان و سازه های خاص
  • پلاک نقره ای رویداد میزان معماری 1399 ، بنای نوآور ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهر آفتاب
  • فینالیست جایزه طراحی نما تهران 1399، پروژه آپارتمان مسکونی شیمی گیاه (پشت و رو)
  • رتبه نخست جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398 ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب در بخش فرهنگی
  • رتبه نخست جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398 ، پروژه اداری مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب در بخش اداری
  • رتبه نخست جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398 ، پروژه پاویون درنگ در بخش غرفه ها و نمایشگاه های موقت
  • رتبه نخست جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398 ، پروژه خانه 45 متری در بخش مسکونی آپارتمانی
  • رتبه نخست جایزه ملی آجر در معماری معاصر ایران سال 1398، پروژه آپارتمان مسکونی صفری
  • رتبه نخست معمار شیراز 1398 در بخش عمومی ، پروژه کافه داربست
  • فینالیست جایزه معمار ایران 1398 ، پروژه مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب در بخش عمومی
  • کسب مدال افتخار رنگ در جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398
  • کسب مدال افتخار دفتر حرفه ساز جایزه طراحی داخلی ایران معاصر 1398
  • تقدیر شده در جایزه معماری داخلی ایران 1398 ، پروژه کافه داربست در بخش بازسازی – عمومی
  • رتبه دوم جایزه معماری داخلی ایران 1398 ، پروژه خانه 45 متری در بخش بازسازی – مسکونی
  • فینالیست جایزه معماری داخلی ایران 1397، پروژه دفتر اداری مجموعه فرهنگی و سینمایی هنرشهرآفتاب
  • فینالیست جایزه معماری داخلی ایران 1397 ، پروژه کافه داربست
  • کاندید مرحله نیمه نهایی جایزه معمار ایران 1397 ، پروژه کافه داربست در بخش بازسازی
  • برگزیده مرحله نیمه نهایی جایزه شایستگی معمار ایرانی 1397، پروژه آپارتمان مسکونی قیصی زاده
  • رتبه سوم جایزه معماری داخلی ایران 1396 ، پروژه پاویون درنگ در بخش عمومی
  • کاندید مرحله نیمه نهایی جایزه معمار ایران 1396 ، پروژه خانه 45 متری در بخش بازسازی
  • کاندید مرحله نیمه نهایی جایزه معمار ایران 1396 ، پروژه آپارتمان مسکونی قیصی زاده در بخش مسکونی آپارتمانی
  • تقدیر شده در جایزه معمار ایران 1396، پروژه پاویون درنگ در بخش عمومی
  • منتخب مرحله اول جایزه معمار 1395 ، پروژه کافه کانکس در بخش عمومی
  • تقدیر ویژه در سومین دوسالانه ملی معماری ، شهرسازی و طراحی داخلی ایران 1397-1395 ، پروژه پاویون درنگ
  • تقدیر شده در سومین دوسالانه ملی معماری ، شهرسازی و طراحی داخلی ایران 1397-1395 ، پروژه آپارتمان مسکونی قیصی زاده
  • تقدیر شده در دومین دوسالانه ملی معماری ، شهرسازی و طراحی داخلی ایران 1395-1393 ، پروژه نمازخانه حافظیه
  • کاندید مرحله نیمه نهایی جایزه معماری داخلی ایران 1393 ، پروژه خانه و استودیو 7:37
  • فینالیست جایزه معماری داخلی ایران 1389 ، پروژه فروشگاه روسری GIO در بخش اداری – تجاری

راه‌های ارتباطی

آدرس دفتر: بلوار بعثت، خیابان شهید رضایی (مجموعه ورزشی حجاب)کوچه 4، پلاک 19
وبسایت دفتر: ashari-architects.com
ایمیل دفتر: ashariarchitects@yahoo.com
تلفن دفتر: 09389387979 – 07132321450
فاکس دفتر: 07132320142
اینستاگرام شرکت: ashariarchitects

برگشت به بالا