iiD Architecture Studio
معماران هورنو

کلینیک تغذیه دکتر مظلوم، اثر محمدرضا تعبدی، معماران هورنو 

رتبه نخست در دسته درمانی در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

طراحی فضا:

طراحی مورد نظر مربوط به یک کلینیک تغذیه است که در آن مشاوره‌های غذایی به بیماران مبتلا به چاقی یا مراجعینی که برنامه‌های غذایی سالم می‌خواهند انجام می‌شود، فضا به قسمت‌های مختلفی نظیر اتاق تست ورزش، مشاوره‌ی خصوصی، فضاهای خدماتی، پذیرش و انتظار تقسیم شده است، سیرکولاسیون فضا به صورت منحنی به جهت تبدیل فضای خشک به فضایی منعطف و قابل تعامل است، الگوریتم رنگی که از رنگ سبز به سمت رنگ زرد پیش می‌رود که بهبودی کامل را به نمایش می‌گذارد در اتاق پزشک با قسمت نهایی یعنی رنگ زرد نمایان شده است که حس اطمینان از درمان را به بیمار القا می‌کند. فضاهای مشاوره‌ایی و تست ورزش با رنگ‌های آبی متمایل به سبز طراحی شده‌اند که نورپردازی متناسب با فضا در آن انجام شده است.

رنگ:

رنگ‌ها در دنیای خودشان ویژگی و قدرت‌های خارق‌العاده‌ایی دارند که بعضا به آن اهمیتی داده نمی‌شود، همین‌طور از لحاظ درمانی و روان‌شناختی خاصیت‌های بی‌نظیری با خود به همراه دارند.
در میان رنگ‌ها رنگ سبز سنبل پاکی و هماهنگی است و به دستگاه عصبی بدن آرامش را القا می‌کند و باعث بازساری سلول‌های مختلفی در بدن می‌شود، پر واضح است که احساسی از زندگی جدید در تنالیته‌ی این رنگ نهفته است و نگرشی مثبت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که باعث تفکری امیدوارانه و با ثبات خواهد شد لذا با توجه به کاربری فضای درمانی مورد نظر (کلینیک تغذیه) رنگ سبز رنگ انتخابی ماست تا بتواند تاثیرگذاری به‌سزایی را در روند درمان بیمار به همراه داشته باشد چرا که درمان احتمالا به شیوه‌ایی خواهد بود که بیشترین مقدار طیف مواد غذایی سبز رنگ را به همراه داشته باشد که خود این امر نیز در ذهن بیمار برداشت به خصوصی را پیرامون طراحی فضا در پی دارد و بیمار از لحظه ورود با توجه به رنگ فضا و پروسه‌ی درمان دید موثری به مسیر درمان خود خواهد داشت.

رنگ سبز و رژیم غذایی:

رژیم غذایی بر اساس سبزیجات می‌تواند روند موثری در کاهش وزن بیماران داشته باشد، همانطور که در بالا گفته شد رژیم غذایی برای کاهش وزن افراد احتمالا بر پایه‌ی استفاده‌ی بیشتر از سیزیجات خواهد بود از طرفی سیر سلامتی و تندرستی در گرو استفاده از این رژیم غذایی نیز هست چرا که افراد تنها برای درمان چاقی به کلینیک رجوع نخواهند کرد و بسیاری برای دریافت یک برنامه‌ی غذایی سالم که شاید در دسته‌ی گیاهخواری (و عموما سبزیجات با طیف‌های مختلفی از رنگ سبز) قرار می‌گیرد مراجعه کنند پس رنگ سبز می‌تواند حس سلامت غذایی را به مخاطب یا بیمار القا کند و این نیز ایده‌ی اصلی برای طراحی کلینیک در قسمت رنگ شناسی قرار گرفت.
در دیوارهای منحنی فضای انتظار پیکسل‌هایی با لوله‌های پلی‌اتیلن با درپوش پلکسی و نورهایی اسپاتی در داخل آن اجرا شده است که تداعی‌کننده دانه‌بندی غذایی است و مسیر بیماری تا تندرستی را با طیف رنگ سبز نشان می‌دهد به این معنی که یک فرد از زمانی که با اضافه وزن خود به کلینیک مراجعه می‌کند تا زمانی که به سلامت و وزن ایده‌آل خوذ می‌رسد را در این دانه‌بندی‌ها با مسیر پررنگ به کم‌رنگ به نمایش گذاشته‌ایم.

