کلینیک دندانپزشکی آلتیمیت، اثر ابوالفضل یزدانی / سید علی زارع، مهندسین مشاور شارپی
مهندسین مشاور شارپی

کلینیک دندانپزشکی سیرکو، اثر ابوالفضل یزدانی / سید علی زارع، مهندسین مشاور شارپی

فینالیست در دسته درمانی در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

ایده طراحی
در نخستين گام از طراحی اين پروژه، دو چالش اصلی پيش روی طراحان قرار گرفت؛
1- طراحی فرم 2- هزينه، سهولت در اجرا و زمان ساخت

چالش اول: طراحی فرم

يکي از بنيادی‌ترين بخشهای هنر معماری، طراحی فرم است که بسته به محدوديت‌ها و پتانسيل‌های موجود در فرآيند طراحی، می‌تواند متفاوت و متنوع باشد. در فرآيند بازسازی کلينيک دندانپزشکى زعفرانيه، به دليل تهديدی که از طريق فرم اصلی ساختمان بر بنای اوليه اعمال شده بود، طراحي بر مبنای اين تهديد شکل گرفت؛ به نوعی که حل کردن انحنای کلي ساختمان، چالش اصلی پروژه قرار گرفت. طراح، حس حرکت و سياليت را در بافت و ساختار بنا، به منظور حل چنين معضلی و همچنين تأمين کاربری جديد پروژه مدنظر قرار داد. تا فرمی منطبق بر تهديد حجمی ساختمان، به صورت يک ايده‌‌ی برشی درون ساختمان قرار گيرد و فضا را به يک وحدت رساند. بدين منظور با استفاده از نرم‌افزار راينو و پلاگين گرس‌هاپر، و وارد کردن شرايط محيطی پلان در نرم‌افزار و همچنين بهينه‌يابی شرايط، سوژه مناسب طراحی گرديد.
بخش دوم اين چالش، متقاعد کردن کارفرمای پروژه برای ساخت فرمی جديد، با هزينه‌ای مناسب برای تبديل بنا به کلينيک بود؛ که در اين مرحله با ساخت ماکتي برای درک بهتر فرم پيشنهادی، فرم مورد نظر به تأييد کارفرمای پروژه رسيد.

چالش دوم: ساخت
هزينه‌ی بهينه، سهولت در اجرا و زمان ساخت، چالش مشترک همه پروژه‌های بازسازی است. در اين پروژه نيز ساخت ساده، سريع وکم‌هزينه در اولويت قرار گرفت؛ که اين مهم با انتخاب متريال مناسب و درنظرگرفتن هزينه و تطبيق اين دو، به بهينه‌سازی طرح انجاميد.

متريال و نحوه‌ی ساخت، برای ساخت فرم تأييد شده، استفاده از متريال فايبرگلاس به دليل هزينه‌ی بالای ساخت و کيفيت پايين، منتفي شد. کاربرد چوب نيز به علت زمان زياد ساخت، علاوه‌بر هزينه‌ی بالا به صرفه تشخيص داده نشد. بنابراين پس از مشاوره‌های انجام شده، استفاده از پنل با طراحی پارامتريک و ساخت ديجيتال با متريال ورق سرد (روغني) و برش ليزر قطعات پيشنهاد گرديد.

ساخت پنل‌ها، بدين منظور حجم کلي در نرم‌افزار راينو و با بهره‌گيری از پلاگين گرس‌هاپر مدل سازی، و سپس با قطاع زدن آن در فواصل مشخص، پنل‌ها طراحی شدند. سپس برای انعطاف و راحتي در ساخت، تقسيم‌بندی پنل‌ها به بخش‌های کوچکتر در دستور کار قرار گرفت و در نهايت پس از بررسی چندين حالت مختلف مثلث به عنوان فرم بنيادی مورد استفاده واقع گرديد؛ چرا که مثلث قوی‌ترين فرم و هندسه را در ميان اشکال هندسي دارد و سه ضلع آن در يک صفحه قرار می‌گيرد.
در ادامه با انتخاب ورق سرد (روغني) به عنوان متريال ساخت، که علاوه بر قيمت مطلوب، پتانسيل مناسبی برای ساخت پارامتريک دارد، پروژه وارد مرحله‌ی طراحی اتصالات پنل‌ها گرديد؛ که برای هم‌پوشانی مناسب اتصالات، الگوی مثلث متساوی‌الساقين انتخاب و با استفاده از نرم‌افزار فرم، پنل‌ها، سازه و اتصالات، بهينه‌يابی و شماره‌گذاری شدند. به منظور بررسی چالش‌های ساخت، يک قسمت از مدل به صورت ماکت 1 به 1 با استفاده از ورق‌های روغنی با ضخامت‌های 75 ميکرون (پنل‌ها) و 125 ميکرون (سازه) با اتصالات پيچ و مهره وارد مرحله‌ی ساخت گرديد.
پس از ساخت ماکت اوليه به منظور مرتفع نمودن نقاط ضعفی که در اتصالات و مقاومت سازه‌ای ماکت مزبور مشاهده شد، فرم مورد نظر با سازه‌ی دوبل بازطراحي و در نهايت جهت کاهش بار سازه‌ای، سازه به صورت خرپايی تکميل شد.
در نهايت با توجه به خروجی‌های نرم‌افزار، پنل‌ها برای ساخت به کارگاه ليزر منتقل و پس از برش، قطعات به کلينيک حمل و فرم نهايی در چهار روز توسط دو کارگر ساده به وسيله‌ی ابزارآلات مرسوم مونتاژ و آماده تحويل به کارفرما گرديد.

معماری معاصر ایران : درمانی و خدمات پزشکی، طراحی داخلی

_________________________________________________             

نام پروژه: کلینیک دندانپزشکی سیرکو
عملکرد: درمانی
معماران اصلی: ابوالفضل یزدانی / سید علی زارع
کارفرما: دکتر جلالوند و دکتر ایازی
همکاران طراحی: احسان قفل ساز
تهیه نقشه های فاز 2: مهسا شمس
آدرس پروژه: زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، پلاک 81، طبقه 7، واحد 71
طول جغرافیایی: 51°24’46.5
عرض جغرافیایی: 35.771596
مساحت/زیربنا: 110 متر مربع
اجرای پروژه: مهندسین مشاور شارپی
طراحی سازه: مهندسین مشاور شارپی
اجرای سازه: مهندسین مشاور شارپی
سرپرست کارگاه: سالار مستشیری
تاریخ شروع: ساخت بهمن 96
تاریخ پایان ساخت: اردیبهشت 97
عکاسی پروژه: سید علی زارع
بودجه‌ی کل: 1.850.000.000 ریال