Project Description


کامران دیبا

کامران دیبا معمار مدرن، آوانگارد و تاریخگرای ایرانیست که گرچه اندکزمانی در وطن به کار پرداخت، اما تأثیری پابرجا و قابلستایش بر معماری، هنر و سبک اندیشه و زندگی ایرانی از خود بر جای گذاشت. او هم الگوی معماران بود و هم برای بهتر کردن سطح فکری و زندگی عامهی مردم میکوشید. آن زمان که نگاه معماران به غرب و معماری مدرن آن معطوف بود، کامران دیبا نگاهش را به ارزشهای پایدار و انسان دوستانهی معماری و شهرسازی در فرهنگ ایرانی معطوف کرد. کریم امامی در دانشنامهی ایرانیکا، کامران دیبا را چنین توصیف میکند: «معمار، نقاش و یک کاتالیزور هنری؛ او روند پیشرفت جریانهای هنری را سرعت میبخشد.»
1315- تولد در ۱۵ اسفندماه در تهران.
۱۳۳۵- فارغالتحصیل شدن از دبیرستان البرز و تمدن و عزیمت به آمریکا.
۱۳۳۷- (۱۹۵۸ م) نامنویسی در دانشگاه هاوارد (Howard University) در واشینگتن دی.سی، آمریکا.
۱۳۳۸- (۱۹۵۹ م) کار با استاد نقاشی، جک پِرل ماتِر (Jack Pearl Matter).
1339- (1960 م) شرکت در بیینالهای داخل و خارج از کشور.
۱۳۴۰- (۱۹۶۱ م) نمایشگاه انفرادی در گالری ریالیتی در واشینگتن دی.سی، آمریکا.
۱۳۴۱- (۱۹۶۲ م) آغاز تحصیل در مقطع فوقلیسانس در رشتهی جامعهشناسی در دانشگاه هاوارد.
۱۳۴۲- (۱۹۶۳ م) استخدام در تیم هفتنفرهی شهرسازی شهر کلمبیا در مریلندِ آمریکا، زیر نظر مورتن هاپنفِلد.
۱۳۴۳- (۱۹۶۴ م) دریافت مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه هاوارد.
۱۳۴۴- (۱۹۶۵ م) دریافت مدرک فوقلیسانس جامعهشناسی و بازگشت به ایران.
۱۳۴۵- تأسیس و مدیریت شرکت خصوصی “مؤسسهی شهرسازی و تهیه طرحهای اجتماعی”؛ آغاز طراحی پارک و فرهنگسرای شفق (یوسفآباد)؛ آغاز طراحی اردوگاه ساحلی کودکان بیسرپرست در تنکابن، استان مازندران؛ برپایی اولین نمایشگاه انفرادی خود تحت عنوان “آبباز زبردست” در گالری سیحون، تهران؛ تأسیس باشگاه هنرمندان در تهران.
نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت اول)
نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت دوم)
نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت سوم)
معرفی کامران دیبا و پروژههایش
تاریخنگاری زندگی و آثار کامران دیبا