نور:

نور عمده‌ترین مشخصه‌ی طراحی در هر فضا است، رنگ‌ها در جوار نور می‌توانند احساس‌های متفاوتی را به مخاطب منتقل کنند. این مهم به عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش در هر فضای معماری می‌تواند آن اثر را در طیف مفهومی‌ترین آثار قرار دهد، از این رو نور و نورپردازی در فضا می‌تواند جز صدرنشینان اولویت‌های طراحی مورد بحث قرار گیرد.
در فضای مورد نظر با توجه به اینکه در روز از نور طبیعی بهره‌مندیم سعی شده است که نورهای دکوراتیوی در فضا اعمال شود تا به احساس روز بودن و نور روز لطمه‌ایی وارد نکند، اما برای نورپردازی شب تلاش بر آن بوده است که هماهنگی نور و رنگ و چیدمان فضایی از هارمونی متناسبی برخوردار باشند برای مثال سقف کشسان فضای انتظار با توجه به انعطاف فضا با نور آفتابی و در قالب گرد اجرا شده است تا هماهنگی خود با محیط و مبلمان و دیوارهای منحنی را به نمایش بگذارد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد: درمانی و خدمات پزشکی، طراحی داخلی

____________________________________________________           

نام پروژه: کلینیک تغذیه دکتر مظلوم
عملکرد: درمانی
معماران اصلی: محمدرضا تعبدی
کارفرما: خانم دکتر مظلوم
همکاران طراحی: احسان نعمت الهی- مرضیه آرایش
تهیه نقشه های فاز 2: مرضیه آرایش
آدرس پروژه: شیراز- خیابان بیست متری سینما سعدی نبش معدل ساختمان تابش طبقه دوم واحد 5
مساحت/زیربنا: 130 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: درمانی
طراحی و دکوراسیون داخلی: معماران هورنو
اجرای پروژه: احسان نعمت الهی (معماران هورنو)
نوع سازه: اسکلت بتنی
سرپرست کارگاه: احسان نعمت الهی
نظارت پروژه: محمدرضا تعبدی
تاریخ طراحی: 06/12/1396
تاریخ شروع ساخت: 01/02/1397
تاریخ پایان ساخت: 01/06/1397
عکاسی پروژه: امیرعلی غفاری
مشاور گرافیک: پرهام استوار- المیرا توکلی
بودجه‌ی کل: 150 میلیون تومان

DR MAZLOOM NUTRITION CLINIC, Mohammad Reza Taabodi

Project’s Name ـ Function: Dr Mazloom Nutrition Clinic, Therapeutic Function
Office ـ Company: HornoArchitects
Lead Architect: Mohammad Reza Taabodi
Design Team: Ehsan Nematollahi, Marziyeh Arayesh
Project Manager: Ehsan Nematollahi
Interior Design: HornoArchitects
Graphics: Parham Ostovar, Elmira Tavakoli
Research: Sahar Ashtiani far
Structure: Concrete Structure
Location: Tabesh Bldg., Soratgar Ave., Shiraz
Total Land Area: 130 m2
Client: Dr Mazloum
Date: May 2017  -   September 2017
Photographer: Amirali Ghafari
Website: HornoArchitects
Email: Hornoarchitects@gmail.com

Space Design
The design is of a nutrition clinic in which the space is divided into several sections such as a work-out test room, private counseling room, service spaces, reception and waiting area. Waiting area is designed in curvilinear fashion to convert a soulless arid space into a flexible and interactive area. In the curved walls of this area, light pixels with Plexiglas-covered polyethylene tubes and spot-lights are embedded, implying food grains, and the path from illness to health is highlighted with greenish illumination, suggesting the way in which an overweight person comes to the clinic and passes from pale to dark green lights until they acquire their ideal health using graining lights.
Color
Although being usually neglected, colors have extraordinary qualities and powers in their own world, as well as a range of therapeutically and psychologically unique qualities. Amongst them, the green color of hyacinth implies purity and harmony, and induces tranquility to the body’s nervous system. It causes regeneration of various damaged cells in the body. It is obvious that a sense of rebirth lies in the whole spectrum of green color that creates this positive attitude in the mind that will lead to a hopeful and stable thinking. So given the functional aspect of the treatment area (i.e. nutrition clinic), we chose for the green spectrum in order to have a significant impact on the patient’s treatment process.
Light
Colors in combination with the light convey different emotions to the customer. Since we use natural light during the daytime, we have tried to apply decorative light in the space in such a way that it avoids spoiling daylight and the diurnal feeling. On the other hand, we tried to illuminate during the night time in complete harmony with the lights, colors, and the space layout and in a proper way. For example, given the flexibility of space, the elastic ceiling panel of the waiting area has been executed with sunlight in a rotunda-like aperture, to express its harmony with the surroundings, furniture and curved walls.

قبل از بازسازی_____________________________

مدارک فنی_____________________________