خوش بیاسای دمی، اثر مانلی افشنگ و مهفام کوشش، دفتر معماری سروستان
جواهر‌فروشی گلستان، اثر شرکت کارناکو

گالری زرفام، اثر محمد آرمند

گالری‌زرفام

زرسام هنر، اولین و تنها کارخانه‌ی اجناس لوکس، دکوری و تزئینی با پوشش طلا در ایران است که نامش از سه بخش «زر» به معنی طلا، «سام» پدر نریمان، پدر زال و پدر‌بزرگ رستم، از تبار گرشاسب، پهلوان اسطوره‌ای ایران و «هنر» تشکیل شده است. محصولات زرسام، یادآور هنر دیرینه‌ی مردمان این سرزمین، آمیخته با هنر طلا‌کاری است. نمایندگی زرسام در شهر همدان با نام تجاری زرفام شروع به فعالیت نموده است.
ایده‌ی اولیه‌ی گالری زرفام بر پایه‌ی ایجاد شرایط زمینه‌ای موزه های ایران است. بر این اساس، تحقیقات اولیه بر روی موزه‌ها انجام گرفت و دو موزه‌ی آبگینه و سفالینه‌های ایران، جهت پرورش ایده‌ی طرح مورد توجه واقع شدند. از این جهت، باید گفت طراح به این دلیل به موزه‌های مذکور توجه داشته که نخست به لحاظ تاریخی، آثاری قابل توجه هستند و دوم فرم ویترین‌ها، با تمامی آثار تاریخی این موزه در تمامیتی خاص قرار گرفته است. همچنین بررسی موزه‌ی آبگینه، از جهت وفاداری طراح اتریشی به ارزش‌های بومی ایران، به عنوان یک رویکرد پست‌مدرنیستی دارای اهمیت است. درباره‌ی مصالح و رنگ به کار رفته، نکات زیر رعایت شده است:
• استفاده از رنگ سبز که یادآور ثبات عقیده‌، نماد حیات، جاودانگی و تقدس در فرهنگ و خرده فرهنگ ایرانی است و استفاده از پارچه‌ی چرم که حس زنانه رسمی را برای بازدید‌کنندگان القا می‌کند.
• استفاده از سنگ کرِم که بازنمای حس رسمی کاملاً مردانه در کنار پارچه‌ی سبز است و می‌تواند به انبساط فضا، مکث و حضوری طولانی در آن کمک کند.
• استفاده از چوب، به عنوان قدیمی ترین مصالح ساختمانی موجود در طبیعت و عنصری گرم و پویا که حس اصالت و بودن را القا می‌کند.

معماری معاصر ایران: تجاری

_______________________________

نام پروژه: گالری زرفام
اثر: گروه معماری آکال (از همدان)
طراح: محمد آرمند
محل پروژه: همدان، خیابان جهان نما، مجتمع تجاری میلاد، طبقهی سوم، واحد ۴۱۳
آدرس: همدان، میدان امام حسین، انتهای بلوار الغدیر، نرسیده به بریدگی آخر سمت راست، صنایع چوبی آرمند
تلفن: ۰۸۱۳۲۷۴۷۶۲۹
پست الکترونیک: mohamad.arm84@gmail.com

این پروژه اثری است از گروه معماری آکال
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار گروه معماری آکال در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,