Project Description

کامران دیبا

کامران دیبا معمار مدرن، آوانگارد و تاریخ­‌گرای ایرانی‌ست که گرچه اندک‌زمانی در وطن به کار پرداخت، اما تأثیری پابرجا و قابل‌ستایش بر معماری، هنر و سبک اندیشه و زندگی ایرانی از خود بر جای گذاشت. او هم الگوی معماران بود و هم برای بهتر کردن سطح فکری و زندگی عامه‌ی مردم می‌کوشید. آن زمان که نگاه معماران به غرب و معماری مدرن آن معطوف بود، کامران دیبا نگاهش را به ارزش‌های پایدار و انسان دوستانه­‌ی معماری و شهرسازی در فرهنگ ایرانی معطوف کرد. کریم امامی در دانشنامه‌ی ایرانیکا، کامران دیبا را چنین توصیف می‌کند: «معمار، نقاش و یک کاتالیزور هنری؛ او روند پیشرفت جریان‌های هنری را سرعت می‌بخشد.»

1315- تولد در ۱۵ اسفندماه در تهران.
۱۳۳۵- فارغ‌التحصیل شدن از دبیرستان البرز و تمدن و عزیمت به آمریکا.
۱۳۳۷- (۱۹۵۸ م) نام‌نویسی در دانشگاه هاوارد (Howard University) در واشینگتن دی.سی، آمریکا.
۱۳۳۸- (۱۹۵۹ م) کار با استاد نقاشی، جک پِرل ماتِر (Jack Pearl Matter).
1339- (1960 م) شرکت در بی‌ینال‌های‌ داخل و خارج از کشور.
۱۳۴۰- (۱۹۶۱ م) نمایشگاه انفرادی در گالری ریالیتی در واشینگتن دی.سی، آمریکا.

۱۳۴۱- (۱۹۶۲ م) آغاز تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس در رشته‌ی جامعه‌شناسی در دانشگاه هاوارد.
۱۳۴۲- (۱۹۶۳ م) استخدام در تیم هفت‌نفره‌ی شهرسازی شهر کلمبیا در مریلندِ آمریکا، زیر نظر مورتن هاپنفِلد.
۱۳۴۳- (۱۹۶۴ م) دریافت مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه هاوارد.
۱۳۴۴- (۱۹۶۵ م) دریافت مدرک فوق‌لیسانس جامعه‌شناسی و بازگشت به ایران.
۱۳۴۵- تأسیس و مدیریت شرکت خصوصی “مؤسسه‌ی شهرسازی و تهیه طرح‌های اجتماعی”؛ آغاز طراحی پارک و فرهنگسرای شفق (یوسف‌آباد)؛ آغاز طراحی اردوگاه ساحلی کودکان بی‌سرپرست در تنکابن، استان مازندران؛ برپایی اولین نمایشگاه انفرادی خود تحت عنوان “آب‌باز زبردست” در گالری سیحون، تهران؛ تأسیس باشگاه هنرمندان در تهران.

نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت اول)
نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت دوم)
نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت سوم)
معرفی کامران دیبا و پروژه‌هایش
تاریخ‌نگاری زندگی و آثار کامران دیبا

آثار کامران دیبا

طرح جامع شهر اندیمشک، ۱۳۵۴

طرح جامع شهر برازجان، ۱۳۵۳

طرح جامع شهر دزفول، ۱۳۵۲

شهرک جدید شوشتر (شوشتر نو)، ۱۳۵۳

طرح جامع شهر شوشتر، ۱۳۵۲

طرح جامع بندر بوشهر، ۱۳۵۲

طرح جامع کرمان

مسابقه­‌ی طراحی آتی سنتر

ویلا کاستا دل سل

مجتمع تجاری-مسکونی ایسلا چیکا

ویلا سیمون

ویلا اسپارتینا

خانه‌های مانتیسلو

نمازخانه و طرح محوطه­‌ی موزه­‌ی فرش

متل هایت

رستوران غذاهای دریایی

مرکز خرید گلستان (فرحزاد سابق)

طرح مسجد جامع، ۱۳۵۶

میدان محله، ۱۳۵۴ شهر شوشتر نو

میدان شهر شوشتر نو، ۱۳۵۳ (محقق­‌نشده)

مسجد محله، ۱۳۵۳ (ناتمام) در شهر جدید شوشتر

شوشـتر نـو

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

استراحتگاه تابستانی کارمندان شرکت نفت (NIOC)

هتل اینترکنتینانتال، ۱۳۵۴، محقق‌­نشده

دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه اصفهان

ساختمان مجموعه‌ی اداری (دولتی) شهر

دفتر مخصوص

باغ قدیمی نیاوران

فرهنگسرا، باغ و دفتر مخصوص نیاوران

باغ دلگشا

زورخانه، ۱۳۵۷ (محقق‌­نشده) مجموعه دانشگاهی جندی‌شاپور

سالن ورزشی سرپوشیده، مجموعه دانشگاهی جندی شاپور

بخش اداری (دبیرخانه) مجموعه دانشگاهی جندی شاپور

مسجد مجموعه دانشگاهی جندی شاپور(شهید چمران اهواز)

سالن ناهارخوری و باشگاه دانشجویان جندی شاپور(دانشگاه شهید چمران اهواز)

مجموعه­‌ی دانشگاهی شهید چمران (جندی شاپور)

موزه هنرهای معاصر

خانه­‌ی پرویز تناولی

دهکده‌ی تابستانی کودکان بی­‌سرپرست

مقالات

نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت اول)

نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت دوم)

نگاهی به آثار کامران دیبا بعد از چهل سال(قسمت سوم)

تاریخ‌نگاری زندگی و آثار کامران دیبا

kamran-diba-az-negah-saremi-parsi

کامران دیبا از دیدگاه معماران: علی‌اکبر صارمی و فرامرز پارسی(قسمت اول)

kamran-diba-az-negah-javaherian

کامران دیبا از دیدگاه معماران: فریار جواهریان (قسمت دوم)

kamran-diba-az-negah-omidvar

کامران دیبا از دیدگاه معماران: عطاالله امیدوار (قسمت سوم)

kamran-diba-az-negah-sayadan-khazaeli

کامران دیبا از دیدگاه معماران: رضا صیادان، پویا خزائلی پارسا (قسمت چهارم)

IRANIAN MODERN ART MOVEMENT

آثار هنری ایرانی برای موزه هنرهای معاصر

کامران دیبا و هنرهای تجسمی

FOREIGN MODERN ART MOVEMENT

آثار هنری خارجی برای موزه هنرهای معاصر