استودیو آرکا طرح کارا
کلینیک دندانپزشکی دکتر حمزوی، اثر مهتاب حمزوی، آتلیه طراحی و معماری مهتاب حمزوی

کافه هریک، اثر مازیار بهرامی و نگین بهرامی

کافه هریک در یکی از خیابان‌های قدیمی تهران به نام مشاهیر و در نزدیکی میدان هفت تیر واقع شده است. این محل از دیر باز به نام کافه sun star در زمانی پیش از انقلاب معروف بوده که تعداد بسیاری از فیلم‌های معروف در آن زمان و حتی پس از انقلاب در این محل فیلم‌برداری شده‌اند. برای پروژه‌هایی که به نوعی یادآور گذشته می‌باشند، طراحی دارای مسائل مختلفی از جمله ایده و نظرهای ساکنین محله بوده که این خود نمایانگر علاقه‌ی مردم به دیدن این مکان به گونه‌ای که یاد‌آور گذشته نیز باشد، بوده‌اند.
پس از بررسی‌های اولیه در مورد گذشته‌ی این مکان و با توجه به آن که با وجود تغییراتی که در فضای داخل ایجاد شده بود، آن فضا همچنان یادآور گذشته بوده و دارای المان‌هایی از گذشته همچون چوب‌ها و دیوارها نیز بوده است، به ما هر چه بیشتر در ایده‌پردازی این پروژه کمک کرد.
آنچه که گروه ما برای طراحی این فضا از ابتدا در نظر گرفته بود ایجاد تداخلی مابین معماری حال و گذشته بوده که خود دارای پیچیدگی‌های بی‌شماری برای طراحی اولیه‌ی ما بود.
پس از انجام تعداد زیادی آلترناتیو و به دلیل وجود چوب در دیوارها و سقف قدیمی پروژه همانطور که پیش‌تر گفته شد، ما تصمیم گرفتیم که از ایده‌ی چوب در نما و داخل پروژه استفاده کنیم. همانگونه که در تصاویر پروژه می‌بینید گروه ما سعی بر آن داشته که با ظرافت، حجمی را از چوب بر نما ایجاد کند تا بتواند در نماهای مختلف از خیابان به گونه‌ای متفاوت دیده شود.
برای طراحی و اجرای این نما در حدود 1080 قطعه چوب 4 در 4 ترمو در نما استفاده شده که به عنوان پارامتری واحد در نما و داخل مجموعه بکار رفته که پس از عملیات برش و رنگ آمیزی، بر روی 16 پنل ضد آب نصب گردیده و سپس این پنل‌ها بر روی نقاط تعیین شده در نما نصب گردید.
پس از بررسی‌های به عمل آمده در خصوص فضای داخلی و با توجه به آنکه ایده‌ی ما طراحی فضایی منطبق با حال و روز گذشته‌ی پروژه در کنار زمان حال آن بود، تصمیم بر آن شد که فضای داخلی ترکیبی از ایده‌ی معماری مدرن در کنار سبکی تلفیقی از چوب و آجر باشد که بتواند پیوند مناسبی را ایجاد کند. پیشتر یادآور شده بودیم که نمای بیرونی حال و روز معماری‌های جدید را نمایان می‌کند که با استفاده از طراحی پارامتریک این امر به خوبی در نما مشخص است و در هنگام ورود به پروژه نیز در نماهای داخل در چند نقطه اثر مربوط به تداخل معماری جدید و قدیم در پروژه مشاهده می‌گردد. لازم به توضیح می‌باشد که فضای smoking area در هنگامی که کار به ما ارجاع گردید جزو تراس مجموعه بوده که پس از طراحی و جلب نظر کارفرما و شهرداری تبدیل به فضایی برای استفاده بیشتر مراجعین گردید.
کافه هریک، دارای دو طبقه بوده که به واسطه‌ی پلکانی به هم متصل می‌گردند. در وید طبقه‌ی اول نیز به مانند بالای کانتر در طبقه همکف، المان‌هایی از چوب ترمو در سقف متصل گردید تا بتواند پیوستگی فضای بیرونی و درونی را در کل فضا نمایان کند. مساحت کلی این مجموعه در حدود 150 مترمربع می‌باشد. در فضای طبقه‌ی دوم همانطور که در مقاطع و تصاویر مشاهده می‌کنید چند فضای مختلف برای مراجعه‌کننگان با فرم‌های متفاوت طراحی شده که این خود به تنوع در فضا برای مراجعین کمک کرده است.

معماری معاصر ایران: تجاری، طراحی داخلی

_____________________________________

نام پروژه: کافه هریک
عملکرد: کافه و رستوران
معماران اصلی: مازیار بهرامی و نگین بهرامی
کارفرما: جناب آقای هریک
همکاران طراحی: فرنوش فرجی
تهیه نقشه‌های فاز 2: نگین بهرامی
آدرس پروژه: خیابان قایم مقام فراهانی، خیابان مشاهیر
طول جغرافیایی: 35°43’05.2″N
عرض جغرافیایی: 51°25’25.2″E
مساحت/زیربنا: 150 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: در دو طبقه با کاربری کافی‌شاپ و رستوران
طراحی و دکوراسیون داخلی: مازیار بهرامی و نگین بهرامی
مشاوران و اجرای نورپردازی: میثم هژبر
اجرای پروژه: مازیار بهرامی
سرپرست کارگاه: مازیار بهرامی
نظارت پروژه: نگین بهرامی
تاریخ طراحی: فروردین 1397
تاریخ شروع ساخت: فروردین 1397
تاریخ پایان ساخت: خرداد 1397
عکاسی پروژه: نگین بهرامی
بودجه‌ی کل: 125 میلیون تومان
برندهای محصولات مصرفی:
1)بتن اکسپوز از شرکت صدر استون
2)نمای چوب ترمو از شرکت 2form
3)کاشی و سرامیک تبریز

این پروژه اثری است از آرکا طرح کارا
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار آرکا طرح کارا در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : شنبه, 7 دسامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: ,